امتیاز :
 تعداد امتیاز ها - 0
 تعداد بازدید - 2612

 مدیریت در اسباب کشی و منظم سازی

به گزارش نگاه کویر از پارسه گرد/ چند نکته کوچک و جالب برای کسانی‌که می‌خواهند خانه تکانی و نظم در خانه‌شان را با دید روان‌شناختی مدیریت کنند.
برنامه منظم سازی شریل ریچاردسون
یک یا چند قسمت از گوشه و اطراف منزل خود را که احتیاج به نظافت و یا مرتب کردن دارند، در نظر بگیرید و برنامه چهار هفته آینده خود را به این کار معطوف کنید. در زیر برای انجام این کار یک برنامه سه مرحله ای را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
مرحله اول: بدون فکر و تأمل شروع نکنید و ابتدا کمی به نا‌منظمی‌ها نگاه کنید. ببینید چه ایده‌ای به ذهن شما می‌رسد.
الف- به این سؤال در ذهن خود پاسخ دهید: اگر محیط اطراف من تصویری از ذهن و طرز زندگی من باشد، چه تصوری را در ذهن خودم و بقیه ایجاد می‌کند؟ دیگران چه برداشتی درباره من خواهند داشت؟ جواب خود را حتی اگر بسیار مسخره است، در جایی یادداشت کنید. این سؤال و جواب می‌تواند زندگی شما را در مسیر پیشرفت حرکت دهد.
ب- لوازمی را که در هر قسمت از منزل وجود دارند برای چند دقیقه مرور کنید (میز، آباژور و ...) و با استفاده از قلم و کاغذ بر اساس علاقه‌ای که به هر یک دارید، به آن‌ها امتیاز بدهید (از 1 تا 3).
به آن شیئ علاقه زیادی دارم یا به وجود آن شیئ در آن قسمت نیاز دارم.
مطمئن نیستم که به آن علاقه یا احتیاج داشته باشم.
به نظرم هیچ علاقه یا احتیاجی به آن شیئ ندارم.
بدین‌ترتیب شما دید بهتر و شفاف‌تری نسبت به وسایل اطراف خود در خانه پیدا می‌کنید، که چه چیزهایی را دوست دارید و چه وسایلی را باید دور بریزید.
ج- در آخر سه خواسته خود را که دوست دارید در مورد خانه خود به‌کار ببندید بر روی کاغذ یادداشت کنید. اگر بعضی از اشیاء را حذف کنم چه چیزهایی را می‌توانم جایگزین آن‌ها کنم تا خانه زیباتر به‌نظر برسد؟ این کاغذ را در جایی آویزان کنید که دائما جلوی چشم شما باشد.
مرحله دوم: پیش از شروع به‌کار احتیاج به برنامه‌ریزی دارید تا از ایجاد بی‌نظمی بیشتر در خانه جلوگیری کنید. ابتدا برنامه‌ریزی کنید که چه لوازمی باید خریده شوند و چه لوازمی باید دور انداخته شوند. هنگام خرید، سعی کنید بسیار هوشمندانه و با فکر انتخاب کنید و عجولانه تصمیم نگیرید. چیزی را نخرید که دوباره چند ماه بعد به این نتیجه برسید که باید آن‌را دور بی‌اندازید. با خود فکر کنید که این وسیله که می خواهم بخرم چقدر به اتاق من زیبایی می‌بخشد؟ آیا ارزش اشغال کردن آن فضا را دارد؟
ضمنا برای وسایلی که می‌خواهید دور بریزید فکری بکنید شاید بتوان کسانی را پیدا کرد که به آن لوازم احتیاج داشته باشند. مثلا کوه مجلاتی را که در طی سالیان در خانه شما انباشته شده است جمع کرده و به کسی که کاغذ مصرف شده و روزنامه می‌خرد، بفروشید یا بدهید. لباس‌هایی را که شاید تنها یک یا دو بار پوشیده‌اید و حالا می‌خواهید دور بریزید می‌توانید به مراکز نگه‌داری افراد بی‌سرپرست ببخشید و ...
