استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلتر هوا یک تخلف فقهی است
کارشناس فقه و احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلتر هوا یک تخلف فقهی است و بر اساس قانون یک الزام است.
به گزارش خبرنگار باخبرباش، حجت الاسلام امیر صالحی در خصوص احکام فقهی آلودگی هوا اظهار داشت: بدنبال استفتائی که از دفتر رهبر معظم انقلاب شده ، مطرح شد" یکی از لوازم کارگاه و کارخانه فیلتر مربوط به هوا است تا هوایی که متعلق به عموم مردم است آلوده نشود و هر کسی که میخواهد کارگاه یا کارخانهای راه بیندازد باید برآورد هزینهای داشته باشد و بسنجد که آیا میتواند این کار را انجام دهد یا خیر که طبق قانون نصب فیلتر الزامی است و تخلف از آن جایز نیست.
وی با بیان اینکه آلوده کردن هوا خلاف شرع است و مرتکبین دچار کار حرام شده اند، ادامه داد: در صورتی که مردم بر اثر آلودگی هوا دچار عارضه روحی و جسمی شوند و سبب ناراحتی مردم شود، عاملین آلودگی هوا مرتکب کار حرام شدند.
کارشناس فقه و احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه استفاده از این حق باید به گونهای باشد که امکان استفاده و بهره بردن از آن برای نسل حاضر و نسلهای آینده حفظ شود، ادامه داد: البته در مقابل این حق تکالیفی نیز به عهده همه افراد جامعه گذاشته شده که از این نعمت الهی استفاده کرده و شکر آن را به جای آورند.
صالحی با اشاره به دلایل متعدد در کتب فقهی که دلالت میکند بر اینکه حفظ هوای پاک وظیفه همگانی بوده و آلوده کردن هوای پاک از نظر شرعی حرام و موجب ضمان است، به تعریف قاعده فقهی «لاضرر» در این ارتباط پرداخت و اظهار داشت: این قاعده از قوانین مشهور فقهی است که در بیشتر ابواب فقه کاربرد دارد و مضمون آن این است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد و هرگونه ضرر و اضرار در اسلام نفی شده که یکی از مصادیق آن آلوده کردن محیط زیست استوی با بیان اینکه استفاده از خودروهای آلوده کننده هوا، طبق شرع جایز نیست و باید مالکین خودرو این امر را بدانند، تاکید کرد: حتی اگر قانون هم منعی در این ارتباط نداشته باشد ولی صاحب خودرو تشخیص دهد که آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران میزند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست.
حجت الاسلام امیر صالحی اضافه کرد: همه افراد جامعه و بخشهای مختلف نظام اسلامی وظیفه دارند در حفظ هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا تلاش کرده و بکوشند این نعمت الهی را برای خود و نسلهای آینده حفظ کنند و با جلوگیری از انتشار عوامل آلودگی هوا از جانب هر کسی که باشد، آثار و تبعات مخرب فردی و اجتماعی هوای آلوده را به حداقل برسانند.
کارشناس فقه و احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه این نوع مسائل موارد مشابهی نیز در احکام فقهی دارد، بیان داشت: اگر کسی تشخیص دهد که استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان برایش ضرر قابل توجه دارد، استعمال آنها حرام است اما اگر میداند در این حد ضرر ندارد یا به هر حال به یقین نرسیده است، در این وضعیت ترک استعمال آنها بهتر است.
وی ادامه داد: اگر فردی سیگار بکشد و دود سیگار او موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه ضرر قابل توجهی برای دیگران داشته باشد، این کار حرام است اما اگر موجب مزاحمت دیگران نباشد یا ضرر قابل توجه برای آنان نداشته باشد، حرام نیست، گرچه ترکش بهتر است.
عدم جواز تخلف از قوانین و مقررات در مسائل فقهی
صالحی با اشاره به عدم جواز تخلف از قوانین و مقررات در مسائل فقهی تاکید کرد: همانطور که در استفتائات بالا بیان شده دلیل دیگر بر حرمت آلودگی هوا، وجوب قوانین و مقررات نظام اسلامی در حفاظت از محیط زیست و مخصوصاً هوای پاک است که در مواردی که برای کارخانهها و مراکز صنعتی و اداری و حتی افراد جامعه در استفاده از خودرو محدودیتهایی قرار داده باشد بر طبق فتوای همه مراجع معظم تقلید لازم است قانون مراعات شود و تخلف از آن جایز نیست.
وی با اشاره به اینکه آلوده کردن هوای سالم از مصادیق اسراف در دین اسلام برشمرده شده است، گفت: آلوده کردن هوای سالم بر اساس آیه ۲۷ از سوره اسرا از مصادیق اسراف (هدر دادن و درست مصرف نکردن) است و کسانی که اسراف میکنند برادران (همراهان و همکاران) شیطان برشمرده شدهاند چرا که افرادی که طبیعت پاک خداوند را در معرض هدر رفتن و اسراف قرار میدهند هم به خودشان و هم به کل جامعه صدمه میزنند
کارشناس فقه و احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در همین ارتباط زمانی که بدنهای سالم را در معرض آلودگی هوا قرار داده و به آنها آسیب برسانیم از مصادیق اسراف و هدر دادن سلامت محسوب میشود و افرادی که عملکرد آنها منجر به آلودگی هوا شود، مسئول این اسراف هستند.
کانال تلگرام باخبرباش
شماره های تماس