حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
نگرانی از ورود آلاینده‌های دارویی در آب/ تصفیه خانه موجود فقط آلاینده های روتین را  پاکسازی می‌کند

نگرانی از ورود آلاینده‌های دارویی در آب/ تصفیه خانه موجود فقط آلاینده های روتین را پاکسازی می‌کند

معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه پسماندهای دارویی به نحو مناسبی دفع نمیشود شاهد آلاینده های آن  در منابع آبی هستیم که جای نگرانی دارد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، افشین ابراهیمی در ارتباط با کیفیت آب اظهار داشت: بدنبال کاهش بارش‌ها طبیعتا ورود آب به سد کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و این مسئله بر کیفیت آب  اثر گذاشته است واین در حالی که در بالادست و حاشیه زاینده‌رود  فعالیت های صنعتی زیادی انجام میشود که در هر صورت آب تحت تاثیر این آلاینده ها قرار میگیرد و  نهایتا به چرخه ما وارد میکند.

 وی تصریح کرد: تصفیه خانه موجود فقط آلاینده های روتین را  پاکسازی می‌کند و برای آلاینده های خاص طراحی نشده همانطور که در زمان حال و آینده  درگیری ترکیبات و آلاینده های خاصی خواهیم شد که عامل کاهش کیفیت آب میشود.

مصرف دارو در ایران به میزان جمعیت یک و نیم میلیاردی چین است

وی افزود: با وجودی که جمعیت 85 میلیون نفری را در ایران داریم اما برپایه آمار غذا و دارو به میزان یک و نیم میلیارد چین دارو مصرف می‌کنیم.

معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوددرمانی‌ها و مصرف داروهای بدون نسخه آمار را افزایش داده است، ادامه داد: بررسی‌های غذا و دارو نشان داده است که در هرنسخه‌ای بین 5 دارو و حتی بیشترنوشته میشود.

ابراهیمی وجود آلاینده‌های دارویی در آب را یک نگرانی خواند و ادامه داد: امروز آلاینده‌های دارویی بعنوان آلاینده‌های نوپدید عامل کاهش کیفیت آب شده است  به طوری که پسماندهای دارویی به نحو مناسبی دفع نمیشود و در منابع آبی خود را نشان میدهد.

وی افزود: آب اصفهان از طریق سد زاینده رود تامین می شود که طی بررسی‌های صورت، کیفیت آب از وضعیت مطلوبی برخوردار است و فرایند تصفیه آب در بابا شیخ علی انجام شد.

 

دیدگاه / پاسخ