حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
ال 90 و ماشین های خارجی به هنگام آلودگی هوا فقط حق تردد دارد

ال 90 و ماشین های خارجی به هنگام آلودگی هوا فقط حق تردد دارد

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: ال 90 و ماشین های خارجی به هنگام آلودگی هوا فقط حق تردد دارد.

سید حسن قاضی عسگر در گفت و گو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: در ماشین های ایرانی تمامی خودروها به استثنای ال 90 بیشترین میزان آلودگی هوا را دارد و در این میان ام وی ام 110 رتبه اول و سپس پراید، پژو 405 و تیبا قرار دارد.

وی با بیان اینکه به هنگام آلودگی هوا باید از تردد تمام خودروهای ایرانی به غیر از ال 90 جلوگیری شود و از حمل و نقل عمومی و دوچرخه برای عبور و مرور استفاده کنند، ادامه داد: ماشین های خارجی بهترین نوع ماشین ها در زمان آلودگی هوا است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان در پاسخ به این سوال که با عملیاتی شدن این طرح عدالت اجتماعی زیر سوال می رود و پولدارها با ماشین خود تردد کنند، گفت: اصلا اینگونه نیست و با توجه به اینکه 99 درصد خودروهای که در سطح خیابان ها تردد می کنند، ایرانی است باید در کارگروه مقابله با آلودگی هوا از عبور و مرور این خودروها به هنگام آلودگی پیشگیری کرد.

 

پژو پارس، پژو 405 و ام وی ام 110 بیشترین خودروهای آلوده کننده هوا 

وی گفت: ماشین های  که بالاترین میزان گاز منوکسید کربن را دارد، پژو 405، سمند، پارس و پراید است و گاز سمی ناکس اکسیدان نیتروژن که به هنگام افزایش دما با اکسیژن هوا مخلوط شده و آلودگی هوا را تشدید می کند بیشتر از پژو پارس متصاعد میشود.

قاضی عسگر نیز در پاسخ به اینکه بهتر نیست به جای ممانعت از تردد خودروهای ایرانی در سطح معابر و خیابان ها، تولید کنندگان خودرو را مجاب کنید که از همان فناوری خودروی ال 90 برای مابقی خودروها هم استفاده کنند، تنها سکوت کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز سوئیس با پاکترین هوا و محیط زیست فوق العاده عالی تنها با اجرای یک سیاست به توسعه یافتگی رسید، ادامه داد: 42 سال پیش به ازای هر لیتر بنزین به همان اندازه عوارض از مالک خودرو دریافت می کرد و همین مسئله باعث توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر شد به طوری که از تراموا پیاده می شویم مترو هست از مترو به اتوبوس و غیره ، و وسایل حمل و نقل عمومی در هم تنیده شده است و سوئیس را به شهری با طبیعت زیبا مبدل ساخته است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان اعلام کرد: در ایران با بخش عمده ای از ماشین های قدیمی و کاهش قیمت بنزین مواجهیم و از سوی دیگر گازی  که با قیمت بیش از 9 هزار متر مکعب صادر میشود به قیمت 250 تومان به دست مردم رساندیم و گاز ارزان تبدیل به گاز منوکسید کربن و عامل آلودگی هوا می شود و تا زمانی که سیاست های درهم تنیده درست نشود قطعا به نتیجه نخواهیم رسید.

هر چند حمایت دولت در جهت از رده خارج کردن ماشین های فرسوده ، تولید ماشین ها با فناوری کاهش آلودگی هوا و در اختیار قرار دادن ماشین های جدید با قیمت مناسب و فراهم کردن زیرساخت های قوی در حوزه حمل و نقل از آرزوهای دیرینه مردم است اما امروزه مسئولان از مردم مطالبه دارند و همین میشود که قصه آلودگی هوا پا برجا بماند.

دیدگاه / پاسخ