در سال ۱۳۳۹ عدهای از فرهنگدوستان و علاقهمندان به هنر سینما در شهرضا از فردی به نام «دانشپور دانش» میخواهند که سینما در شهرضا تأسیس کند این تقاضا باعث تأسیس «سینما بهار» شهرضا میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، جمعیت زیادی در مقابل گیشه صف کشیدهاند، باجۀ فروش بلیط مثل هر شب شلوغ است. بر درودیوار عکس هنرپیشههای معروف چسبانده شده و پوسترها حکایت از صحنههای حساسی دارند که قرار است در فیلم به نمایش گذاشته شود.۲۱ شهریور، روز ملی سینماست؛ روزی برای مرور خاطراتی که بر پرده نقرهای شکل گرفتند و بخشی از خاطرات جمعی ما ایرانیان شدند. در این روز نه از چالشها و آسیبها، بلکه میتوان از مسیر پرافتخار و «اولینها» گفت؛ آغازهایی که تاریخ سینمای ایران را ساختند و آن را به جایگاهی جهانی رساندند.هنر سینما در شهرضا، همانند هرجای دیگر سرگذشت مخصوص به خود را دارد؛ مردمانی که با اتکا به تاریخ پرافتخار خود، در طول یک قرن گذشته در هرکجا پای گذاشتهاند، چیزی جز خدمت و افتخار خلق نکردهاند، در این گاه نیز سنگ تمام گذاشتهاند.نخستین فیلم در شهرضا به نام «دکتر خوشقدم» در سال ۱۳۲۵ بهنمایشدرآمده است که موضوع آن دربارۀ بهداشت روان و واکسنسازی بوده، این فیلم که مدت ۴۵ دقیقه زمان داشته، در بیمارستان «شاهرضا» قدیم یا «صاحبالزمان(عج)» فعلی به نمایش گذاشته شده است.مطالعۀ تاریخ ۱۰۰ سال گذشته در شهرضا نشان میدهد که رخدادهای مهمی نظیر تأسیس شهرداری بهعنوان یکی از ۲۰ شهر نخست ایران و یا ایجاد آموزشوپرورش در سال ۱۲۹۴ به دست انسانهای فرهیختهای انجام شده که دیدگاهی فراخ و آیندهنگر داشتهاند.ن
خستین سینمای شهرضا در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد
در سال ۱۳۳۹ عدهای از فرهنگدوستان و علاقهمندان به هنر سینما در شهرضا از فردی به نام «دانشپور دانش» میخواهند که سینما را در شهرضا تأسیس کند و این تقاضا باعث تأسیس «سینما بهار» در خیابان «۱۲ فروردین» اسبق و «قائمیه» فعلی شهرضا میشود.
نخستین اپراتور سینمای شهرضا در آن زمان «ذبیحالله گودرزی» و بعد از آن «حسین همت» و «هدایتالله کیانی» عهدهدار این مسئولیت شدند.میگفت که اگر حتی یک نفر هم برای دیدن فیلم آمد؛ وظیفه دارید تا فیلم را برای همان یک نفر نمایش دهید و اگر تماشاگری را رد میکردند، بسیار عصبانی میشد. به لحاظ فنی به آپارات وارد بود و روزی که دستگاه ذغالی خراب شده بود و حتی تعمیرگاه اصفهانی نتوانسته بود تعمیر کند و گفته بود که باید به تهران ببرید خودش دستگاه را تعمیر کرد. تابلوی سینما بهار را خودش نوشته و بالا برده بود.
بعد از ۱۹ سال نخستین سینمای شهرضا تعطیل شد
آنچه گذشت چندخطی بود کوتاه از منش ذوق و هنر مردی به نام «دانشپور دانش»، همان کسی که اولین سینمای شهرضا را ساخت و «بهار» نامید. دانش در خصوص ساخت سینما گفته است در سال ۱۳۳۹ شمسی عدهای از فرهنگ دوستان از جمله محمدعلی بهرامی معروف به دبیر بهرامی و محمدحسین مدرسی باتوجهبه موقعیت سینما و استفاده درست از آن، پیشنهاد ساخت سینما را دادند و من نیز با کمک و یاری دو تن از دوستانم به نامهای آقایان کیهانی و ارادت، دستبهکار ساخت سینما شدم و با هر سختی که بود در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و تا سال ۱۳۵۸ به فعالیت خود ادامه داد و بعداً تعطیل شد.
