استقبال شگفت انگیز آمریکایی ها از فیلم قدیمی فرهادی
«درباره الی» اصغر فرهادی ۶ سال پس از تولید و اکران در ایران، از اواخر فروردینماه سالجاری در آمریکا روی پرده رفته و استقبال گسترده منتقدان و سینماگران این کشور را به دنبال داشته است. منتقدان نشریه ایندی وایر بهعنوان یکی از نشریات معتبر سینمایی در آمریکا، این فیلم را شاهکار اصغر فرهادی بهشمار آوردند و بسیاری دیگر از منتقدان دربارهاش نقد نوشتند.
اکران این فیلم در حالی در آمریکا ادامه دارد که هر روز خبرهای متفاوتی از واکنش به این فیلم در آمریکا به گوش میرسد. «درباره الی» برنده جایزه خرس نقرهای بهترین کارگردانی جشنواره برلین ۲۰۰۹، منتخب تماشاگران جشنواره فجر ۱۳۸۷، همچنین بهترین فیلم جشنواره ترایبکا و برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره آسیاپاسیفیک ۲۰۰۹ از روز چهارشنبه ۸ آوریل روی پرده رفته است. پخش این فیلم را شرکت Cinema Guild بر عهده دارد.
علت اینکه این فیلم اصغر فرهادی تاکنون به اکران گسترده در آمریکا نرسیده، این بوده که شرکتی که قبلا قرار بوده آن را پخش کند، فعالیت خود را متوقف کرده است.منتقدان ایندیوایر فیلم «درباره الی» را در فهرست بهترین فیلمهای اکران ۲۰۱۵ که تاکنون دیدهاند قرار دادهاند. در گزارشی که به مناسبت اکران این فیلم پس از ۶ سال در آمریکا در ایندیوایر منتشر شده، آمده است: «چند سال پیش از آنکه «جدایی نادر از سیمین» نشان خود را بر چشمانداز سینمای جهان بر جا بگذارد، اصغر فرهادی شاهکار دیگری را در چنته داشت. با آنکه عجیب و باورنکردنی است که این فیلم ۶ سال در آمریکا در محاق قرار گرفته، اکنون به لطف Cinema Guild بالاخره چشم ما به دیدن «درباره الی» روشن میشود.»
همچنین مجله اندی گرین هم درباره این فیلم نوشت: «درباره الی» از آن فیلمهایی است که بدون اینکه هیچ پیش زمینهای درباره موضوع فیلم داشته باشید، خواهان دیدنش میشوید. من از دیدن فیلم لذت بردم و همچنان در حال بازیابی خودم، پس از تماشای این شاهکار اصغر فرهادی هستم. فرهادی «درباره الی» را پیش از «جدایی» نوشته و کارگردانی کرده است. اکنون فیلم او در آمریکا در حال اکران است، پس اگر ذرهای عدالت در جهان باقی باشد، باید به تماشای این درام جذاب رفت. «درباره الی» ویرانکننده است، محکی است از رازهایی که در سینه نگاه میداریم، دروغهایی که میگوییم و چرخهای توقفناپذیر که پس از آن ایجاد میشود.
این گروه دوستان، با دروغهایشان تحلیل میروند، درحالیکه با سرعت به سوی تاثیراتی وحشتناک حرکت میکنند، اما هیچگاه درس نمیگیرند. شاید حقیقت بتواند آنها را رهایی بخشد، شاید هم نتواند. در فیلم صحنهای را میبینیم که آنها تلاش میکنند ماشین را از شنها بیرون بکشند، پیام فرهادی در این صحنه آشکار است: حتی با کمک دوستانمان نیز قادر نیستیم از میان دروغهایی که به خود و دیگران گفتهایم، خویشتن را بیرون بکشیم. فیلم فرهادی ما را از شکنندگی زندگیهایمان آگاه میکند و اینکه چگونه یک لحظه میتواند کل خانواده را درهم بشکند….تنها میتوانید خودتان را سرزنش کنید، اگر «درباره الی» را از دست بدهید.
از سویی دیگر نشریه مایکل اتکینسون به اکران این فیلم در آمریکا واکنش نشان داده و نوشته است: اگر پیش از این تحتتاثیر فیلمهای «جدایی» و «گذشته» قرار گرفتهاید، بهطور یقین از قدرت نیروی ناب داستانگویی فرهادی آگاهید. فیلمهای فرهادی بالغ و صریح هستند و فیلمسازی او متمایز و واضح است. در هر فیلم بار اصلی بر دوش داستانهای به دقت ساختار یافته اوست و در انتها بحران همیشه در رابطه با جنسیت است.
با دیدن «درباره الی» ممکن است بعضی سینمادوستان یاد فیلم «ماجرا» ساخته مایکلآنجلو آنتونیونی بیفتند، که در آن جستوجوی یک زن گمشده، تحتتاثیر خودشیفتگی دیگر شخصیتها کمرنگ و مبهم شده و فراموش میشود. اما دلمشغولیهای فرهادی قویتر و چشمگیرتر است. جستوجوی الی، آیا غرق شده است یا آنجا را ترک کرده؟ او که بود و چه اتفاقی برای او افتاد؟ فیلم در همه جوانب استادانه ساخته شده است و یکی از بهترینهای اکران امسال باقی خواهد ماند.
کانال تلگرام باخبرباش
شماره های تماس