با اعلام مصطفی رضایی، رئیس کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، ساخت رسمی پروژه راهآهن هرات-مزار شریف که توسط طرف ایرانی انجام میشود، آغاز شده است. این پروژه با شروع فاز نخست اجرایی از منطقه روزنک تا کوشک در ولایت هرات با طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر در حال اجراست. در سفر همراه با هیات فنی کنسرسیوم به ولایت هرات، جزئیات بخش اول پروژه و حجم ترانزیت بین ایران و افغانستان بررسی شد.
والی هرات، شیخ نور احمد اسلام جار، اهمیت مسیر ریلی خواف-هرات را به عنوان محور اصلی ترانزیتی و تجاری دو کشور ایران و افغانستان تأکید نمود. رضایی همچنین اعلام کرد این راهآهن بخشی از کریدور بزرگ ایران-افغانستان-چین است که از طریق افغانستان شبکه ریلی ایران را مستقیماً به چین متصل خواهد کرد.
علاوه بر این، تفاهمنامهای میان ایران و افغانستان برای توسعه زیرساختهای ریلی و معدنی در این کشور به امضا رسیده است. اهداف تعیین شده شامل ترانزیت و صادرات سالانه دو میلیون تن تا سال ۱۴۰۵ است که نشاندهنده رشد قابل توجه در همکاریهای حملونقل ریلی منطقهای است و تأثیر مثبت بر دیپلماسی اقتصادی این کشورها خواهد داشت.
این پروژه نویدبخش تقویت پیوندهای تجاری منطقهای و فرصتی برای ارتقای جایگاه استراتژیک ایران در شبکه حملونقل بینالمللی است.
ساخت فاز نخست راهآهن هرات-مزار شریف با مشارکت ایران آغاز شد؛ این پروژه راهبردی شبکه ریلی ایران را مستقیماً به چین متصل خواهد کرد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقهای و دیپلماسی اقتصادی ایفا میکند.
واکنش خود را ثبت کنید
نظر خود را با یک لمس درباره این گزارش بیان کنید

نظرات۰