تعداد امتیاز ها - 0
 تعداد بازدید - 2023

 تنها چند قدم مانده به قحطی در ایران/ پدیده خودخوری از مرغداری ها به جوامع انسانی رسید

70 سال پیش شاهد قحطی در ایران بودیم که تنها دلیل آن استعمار ایران از سوی انگلیس بود و امروزه هشدار قحطی در ایران در حالی به گوش می رسد که برای تولید محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، صنعتی، سنتی و غیره بند واردات مواد اولیه از خارج هستیم و افزایش قیمت صد برابری محصولات و عدم تامین آن از سوی مردم ، آنها را در سراشیبی قحطی انداخته است.

به گزارش خبرنگار باخبر باش،  سالهاست شعار خودکفایی در حالی داده شده است که وقتی پای صحبت تولید کنندگان می نشینیم پایه اولیه و سازنده تمامی کالاهای اساسی و استراتژیک خانوارها از خارج وارد می شود.

واژه بومی سازی که تنها در کلام خلاصه شده است و هیچ گاه به مرحله عملیاتی نرسیده از کارخانجات و تولید کنندگان ما تنها منتاژ کار ساخته است.

در این سالها با کاهش و ضعف صنعت کشاورزی که روزی نه تنها پاسخگوی مواد غذایی مردم ایران بود بلکه ایران را به صادرات محصولات کشاورزی اش می شناختند وجایگزین کردن واردات مواد غذایی و محصولات استراتژیک به جای صادرات هر روز پایه های ایران را سست کرد.

و امروز تولید کنندگان به دنبال افزایش قیمت ارز و دلار درآمدزایی را در صادرات می بینند و با خالی  شدن بازار از اقلام اساسی و اصلی خانوار هر لحظه یک گام به قحطی نزدیک تر می شویم.

بدنبال افزایش قیمت لحظه ای اقلام خوراکی و اساسی خانوارها در هر ثانیه بر شمار افرادی که به علت گرانی ها توان خرید مواد غذایی ندارند و دچار سو تغذیه شدند، اضافه میشود و افزایش جمعیت آنها همان آهنگ وهشدار قحطی است.

امروز مردم حتی توان خرید ساده ترین اقلام خوراکی را از جمله نان و برنج را ندارند اگر چه به خاطر گرانی گوشت قرمز مردم سالهاست مرغ را جایگزین گوشت قرمز و ماهی و میگو کرده اند اما امروزه دیگر توان خرید مرغ هم نیست.

مردم برای خوردن نان و پنیر هم در مضیقه هستند و خوردن تخم مرغ و کره و عسل برایشان یک غذای لاکچری شده است.

اگر روزی نان و پنیر و خیار و گوجه یک صبحانه فقیرانه بود امروز تامین ان برای برای طبقه خوب مالی هم سخت شده است.

امروزه هر خانواده ایرانی یا با فقر یا بیماری یا فوت عزیزانشان درگیرند، آمار افسردگی و خودکشی و لاابالی و فساد، خرده دزدها و بی انگیزگی، بیکاری، طلاق و سقط ها که تمام از عوامل ناامیدی یک جامعه و سقوط آن جامعه است، رو به افزایش است.

عدم مدیریت بحران در حوزه اقتصاد و دست روی دست گذاشتن مسئولان هر روز بازار عرضه و تقاضا را آشفته تر ساخت و احتکارها که نه دور از چشم مسئولان بلکه از بی تدبیری رونق گرفته باخالی کردن بازارها هر روز دست مردم را خالی تر و باعث شد که عدم حمایت دولت از مردم و تولید کنندگان و گرفتن سیاست های اشتباه در مواقع بحرانی و جایگزینی صادرات به جای تامین امنیت غذایی برای مردم همه و همه خطر قحطی را دو چندان کرده است.

قحطی پدیده‌ای است که به موجب آن، سلامت عمومی بشر بر اثر کمبود غذا، شدیداً به مخاطره می‌افتد.

قحطی عارضه‌ای است که طی آن، میزان تهیه، تولید، توزیع و مصرف غذا در جامعه‌ای خاص، شدیداً کاهش می‌یابد که در نهایت موجب سوء تغذیه جمعیت انسانی آن مکان می‌شود. گرسنگی و سوء تغذیه شدید که در پی قحطی به‌وجود آمده، معمولاً موجب مرگ و میر انسان‌ها در سطوح گسترده می‌شود همانطور که در طی قحطی سالهای 1320 تا 24 در ایران 9 میلیون نفر از جمعیت 18 میلیونی جان خود را از دست دادند.

قحطی که از مجموعه عوامل طبیعی و عوامل ساخت دست بشر به وجود می آید و نتیجه آن موجب کمبود غذا و در نتیجه سوء تغذیه می‌شود.

و از این عوامل می توان به عدم پیاده سازی طرح خودکفایی و بومی سازی در ایران اشاره کرد، عدم مدیریت بحران در حوزه اقتصاد و اجتماعی و سیاسی ، عدم ساماندهی قیمت ها و شیوع پدیده گرانی و عدم توزیع عادلانه کالا و خدمات به اقشار مختلف مردمی، رشد احتکار  و در راس آن  حمایت نکردن دولت از مردم و تولید کنندگان نام برد.

هر چند کرونا چرخه تولید را از رونق انداخته است و در پی آن رکود سنگینی بر بازار مصرف سایه انداخته است، اما اگر متولیان چاره کار را از نظر اقتصادان ها تنها مذاکره است را پیشه نسازد قطعا با پدیده خودخوری یا بیماری کانی بالیسم مواجه می شویم.

کانی بالیسم یک بیماری در بین مرغ ها است که وقتی پروتئین کافی به بدن آنها نرسد جوجه‌ها یکدیگر را نوک می‌زنند و گاهی  به حدی زخمی می شوند که به دلیل پارگی شکم و بیرون ریختن روده هایشان تلف می شوند و امروزه این هشدار برای جوامع انسانی است که اگر غذای کافی در اختیار مردم قرار نگیرد و مردم دسترسی آسان و کافی به غذا نداشته باشند قطعا با دست درازی به مال یکدیگر برای امرار معاش و زنده ماندن و پاسخگویی به خانواده خود اقدام می کنند واین همان فروپاشی و اضمحلال یک جامعه است.

 

 

کد خبر :