امتیاز :
 تعداد امتیاز ها - 0
 تعداد بازدید - 940

علت ابتلا به «اوتیسم» شناسایی شد

بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا Autism)، یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های رشدی  بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از 3 سالگی) ظاهر می شود. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد.

محققان آمریکایی با انجام آزمایشی متوجه شدند که مسدود شدن یک مولکول خاص در سیستم ایمنی بدن موجب بروز اختلالات اوتیسم می‌شود.

محققان دانشگاه «ورجینیا» و «ماساچوست» آمریکا بر این باور هستند که سیستم ایمنی روی رفتار اجتماعی گونه‌های مختلف از جمله موش‌ها تاثیر مستقیم دارد و نقص این مکانیزم روی انسان می‌تواند موجب بروز طیفی از اختلالات اوتیسم و اسکیزوفرنی شود.

محققان آمریکایی با انجام مطالعات جامعی متوجه شدند که مولکولی خاص در سیستم ایمنی بدن با نام اینترفرون گاما (interferon gamma) وجود دارد و زمانی که حیوانات مختلف می‌خواهند رفتارهای اجتماعی از خود نشان دهند، این مولکول فعال می‌شود.

وقتی این مولکول توسط محققان به طور ژنتیکی در موش‌ها مسدود شد، مغز آنها بیش فعال و به طرز قابل توجهی مناطقی از مغز که به تعاملات اجتماعی اختصاص دارند از کار افتاد. به طور کلی این امر موجب از بین رفتن تعاملات اجتماعی در موجودات خواهد شد.

محققان با فعال کردن مجدد این مولکول به مغز متوجه شدند که رفتارهای اجتماعی موش‌ها به حالت طبیعی خود بازگشت.

همچنین با فعال شدن مولکول اینترفرون گاما (interferon gamma)، سیستم ایمنی افراد در مقابل بیماری ها نیز مقاوم تر عمل می کند.

نتیجه این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.

منتشر شده توسط: آزمایشگاه نوبل