حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
احیای تالاب گاوخونی و زاینده رود در ستاد ملی مدیریت تالاب‌ها بررسی می‌شود

احیای تالاب گاوخونی و زاینده رود در ستاد ملی مدیریت تالاب‌ها بررسی می‌شود

به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا  مهران زینلیان روز دوشنبه در نخستین جلسه استانی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های استان اصفهان با محوریت زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی در استانداری افزود: پیرو سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ۲۹ دی سالجاری به استان و درخواست استاندار اصفهان به منظور طرح موضوع احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها، این موضوع در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: درجریان این نشست مقرر شد؛ طرح‌های پیشنهادی که بر کمیت و کیفیت رودخانه و تالاب در حوضه آبریز زاینده رود اثر گذار است؛ توسط متولیان اصفهان و استان همجوار تهیه و به دبیرخانه ستاد در سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.

معاون استاندار اصفهان افزود: بر همین اساس جلسه تخصصی و کارشناسی این اقدام در استانداری اصفهان برگزار و نقطه‌ نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ شد.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد؛ دستگاه‌های مربوطه در حوضه آبریز زاینده رود در سریع‌ترین زمان پیشنهادهای فنی و مطالعه شده خود را ظرف سه روز آینده به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال کنند.

زینلیان افزود: بر این اساس در جلسات آینده با برنامه ای منسجم و جامع، طرح احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی تهیه می شود تا در جلسه ای که در هفته های پیش رو با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل خواهد شد به تایید و تصویب برسد.

گاوخونی یکی از تالاب‌های بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسید. این تالاب با وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد و در سال های اخیر به‌دلیل تامین نشدن حقابه آن با خشکسالی مواجه شده است.

حقابه سالانه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است.

دیدگاه / پاسخ