حالت شب
  • Sunday, 28 April 2024
اداره کردن نیم کلاجی کشور، مدت کرونا را طولانیتر میکند

دشمنان این آرزو را به گور می برند که در برابر کرونا شکست بخوریم زیرا این افتخارات را ملت ایران خلق کردند و همه به عرصه مقابله با این بیماری آمدند.

وزیر بهداشت:

اداره کردن نیم کلاجی کشور، مدت کرونا را طولانیتر میکند

 

وزیر بهداشت از اداره کردن نیم کلاجی کشور انتقاد کرد و گفت: این نوع اداره کردن کشور، مدت کرونا را طولانی تر میکند که اگر نوروز امسال همچون پارسال با جدیت تعطیل میشد خیلی از مشکلات پیش نمی آمد و کسب اینگونه زندگی نمی کردند.

 به گزارش خبرنگار باخبرباش، نمکی در مراسم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور ایران و کوبا اظهار داشت: برخی از مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا بطور دقیق و جدی اجرا نمی شود.

وی بیان داشت: هزاران فردی که با مترو تردد می کنند به سر کارهایی می روند که گفتیم باید تعطیل شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه همراهی نظام سلامت با معیشت و اقتصاد بالا بود، تصریح کرد: ۱۴ ماه سخت بر مجموعه نظام سلامت با تحریم های ظالمانه گذشت به طوریکه در ماه های اول لوازم حفاظتی نداشتیم و ویروس کرونا ناشناخته بود.

وی با اشاره به اینکه موج چهارم کرونا به همان میزانی که در خوزستان آمد انگلیس را فلج کرد، گفت: انگیس تا ۶ ماه پیش  ۲۲ میلیارد پوند در بخش سلامت هزینه کرد درحالیکه ما هنوز قسمت قابل توجهی از یک میلیارد یورو را نگرفتیم و خزانه تهی و بانک مرکزی پراز مشکل است.

نمکی با بیان اینکه تا امروز نشنیدیم که بیماری پشت در بیمارستان سرگردان باشد، تاکید کرد: روزانه در کشور بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ نفر را داریم  اما از ما ۲ رقمی شد و در حال حرکت به سمت تک رقمی بود که اگر موج جدید در خوزستان ایجاد نمی شد به تک رقمی هم می رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه این افتخار بزرگی برای ما بود، ادامه داد: دشمنان این آرزو را به گور می برند که در برابر کرونا شکست بخوریم زیرا این افتخارات را ملت ایران خلق کردند و همه به عرصه مقابله با این بیماری آمدند.

نمکی با اشاره به اینکه تاب آوری اجتماعی نیز مهم است و تاب آوری همکاران ما در نظام سلامت نیز باید بالا باشد، تصریح کرد: در کشوری مانند چین با وجودیکه واکسن زدن را آغاز کردند اما به طور محکم برای اجرای پروتکل ها ایستادند.

وی به همراهی با اعتقادات و باورها در دوران کرونا نیز اشاره و اضافه کرد: باید بین عقل، علم، احساس، شریعت و مراسم، تدبیر و منطق داشته باشیم و آنها را با حداقل عارضه ممکن کنار هم قرار دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس جدید مانند ویروس های قبلی نیست و قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر مبتلا می کند، گفت: در برگزاری مراسم مذهبی باید به فکر سلامتی مومنان و آبروی نظام جمهوری اسلامی باشیم.

وی به هجمه هایی که علیه وزیر بهداشت توسط رسانه های هماهنگ داخل انجام شد اشاره کرد و افزود: شبکه های بیرونی نیز می گفتند که جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا عاجز مانده است و با هجمه به وزیر بهداشت از جمله دلایل آن را تمکین از دستورات مقامات بالا، عدم استفاده از واکسن امریکایی و مهیا کردن فضا برای مراسم مذهبی عنوان کردند.

وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه در روزهای آینده مرگ و میر بیشتری بدلیل کرونا در کشور خواهیم داشت، گفت: ۲ تا سه هفته تلخی را در پیش رو خواهیم داشت که باید به خوبی و درستی مدیریت شود.

وی با اشاره به طوفان بیماران سرپایی و بستری در موج چهارم کرونا، افزود: اگر این روزها به خوبی مدیریت نمی شد میزان ابتلا و مرگ های بیشتری داشتیم.

نمکی همچنین به تامین واکسن کرونا اشاره و اضافه کرد: ما از چهار مسیر برای این کار حرکت کردیم که یکی از آنها کوواکس بود که روش درست اما بی بنیه ای است و این مجموعه بین المللی، حریف قلدرهای جهان نمی شود زیرا در زمان حاضر ۸۵ درصد واکسن ها در هفت کشور مصرف می شود.

وی با بیان اینکه مقرر بود قبل از عید نوروز سه میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس بگیریم، اظهار داشت: اما تا پانزدهم فروردین حدود ۷۰۰ هزار دوز به ما تخصیص دادند.

نمکی با اشاره به اینکه ۲ میلیون دوز نیز از روسیه خریدیم، خاطرنشان کرد: کل واکسن های صادراتی این کشور ۱۳ میلیون بود و تا قبل از عید نوروز به ما ۴۲۰ هزار دوز تحویل دادند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون دوز نیز از هند خریداری کردیم، ادامه داد: این میزان به ۵۰۰ هزار کاهش یافت و به ما ۱۲۵ هزار دوز تحویل دادند و مابقی آن به دستور دادستان هند توقیف شد زیرا به طور کلی صادرات واکسن را ممنوع کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کنار این مسیرها به سمت تولید داخل حرکت کردیم، تصریح کرد: مرحله سوم واکسن های برکت و پاستور آغاز شد و مجموعه آنها به سمت و سوی خوبی می رود و در اردیبهشت وضعیت بهتر می شود.

وی با بیان اینکه از فردا واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا و پس از آن ۷۵ سال به بالا و گروه های آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج انجام می شود، گفت: امید است تا پایان خرداد واکسیناسیون این گروه ها تمام شود.

نمکی با بیان اینکه واکسن داخلی نیز تا آخر اردیبهشت در سبد ما وارد می شود و فاز سوم را بطور فراگیرتر اجرا می کنیم، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون برخی گروه ها مانند پلیس و سایر گروه های پر خطر را نیز در برنامه داریم.

وی به طب سنتی نیز اشاره و اضافه کرد: تنها وزیری هستم که پای طب سنتی علمی و حکیمانه در وزارت بهداشت ایستادم، برخی از طرح های آن به سرانجام رسید، کارهایی در استان هایی مانند اصفهان و خوزستان انجام شد و میز طب سنتی در وزارت بهداشت راه اندازی شد.

دیدگاه / پاسخ