آذر 99 و قیمت خودرو داخلی و خارجی
الان که در خانه ابتدایی آبان 99 ایستادهایم اگر نگاهی به 6 ماهه ابتدای سال بیندازیم، احتمالا حس اصحاب کهف را پیدا خواهیم کرد! چراکه در عرض تنها شش ماه به جایی رسیدهایم که قدرت خریدمان از نصف هم کمتر شده است. افرادی که حتی در شرایط نهچندان نامناسب سال 98 باز هم به امید خرید خودرو در حال پر کردن قلک خود بودند، امروز دیگر هیچ امیدی به ماشین دار شدن ندارند.
بازار خودروی امروز ایران دیگر جایی برای خریداران کمدرآمد نداشته و چیزی تا تبدیل شدن سادهترین خودروها به خودروهای لوکس باقی نمانده است. جایی که خودروسازان داخلی از عدم حضور رقبای اروپایی نهایت استفاده را کرده و خودروهای تولید داخل را سوار بر منجنیق قیمت روز خودروهای داخلی در آذر 99 به دور از دسترس ترین نقطه برای قشر ضعیف و متوسط جامعه پرتاب کردهاند. تاجاییکه حتی خرید پراید نیز برای جوانان و قشر آسیبپذیر به رویایی شبانه تبدیل شده است. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم تا به بررسی مختصر راهکارهای دولت برای مقابله با گرانی خودرو بهویژه در فاصله شهریور تا مهر 99 و موفقیت آنها بپردازیم. سپس به بررسی ارزش خرید خودروهایی که در این فهرست قرار گرفتهاند، خواهیم پرداخت.
پیشفروش خودرو با قرعهکشی، سیاست تازه دولت برای مقابله با گرانی خودرو
در سال 99 ایرانخودرو و سایپا تصمیم گرفتند تا برای کوتاه کردن دست واسطهها از بازار خریدوفروش خودروی نو، خودروها را با استفاده از قرعهکشی به دست خریداران واقعی برسانند. به این ترتیب و با توجه به شرایط به نظر سختگیرانه پیشفروش خودرو، قرعهکشی راه مناسبی برای دسترسی خریداران واقعی به خودروها به نظر میرسید. اما این راه نیز همانند دیگر راههای مدیریت تقاضا در بازار خودرو به ترکستان ختم خواهد شد. چراکه این تجربه مشابه با زمانی است که به هر کد ملی تنها یک خودرو اختصاص مییافت. بنابراین دلالان فرصت پیدا خواهند کرد که با پرداخت مبلغی ناچیز به افراد، آنها را در بازی خود شرکت داده و خودروها را به سود خود احتکار کنند. بنابراین به نظر نمیرسد که قرعهکشی نیز راه موثری برای رسیدن خودرو به دست خریدار واقعی و مدیریت میان عرضه و تقاضا باشد. در ادامه به بررسی ارزش خرید پراید 111 و پراید 131 که افزایش قیمت 40 درصدی یک ماهه را تجربه کردهاند خواهیم پرداخت.
پراید 131 متولد شهریور 95 میلیون تومان، متولد مهر 130 میلیون تومان
هرچند که تولید پراید 131 متوقف شده است اما افزایش قیمت این خودرو همچنان ادامه دارد. حذف شدن نام پراید از فهرست خودروهای در دستور کار دولت برای مدیریت تقاضا، باعث شده که پراید افسار گسیختهتر از همیشه به سمت قله قیمتی پیش برود. خودرویی که هرچند در دنیای واقعی شتاب قابل قبولی را از خود نشان نمیدهد اما در افزایش قیمت در کمتر از صدم ثانیه از صفر به صد خواهد رسید.
این خودرو نیز از یک پیشرانه 1.3 لیتری برای تامین توان خود استفاده میکند. پیشرانهای که قدرت 71 اسب بخاری خود را با یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند و توان آن برای رساندن پراید 950 کیلوگرمی در 15 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت کافی است. با این حال ایمنی بسیار نامطلوب و سیستم ترمز ضعیف باعث شده که پراید شهرت خوبی در میان خریداران خودرو داشته باشد.
دانگ فانگ H30
دانگ فانگ H30 یکی از نیمه شاسیبلندهای پرفروش چینی است که از سال ۹۵ توسط ایرانخودرو به بازار عرضه شده است. مثل دیگر خودروهای خارجی قیمت روز این خودرو نسبت به روز اولی که وارد بازار ایران شده بود بسیار متفاوت است. در حال حاضر برای خرید مدل ۹۸ این خودرو باید حدود ۳۴۵ میلیون تومان هزینه کنید.مدلهای مختلف دانگ فانگ H30 همگی در نمونههای دنده اتوماتیک به فروش میرسند. اگر از ابزار قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی همراه مکانیک استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که مدل ۹۵ این خودرو با متوسط قیمت ۲۷۰ میلیون، مدل ۹۶ با قیمت ۲۸۰ میلیون، مدل ۹۷ با قیمت ۳۱۵ میلیون و مدل ۹۸ با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
کانال تلگرام باخبرباش
شماره های تماس