حالت شب
  • 17 بهمن، 1401
آثار باستانی اصفهان یا خرابه های تاریخی / 400 میلیون تومان برای نورپردازی های میدان امام

دم مدیریت صحیح به موقع مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان و نداشتن قدرت در گرفتن اعتبارات لازمه باعث شده است که اصفهان پیشتر به یک شهر تاریخی با خرابه های باستانی مبدل شود.

مرمت به بهانه نوروز

آثار باستانی اصفهان یا خرابه های تاریخی / 400 میلیون تومان برای نورپردازی های میدان امام

با وجودی که در آثار باستانی اصفهان به علت عدم رسیدگی به موقع و بازسازی های علمی به خرابه های باستانی مبدل شده است هر ساله میراث فرهنگی به بهانه روزی به صورت سمبلیک هم شده اقدام به مرمت و بازسازی آثار باستانی می کنند.
به گزارش خبرنگار باخبرباش، اصفهان که یک شهر پر قدمت و با ارزش تاریخی در کشور است و نیاز به یک مدیریت قوی در عرصه میراث فرهنگی دارد اما عدم مدیریت صحیح به موقع مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان و نداشتن قدرت در گرفتن اعتبارات لازمه باعث شده است که اصفهان پیشتر به یک شهر تاریخی با خرابه های باستانی مبدل شود.
در همین راستا مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با توجه به در پیش بودن نوروز 1400، از 5 تیم مرمتی درحال کار بر روی بناهای تاریخی شهر اصفهان خبر داد و افزود: «با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده، یک تیم مرمتی از گروه امانی اداره کل از دو هفته گذشته بر روی پل تاریخی سی‌وسه پل استقرار یافته و درحال مرمت بندکشی‌های فرسوده، مرمت آجرهای دهانه‌های رواق‌های سرپوشیده پل و همچنین مرمت پایه‌های آسیب دیده این پل عظیم تاریخی 400 ساله که اکثرا بر اثر فرسایش و عوامل انسانی دچار آسیب شده است، هستند.»
در همین راستا عملیات مرمت اضطراری بخش‌های مختلف پل تاریخی سی‌وسه پل آغاز شده است.
وی همچنین به بهینه‌سازی سیستم نورپردازی غرفه‌های طبقه دوم مجموعه جهانی میدان امام(ره) اصفهان همزمان با نوروز۱۴۰۰ خبر داد و افزود: همزمان با نوروز۱۴۰۰ غرفه‌های طبقه دوم میدان عظیم و تاریخی امام(ره) (نقش جهان) اصفهان با چهره‌ای متفاوت از قبل خواهد درخشید.»


بیشتر بخوانید؛ 

کرونا به گردشگری اصفهان ۴۸۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

الهیاری ادامه داد: «این اقدام در طی برنامه‌ریزی و همکاری مشترک شهرداری اصفهان و پایگاه ثبت جهانی میدان امام(ره) پس از بررسی‌های کارشناسی، به تصویب رسید و عملیات اجرائی آن آغاز شد.»
گفتنی است«طرح نورپردازی طبقه دوم میدان امام(ره) با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال تا نوروز۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری است و اجرای این طرح، در ادامه همکاری‌های مشترک شهرداری و پایگاه جهانی میدان امام(ره) بوده که از چند سال گذشته تا کنون آغاز و به خوبی ادامه داشته است.»
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از تشکیل کارگروه تدوین برند گردشگری و محصولات گردشگری اصفهان خبر داد و اضافه کرد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده و به‌منظور آمادگی برای ایام پسا کرونا و حضور مقتدرانه در بازار رقابت جهانی در حوزه گردشگری، کارگروهی با حضور شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، دانشگاه‌ها و همچنین سایر ارگان‌های مرتبط با محوریت اداره‌کل در راستای تدوین برند واحد گردشگری و همچنین محصولات گردشگری اصفهان تشکیل شد.»
او افزود: «با پیگیری‌های دفتر مطالعات و پژوهش اداره کل، اعتبار این طرح به میزان 1500 میلیارد ریال از طریق کمیته پژوهش و فناوری در حال تخصیص است.»
الهیاری تصریح کرد: «با توجه به دستور اکید وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با تبئین برند ملی، استان اصفهان نیز جزو استان‌های پیشتاز در راستای تدوین برند استانی گردشگری خواهد شد.»
وی گفت: «تمامی تلاش ما در راستای جلب همکاری نهادهای اجرائی و علمی استان به‌ویژه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر اصفهان در این زمینه است.»

دیدگاه / پاسخ