حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
آنچه در مورد بيماري تب كريمه كنگو بايد بدانيم

آنچه در مورد بيماري تب كريمه كنگو بايد بدانيم

دکتر فرزین خوروش متخصص عفوني ، مدير گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار کرد:
بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است،که بیمار ممکن است دچار خونريزي شود.منبع اصلی این بیماری حیواناتي مانند گاو، گوسفند و شتر است و در واقع این بیماری از تماس بین حیوانات و انسان ها به وجود می آید.
دکتر فرزین خوروش گفت: مهم ترین راه انتقال این بیماری گزش کنه است.
یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری این است که فرد مبتلا با خون حیوانات یا همین طور با لاشه حیوانات در ارتباط باشد،یا با حیوانی که به این ویروس مبتلا بوده در تماس باشد .
عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی گفت:
کسی که به این ویروس مبتلا شده می تواند با ترشحات خود فرد دیگری را مبتلا کند.
دکتر خوروش در رابطه با فرد مبتلا تاکید کرد: فرد مبتلا را بايدکاملا قرنطينه کرد و در زمان بستری باید کاملا از سایر افراد جدا شود،اگر خون يا ترشحات این فرد به فرد دیگری پاشیده شود فرد دیگری را میتواند مبتلا کند.
عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشگی بیان داشت :مرحله اول این بیماری دوره كمون گفته میشود.
اگر با گزش کنه باشد بین ۱ تا ۳ روز طول میکشد،اگر تماس فرد با حیوانات و ترشحات آنها باشد بین ۵ تا ۶ روز به طول می انجامد .
در مرحله دوم:
فرد مبتلا علائم شبه آنفولانزا دارد. فرد به صورت ناگهاني دچار سردرد بدن درد شدید، درد چشم، تهوع استفراغ، اسهال، درد شکمی، کاهش ضربان قلب شده و با این علائم به پزشک مراجعه میکند.
در مرحله سوم:
فرد دچار خون ریزی گوارشی،خون ریزی لثه،خون در ادرار و خونريزي پوستي مي شود و متاسفانه گاها در همين مرحله بيمار در اثر خونريزي يا شدت عوارض فوت مي كند.
مرحله چهارم:
دوره نقاهت است
علائم بیماری در این مرحله به سمت بهبودي مي رود و ضعف و بيحالي در اين مرحله وجود دارد .
دکتر خوروش افزود: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از افرادی که دچار این بیماری میشوند علائمی ندارند. تشخیص ما برای این بیماری این است که، یکسری معيار برای تشخيص این بیماری در نظر میگیریم و در صورت شك باليني قوي فورا بيمار را قرنطینه میکنیم و درمان را شروع مي كنيم. درمان در مرحله اول حمايتي و شامل كنترل علائم حياتي و اصلاح آب و الكتروليت ها است. اگر پلاکت کم داشته باشد پلاکت تزریق میکنیم،اگر كم خوني داشته باشد خون تزریق میکنیم.
دکتر خوروش گفت:ویروس تب کریمه کنگو در فصل گرم به دلیل زاد و ولد كنه ها شیوع پیدا میکند.
✓ دکتر خوروش تاکید کرد:به خاطر نزدیکی عید قربان به هیچ وجه زبح گوسفند داخل خانه انجام نشود، قبل از مصرف گوشت زبح شده ۲۴ ساعت داخل یخچال نگهداری شود،اگر کنه ای به بدن فرد چسبیده شود با احتیاط این کنه را جدا کند به هیچ وجه کنه نباید روی بدن له شود.

دیدگاه / پاسخ