حالت شب
  • Saturday, 27 April 2024
آیا مصالح خطه علم و ایثار، قربانی لجبازی‌های سیاسی می شود؟

آیا مصالح خطه علم و ایثار، قربانی لجبازی‌های سیاسی می شود؟

اخیراً زمزمه‌ها و حواشی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد مصالح خطه علم و ایثار، قربانی لجبازی‌ها و حسادت‌های سیاسی شده است.
عبدالرسول امامی شهردار کنونی نجف‌آباد، از زمره آن مدیران شهری است که از پائین‌ترین سطوح در مدیریت شهری فعالیت و رشدیافته تا به سطح عالی شهرداری رسیده است و پرونده‌ای درخشان از فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و شهری در کارنامه خدمات این مدیر شهری ثبت شده است.
امامی از تاریخ 25 شهریور 1400 پس از محمد مغزی که 2 سال در این پست بود به شهرداری نجف آباد انتخاب شد. اکنون بعد از دو سال خدمات این مدیر شهری که با خدمات متنوع محله محور و جبران بدهی های قبلی شهرداری همراه بوده، متاسفانه تعدادی از همان افراد شورای شهر که دو سال قبل رای به شهردار شدن او داده بودند به بهانه عدم اقامت آقای امامی در نجف آباد و بومی نبودن این شهردار در صدد برکناری ایشان برآمدند.
خبرها حاکی است از 9 نفر شورای شهر
نجف آباد، 5 نفر قصد برکناری ایشان و 4 نفر نظر مثبت بر ابقای ایشان دارند. همین دوسال پیش بود که شورای شهر نجف‌آباد با ۷ رأی موافق از مجموع ۹ رأی حاضر ، عبدالرسول امامی را که تجارب ارزشمندی در 5 ناحیه شهرداری اصفهان داشت را به این پست برگزید.
گفتنی است در طول این دو سال، مردم‌داری و پاسخگویی این مدیر شهری و توجه به مشکلات مردم و ارباب‌رجوع از شاخصه‌های مدیریت شهری او بوده و نزدیک به 150 پروژه شهری کوچک و بزرگ که برخی در قامت پروژه های کلانشهر ها بوده در نجف آباد به ثمر رسیده است.
همکاران امامی او را فردی مدیر و مدبر، نکته‌سنج و در تراز مدیریت شهری، فردی آبادگر، خلاق و دارای ایده‌های سرمایه‌پذیری و اقتصادی بی‌نظیر توصیف می‌کنند.
او همواره در این 2 سال کوشیده که ضمن احیا و حفظ بافت سنتی و تاریخی نجف آباد، عمران و آبادی این شهر را به دنیای مدرن شهری گره بزند.
متأسفانه، اخیراً به گوش می‌رسد که دربازی‌های سیاسی در شورای شهر نجف‌آباد و نفوذ برخی افراد بر بدنه این نهاد شهری، تعدادی از افراد شورا به بهانه‌های مختلف تصمیم به برکناری این مدیر لایق شهری گرفته‌اند. سؤال اساسی اینجاست که چرا باید آینده و پیشرفت شهری مهم در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران پس از کلان‌شهرها شمرده می‌شود، قربانی امیال سیاسی باندهای قدرت‌طلب شود؟
آیا زمانی که مدیریت شهری نجف‌آباد در بهترین شرایط درحال‌خدمت رسانی، رفع بدهی‌های شهرداری و انجام پروژه‌های باشکوه است، بهانه عدم سکونت شهردار در نجف‌آباد، توجیهی خوب و کافی برای برکناری ایشان است.
وقتی شهردار، در چندکیلومتری شهرداری نجف‌آباد سکونت دارد، آیا می‌توان او را مدیری غیربومی نامید؟
اکنون جناب حجت‌الاسلام حسناتی امام‌جمعه مردمی نجف‌آباد نیز از فعالیت‌های شهردار حمایت نموده است. در جلسات صورت‌گرفته از نظر قانونی شورای شهر به حدنصاب نرسیده است، در همه تصمیمات شورا به جز کمیسیون‌های تخصصی فرهنگی و اجتماعی و.... باید همه 9 نفر اعضاء حضور به هم رسانند در حالیکه در هر دو مورد گذشته جلسه به لحاظ عدم شرکت بعضی از اعضاء از حیض انتفاع افتاده است و نمی توان تصمیمات این جلسات را ملاکی برای برکناری شهردار در نظر گرفت.
چنانچه شورای محترم شهر نجف‌آباد، مصالح این شهر شهیدپرور و دانشمندپرور را در نظر داشته باشند و واقعاً منافع مردم ایثارگر و شریف این خطه را موردنظر قرار دهند، تغییر شهردار، آن هم در روزهای اوج، به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی، نه‌تنها از نظر اقتصادی و مدیریتی به زیان این شهر است، بلکه نشان قدرناشناسی و اتلاف سرمایه‌های انسانی بوده و تنها مدیریت شهری نجف‌آباد را از ریل پیشرفت و تداوم عمران و آبادی خارج می‌کند.
اینکه مجدداً شهرداری با لابی‌گری سیاسی بیاید که قطعاً سوابق درخشان امامی را نخواهد داشت و تازه یک سال طول بکشد تا چم‌وخم کار را یاد بگیرد، تنها خیانت به مردم و سرمایه‌های شهرداری است که همه از جیب مردم تأمین می‌شود.
عاقلانه و منطقی است که حداقل شورای شهر نجف‌آباد فرصت ۴ساله قانونی را به شهردار فعلی بدهد تا مسیر توسعه و فعالیت‌های ایشان و پروژه‌های ناتمام شهرداری به اتمام برسد.
بر اساس ماده (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، خاتمه خدمت و عزل شهرداران به تشخیص شوراهای اسلامی شهرها صورت می‌پذیرد. ازاین‌رو در برخی مواقع، برخی از شوراهای اسلامی شهرها بدون درنظرگرفتن صرفه و صلاح شهر و شهرداری و صرفاً به دلایل شخصی یا جناحی اقدام به عزل شهردار می‌نمایند که این امر موجب عدم ثبات مدیریت شهری و همچنین عدم امکان برنامه‌ریزی می‌گردد.
همچنین درصورتی‌که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا (شورای نجف‌آباد ۶ نفر باید موافق باشند) به ادامه خدمت شهردار رأی مخالف دهد، موضوع و دلایل برکناری به کمیته انطباق که در فرمانداری قرار دارد ارجاع خواهد شد و شورای انطباق می‌بایست ظرف مدت معین موضوع را بررسی و در صورت صحت دلایل عزل، حکم انتصاب شهردار را ملغی نماید.
حالا در شورای شهر نجف‌آباد مدت‌هاست که 5 نفر از اعضای شورا با داشتن یک همراه بیشتر بر علیه 4 نفر دیگر قد علم کرده اند تا فعالیت های شهرداری را از پویش و پویایی خود بیندازند.
امید است مصالح مردم دردکشیده نجف‌آباد و توسعه و پیشرفت این شهر نمونه در علم و ایثار فدای لجبازی‌های سیاسی و برخوردهای سلیقه‌ای و باندی بازیگران سیاسی نشود.

دیدگاه / پاسخ