وی در خصوص تهیه فیلم میگوید: فیلمهای موردنیاز را هم از شرکت «حسام فیلم» و سازمانها و خانوادههایی که آرشیو فیلم داشتند بهصورت هفتگی و ماهانه تهیه میکردم و بعد از بررسی به نمایش گذاشته میشد. قیمت بلیتها از 5 ریال تا 2 تومان ویژه لژ بوده است. پس از تعطیلی سینما زمین آن به سال ۱۳۸۲ به تعاونی کارکنان شهرداری فروخته شد. دانشپور دانش در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ بدرود حیات گفت.
بعد از ۵۷ سال، دومین سینمای شهرضا تأسیس شد
نخستین اپراتور سینمای شهرضا در آن زمان «ذبیحالله گودرزی» و بعد از آن «حسین همت» و «هدایتالله کیانی» عهدهدار این مسئولیت شدند.میگفت که اگر حتی یک نفر هم برای دیدن فیلم آمد؛ وظیفه دارید تا فیلم را برای همان یک نفر نمایش دهید و اگر تماشاگری را رد میکردند، بسیار عصبانی میشد. به لحاظ فنی به آپارات وارد بود و روزی که دستگاه ذغالی خراب شده بود و حتی تعمیرگاه اصفهانی نتوانسته بود تعمیر کند و گفته بود که باید به تهران ببرید خودش دستگاه را تعمیر کرد. تابلوی سینما بهار را خودش نوشته و بالا برده بود.
بعد از ۱۹ سال نخستین سینمای شهرضا تعطیل شد
آنچه گذشت چندخطی بود کوتاه از منش ذوق و هنر مردی به نام «دانشپور دانش»، همان کسی که اولین سینمای شهرضا را ساخت و «بهار» نامید. دانش در خصوص ساخت سینما گفته است در سال ۱۳۳۹ شمسی عدهای از فرهنگ دوستان از جمله محمدعلی بهرامی معروف به دبیر بهرامی و محمدحسین مدرسی باتوجهبه موقعیت سینما و استفاده درست از آن، پیشنهاد ساخت سینما را دادند و من نیز با کمک و یاری دو تن از دوستانم به نامهای آقایان کیهانی و ارادت، دستبهکار ساخت سینما شدم و با هر سختی که بود در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و تا سال ۱۳۵۸ به فعالیت خود ادامه داد و بعداً تعطیل شد.
وی در خصوص تهیه فیلم میگوید: فیلمهای موردنیاز را هم از شرکت «حسام فیلم» و سازمانها و خانوادههایی که آرشیو فیلم داشتند بهصورت هفتگی و ماهانه تهیه میکردم و بعد از بررسی به نمایش گذاشته میشد. قیمت بلیتها از 5 ریال تا 2 تومان ویژه لژ بوده است. پس از تعطیلی سینما زمین آن به سال ۱۳۸۲ به تعاونی کارکنان شهرداری فروخته شد. دانشپور دانش در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ بدرود حیات گفت.
بعد از ۵۷ سال، دومین سینمای شهرضا تأسیس شد
بعد از تعطیلی سینمای شهرضا، بعد از سالها آموزشوپرورش شهرضا در اقدامی ارزنده «سالن فجر» را بازسازی و به سینما تبدیل میکند.با توجه به اینکه سالن فجر از استانداردهای لازم برخوردار نبود و شرکتهای فیلمسازی هم به هر سالنی با هر شرایطی فیلم نمیدادند، این محل به مکانی برای پخش فیلمهای تاریخگذشته تبدیل شد که نتیجۀ آن کاستهشدن از تعداد مخاطبان سینما در شهرضا بود.در سال ۱۳۹۴ سینما سرو شهرضا در محل فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا تأسیس شد و نخستین فیلم اکران شده در این سینما، «محمد رسولالله(ص)» بود.
بعد از تعطیلی سینمای شهرضا، بعد از سالها آموزشوپرورش شهرضا در اقدامی ارزنده «سالن فجر» را بازسازی و به سینما تبدیل میکند.با توجه به اینکه سالن فجر از استانداردهای لازم برخوردار نبود و شرکتهای فیلمسازی هم به هر سالنی با هر شرایطی فیلم نمیدادند، این محل به مکانی برای پخش فیلمهای تاریخگذشته تبدیل شد که نتیجۀ آن کاستهشدن از تعداد مخاطبان سینما در شهرضا بود.در سال ۱۳۹۴ سینما سرو شهرضا در محل فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا تأسیس شد و نخستین فیلم اکران شده در این سینما، «محمد رسولالله(ص)» بود.
نظرات۰