حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
آغاز تحولات اساسی کنکور از سال آینده قوانین کنکور متکی بر توانایی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات استاندارد است

آغاز تحولات اساسی کنکور از سال آینده قوانین کنکور متکی بر توانایی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات استاندارد است

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تاثیر کنکور سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می شود، گفت: ۶۰ درصد نتیجه نهایی هم بر مبنای آزمون سراسری است.

وی با تاکید بر اینکه قوانین کنکور متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است، گفت: دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف می‌شود و به جای آن سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود، این کار از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

پورعباس با اشاره به برگزاری ۲ بار آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی در سال، گفت: نتیجه این آزمون‌ها تا ۲ سال معتبر است. داوطلب در ۲ آزمون دروس اختصاصی شرکت می کند و نمره هر کدام از آزمون‌ها که بالاتر بود، به عنوان ملاک پذیرش خود در دانشگاه اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است، گفت: امسال سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر مثبت دارد به این معنا که اگر داوطلبی نمره کنکور خوبی داشت، معدل نه تنها این نمره را پایین نمی‌آورد بلکه به بالا بردن نمره آزمون نیز کمک می‌کند. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تا شهریور ماه فرصت اطلاع رسانی و اعلام جزئیات اجرایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ وجود دارد، بررسی کارشناسی جزئیات اجرایی در حال انجام است و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش نسبت به اعلام آن اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش سوالات کنکور را در قرنطینه استاندارد و درازمدت طراحی می‌کند، گفت: کارکنان قرنطینه هیچ ارتباطی با خارج از محیط و حتی با خانواده خود ندارند. حتی هوا هم از طریق چند فیلتر به آن‌ها می‌رسد تا در نتیجه این اقدامات ذره‌ای از کاغذ از محیط قرنطینه خارج نشود.

دیدگاه / پاسخ