حالت شب
  • Monday, 15 April 2024
آشنا نبودن به بازارهای هدف از مشکلات حوزه صنایع دستی

آشنا نبودن به بازارهای هدف از مشکلات حوزه صنایع دستی

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور با اشاره به مزیت‌های صنایع دستی برای اقتصاد کشور، اظهار کرد: صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت و یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار برای اقتصاد کشور است که برآمده از ذوق، اندیشه و فکر هنرمندان است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی از صنایع پیشران به حساب می‌آید و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد، ادامه داد: صنایع دستی یک صنعت پاک محسوب می‌شود که به محیط زیست ضربه نمی‌زند یا آسیب‌های آن بسیار کمتر از دیگر صنایع است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: صنایع دستی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است، برای مثال سهولت در ایجاد، توسعه و جابه‌جایی یکی از مزایای این صنعت است، این صنعت بستر مناسبی برای مقابله با برخی از مشکلات اجتماعی از جمله اشتغال است و می‌تواند معرف فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیز باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهر اصفهان دارای شاخص‌های مختلفی در موضوع صنایع دستی است، گفت: اصفهان دومین شهر صنایع دستی در دنیا است، شاهد حضور چند هزار کارگاه گروهی و تک نفره در سطح شهر هستیم که این اتفاق نشان‌دهنده وجود هنرمندان فراوان و استادکاران ماهر در نصف جهان است و موجب سرآمد شدن اصفهان در بخش صنایع دستی می‌شود.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور در خصوص رویکرد مدیریت شهری نسبت به توسعه حوزه صنایع دستی در اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه صنایع دستی نیازمند حمایت است و در این راستا شوراها و شهرداری‌ها نیز باید حامی این صنعت باشند.

وی در خصوص حمایت مدیریت شهری اصفهان از صنایع دستی، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر حمایت جدی از سوی شوراها و شهرداری‌ها به ویژه مدیریت شهری اصفهان نسبت به موضوع صنایع دستی و ایجاد نمایشگاه‌های موقت وجود داشته است، باید برای توسعه صنایع دستی نمایشگاه‌های دائم به شکل ویژه ایجاد شده و فعالیت آنها تقویت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خرید آثار هنری صنایع دستی برای اهدا، بخشی از حمایت‌های مدیریت شهری از حوزه صنایع دستی است، اما در مورد چالش‌های این صنعت متولی مستقیم شهرداری‌ها نیستند و دستگاه‌های مربوطه باید در راستای رفع مشکلات این حوزه اقدامات مؤثری را انجام دهند تا شاهد رونق صنایع دستی باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شهرداری‌ها به حوزه صنایع دستی ورود کردند، ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با برخی از مشکلات استادکاران و هنرمندان حوزه صنایع دستی اصفهان آشنا هستند، مهجور بودن صنایع دستی یکی از مشکلات مهم این حوزه است، لذا تبلیغ مضاعف صنایع دستی در داخل و خارج از کشور می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط برای تقویت حوزه صنایع دستی در اصفهان

حجت‌الاسلام مهروی‌پور تصریح کرد: باید دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات حوزه صنایع دستی ورود کنند، یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی آشنا نبودن به بازارهای هدف است، بنابراین نیاز است که بازارهای هدف معرفی و به نوعی هم‌افزایی ویژه‌ای بین دستگاه‌ها ایجاد شود، همچنین لازم است دستگاه‌ها از جزیره‌ای عمل کردن فاصله بگیرند و به هم‌افزایی برسند تا در کنار هم بتوانند به ارتقای وضعیت صنایع دستی در اصفهان کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۹۶ رشته مربوط به صنایع دستی در اصفهان وجود دارد، گفت: اگر دستگاه‌های ذی‌ربط در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند حوزه صنایع دستی را به خوبی تقویت و به افراد شاغل در این صنعت پاک کمک کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری ارزیابی‌ها و فعالیت‌های لازم را برای توسعه صنایع دستی در شهر انجام خواهد داد.

وی در خصوص ایجاد شهرک صنایع دستی در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: ایجاد این شهرک اتفاقی بوده که در دوره قبلی افتاده است، با همکاری افراد شاغل در حوزه صنایع دستی زمینی تهیه شده و بحث کاربری و استفاده برای این موضوع در دستور کار قرار دارد که مسئولان شهرداری اصفهان باید پاسخگوی این مسئله باشند، شواری ششم شهر اصفهان نیز در کمیسیون‌های مرتبط پیگیر این مسئله خواهد بود.

دیدگاه / پاسخ