حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان به ۴۲ درصد از دانش‌‎آموزان اردستان

ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان به ۴۲ درصد از دانش‌‎آموزان اردستان

 به گزارش باخبراش به نقل از ایسنا معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: امسال تاکنون ۲۱۹۵ نفر که بیش از ۴۲ درصد از دانش آموزان را تشکیل می‌دهند از خدمات رایگان دندانپزشکی مراکز بهداشت شهرستان استفاده کرده‌اند.

محمد شجاعی اظهار کرد: اولین دندانی که در دهان کودک ظاهر می‌شود، معمولاً دندان پیشین فک پایین است که در ۶ ماهگی پدیدار می‌شود.

وی افزود: دندان در آوردن یک مرحله طبیعی از زندگی کودک است و در اکثر موارد درد و ناراحتی ندارد ولی گاهی می‌تواند با علائم قرمزی و التهاب لثه در محل رویش دندان، برجستگی لثه و خارش در همین نواحی، افزایش بزاق و خارج شدن آب از دهان کودک، ناراحتی و گریه، بی‌خوابی و نوک زدن دندان از لثه همراه باشد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه در صورت بروز علائمی مثل تب بالای ۳۸ درجه، دل درد یا اسهال باید کودک را نزد پزشک برد، تصریح کرد: در هنگام رویش دندان‌ها معمولاً احساس خارش سبب می‌شود کودک هر چیز آلوده‌ای را به دهان خود وارد کند که ممکن است سبب بروز علائمی باشد.

شجاعی بهترین روس برای کمک به رویش دندان‌ها را تمیز نگه‌داشتن لثه توسط پارچه یا گاز تمیز عنوان کرد و گفت: مرطوب کردن و دادن دندانک نرم برای گاز زدن کودک از دیگر روش‌ها است.

وی گفت: با هدف ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان، بسته حمایتی وزارت بهداشت در اختیار دانش آموزان ابتدایی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر قرار گرفته است تا این دانش‌آموزان با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت پوشش وزارت بهداشت، خدمات دندانپزشکی رایگان دریافت کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه امسال تاکنون ۲۱۹۵ نفر که بیش از ۴۲ درصد از دانش آموزان را تشکیل می‌دهند از خدمات رایگان دندانپزشکی مراکز بهداشت شهرستان استفاده کرده‌اند، گفت: همچنین خدمات دهان و دندان برای گروه هدف مادران باردار، گروه هدف مادران شیرده و گروه هدف زیر ۱۴ سال، تحت پوشش بیمه روستایی رایگان است.

شجاعی خاطرنشان کرد: در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان طبق بسته خدمتی خدمات دندانپزشکی، آموزش بهداشت دهان و دندان، ثبت اطلاعات وضعیت سلامت و خدمات دهان و دندان در سامانه‌های الکترونیک، ترمیم دندان‌های شیری و دائمی، جرم‌گیری، درمان دندان‌های دائمی، کشیدن دندان‌های غیرقابل نگهداری و... انجام می‌شود و خدمات زیبایی و جراحی در مراکز دولتی انجام نمی‌شود.

دیدگاه / پاسخ