مرحله سوم: حال وقت تخلیه کردن فرا رسیده است. گوشه‌ای از خانه را انتخاب کنید و روزی 30 دقیقه برای هر قسمت وقت بگذارید. هیچ‌گاه به‌کاری که می‌کنید شک نکنید. فقط وسایلی را نگاه دارید که واقعا لازمند یا به آن‌ها علاقه دارید. اگر جایی دوباره بر سر دو راهی قرار گرفتید با خود صادقانه فکر کنید که آیا آن شیئ ارزش اشغال آن قسمت از فضای خانه را دارد یا خیر؟ اگر جواب‌تان خیر است تأمل نکنید و آن‌را حذف کنید.
مشکلات رایج در هنگام این نوع جمع آوری ها در منزل
در این‌جا به سه مشکلی که در جمع‌آوری منزل و سر و سامان دادن به آن ظهور می کنند، اشاره می کنیم:
1- طفره رفتن از انجام کار: موقعی که می‌خواهید شروع کنید ممکن است حجم کار باعث ایجاد ترس در شما بشود و برای شروع کردن دائما طفره بروید. برای مقابله با این موضوع سعی کنید ابتدا از کارهای کوچک شروع کنید. مثلا اگر قرار است کشوی پرونده‌های خود را مرتب کنید، لازم نیست که همه پرونده‌ها را یک‌باره مرتب کنید؛ بلکه برای دفعه اول به مرتب کردن چند پرونده اکتفا کنید. یا برای تمیز و مرتب کردن کابینت‌ها از 2 تا 3 کابینت شروع کنید و یک‌باره همه کابینت‌ها را بیرون نریزید. این تکنیک باعث می‌شود که خود به خود کار بر روی روال اصلی خود پیش برود و ضمنا شما هم خسته و دل‌زده نمی‌شوید. بلکه هر بار با انجام دادن کار کوچکی پروسه منظم کردن منزل خود را تسریع می‌کنید.
2- معضل کاغذ و جعبه و مقوا: خیلی جالب است که اکثر ما آدم‌ها به جمع کردن کاغذ و مقوا و جعبه علاقه خاصی داریم. وقتی کسی به ما کادویی می‌دهد فکر می‌کنیم که با نگه داشتن کاغذ کادوی آن خاطرات آن روز را حفظ می‌کنیم در حالی‌که این کاغذها جز این‌که فضایی از منزل ما را اشغال کنند و سال‌ها هم حتی سراغ آن‌ها نرویم خاصیت دیگری ندارند. یا وقتی تلویزیون یا یخچال یا هر چیزی که کارتن مقوایی بزرگی دارد می‌خریم به‌جای آن‌که کارتن آن‌را دور بریزیم با خود فکر می‌کنیم که: "شاید روزی این کارتن به درد من بخورد! شاید اگر یک روز بخواهم اسباب‌کشی کنم به این کارتن احتیاج پیدا کنم" در حالی‌که ممکن است تا سال‌ها قصد اسباب کشی نداشته باشید و این کارتن برای سال‌ها فضای انباری شما را اشغال کند. این مسأله فقط در مورد کاغذ و مقوا نیست بلکه اکثرا عادت داریم هر وسیله نویی که می‌خریم وسیله قبلی را نیز انبار می‌کنیم که شاید روزی به‌درد بخورد! این طرز فکر را دور بی‌اندازید و فکر انبار کردن هر چیزی را به امید این‌که روزی بدرد بخورد از سر بیرون کنید.
3- گذشته: بعضی اوقات وسایل و اشیایی در منزل شما وجود دارند که خاطرات خوبی را برای شما یادآوری نمی‌کنند و ممکن است که هر‌بار با دیدن آن‌ها، آن خاطرات بد به ذهن شما راه یابند و شما را افسرده کنند. پس بهترین کار این است که حالا که تصمیم گرفته‌اید به وضع خانه خود سر و سامان دهید، این وسایل را نیز از خود دور کنید تا آن خاطرات بد نیز کم کم از زندگی شما خارج شوند و بیشتر از این باعث آزرده شدن قلب شما نشوند

 

منبع خبر :  نگاه کویر
کد خبر :  

نظرات



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند. *

اخبار مرتبط

شبکه های اجتماعی
شماره های تماس
  • تلفن : 03136622123
  • موبایل : 09133147435
  • موبایل : 09133658705
دفتر مرکزی
  • آدرس : اصفهان . چهارراه نظر . خیابان میر
  • بعد از پل شیخ صدوق . روبروی دبستان شهید احسانی
  • بن بست ایمانی . پلاک 41