حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
اضافه کردن ۲هزار نفر به جمعیت ایران با پیشگیری از سرطان روده بزرگ

اضافه کردن ۲هزار نفر به جمعیت ایران با پیشگیری از سرطان روده بزرگ

 به گزارش باخبرباش به نقل از مهر محمد رضا رضایتمند به مقایسه آماری سرطان روده بزرگ در اصفهان با کشور پرداخت و اظهار داشت: از هر صد هزار نفر سالانه ۷ نفر از مبتلایان سرطان روده بزرگ در کشور فوت می‌کنند که این آمار برای اصفهان ۸ نفر است.

وی بیان داشت: در کشور هر سال ۱۲ مورد جدید ابتلاء به سرطان روده بزرگ در هر صد هزار نفر گزارش می‌شود که این آمار برای اصفهان حدود ۱۴ نفر است.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه ادامه داد: در کشور از هر صد هزار نفر حدود ۵۷ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند که این آمار برای اصفهان ۶۶ نفر است.

رضایتمند گفت: بر اساس شاخص آماری(DALY) ۱۶۰۰۰۰ عمر مردم ایران بخاطر مرگ زودرس و ناتوانی ناشی از سرطان روده بزرگ در طول یکسال کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه افزود: اگر با پیشگیری مناسب بتوانیم جلوی ابتلای افراد به این سرطان را بگیریم مثل این است ۲ هزار نفر با متوسط عمر ۸۰ سال به جمعیت اضافه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: پیشگیری از سرطان روده بزرگ با غربالگری به موقع به راحتی و با هزینه بسیار اندکی امکان پذیر است و در مطالعه‌ای که به تازگی در اصفهان انجام شد هزینه هر فرد غربالگری در بخش دولتی حدود ۱۱۰ هزار تومان برآورد شده است.

رضایتمند گفت:با توجه به اینکه درصدهای خام شیوع یا بروز نمی‌توانند به خوبی بار اقتصادی بیماری را نشان دهند بنابراین از شاخص دالی(DALY مقیاسی است که تأثیر بیماری، ناتوانی و مرگ و میر را با اندازه‌گیری مدت زمان زندگی با معلولیت و زمان از دست رفته از عمر به علت مرگ زودرس را با هم می‌سنجد) برای این مقیاس آماری استفاده شده است. 

دیدگاه / پاسخ