حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
ابتلا به کرونا به‌ دلیل مُسری‌تر شدن ویروس افزایش یافته است

ابتلا به کرونا به‌ دلیل مُسری‌تر شدن ویروس افزایش یافته است

به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا رضا فدایی اظهار کرد : روند ابتلا به کرونا از اواخر بهمن پارسال در استان اصفهان رو به افزایش رفت و در ایام نوروز به حداکثر رسید و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این موضوع را پیگیری و رصد می کند.

فدایی ادامه داد: آنچه در سطح ملی شناسایی شده این است که زیرسویه های ایکس بی بی (XBB) و بی کیو وان (BQ۱) شایع هستند و به‌نظر می آید این زیرسویه‌ها نسبت به ویروس‌های اولیه مُسری‌تر بوده اما خطر جانی آنها برای مردم کمتر است.

وی با بیان اینکه زیرسویه‌های موجود همه از خانواده ویروس کرونا هستند، اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات، در زمان حاضر زیرسویه های اُمیکرون در جامعه شیوع دارد که شناسایی آنها بطور علمی مستلزم انجام آزمایش‌های توالی یابی است.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ویروس فعلی نسبت به آنچه که در سال نخست همه‌گیری کووید-۱۹ مشاهده کردیم کمتر به بستری و مرگ و میر منجر می شود اما اینکه آیا ویروس کمتر شده یا واکسیناسیون و افزایش آگاهی عمومی، مردم را ایمن کرده بطور دقیق قابل قضاوت نیست.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که برای نظام بهداشت عمومی مهم است مشاهده و ثبت روند بیماری است و اینکه بطور دقیق کدام زیرسویه بیماران را درگیر می کند، چندان کاربردی ندارد.

فدایی با بیان اینکه در زمان حاضر موارد ابتلای شدید کرونا در بین سالمندان دیده می شود، از افرادی که دارای علائم بیماری کووید-۱۹ هستند درخواست کرد که تا زمان بهبودی کامل در منزل استراحت کنند.

وی افزود: افرادی که ۶ ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونا برای آنها گذشته است نیز برای دریافت این واکسن مراجعه کنند و در زمان حاضر تزریق واکسن کرونا در مراکز بهداشتی و جامع سلامت استان انجام می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی، شستن دست ها و استفاده از ماسک توسط افراد علامت‌دار،روند افزایشی ابتلا به کرونا فروکش کند و موجب اختلال در برنامه های اجتماعی نشود.

فدایی همچنین گفت: در زمان حاضر مواردی از ابتلا به آنفلوآنزا در جامعه وجود دارد اما تعداد آن در مقایسه با کووید-۱۹ کمتر است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مربوط به ۲۰ فروردین جاری، ۲۹۷ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که ۴۶ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت درمان قرار دارند.

همچنین در این تاریخ سه مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در استان ثبت شده که ۲ مورد قطعی و یک مورد مشکوک بوده است.

طبق آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این هفته در استان اصفهان چهار شهرستان سمیرم، اردستان، فریدونشهر و بویین میاندشت در وضعیت قرمز و بسیار پُرخطر کرونایی و ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و پُرخطر کرونایی قرار دارند.

دیدگاه / پاسخ