حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
کاهش 25 درصد آب لوله یزد و توقف کامل پروژه بن بروجن

پیش بینی بارش ها تا آخر سال آبی و حجم ۸۵۰میلیون متر مکعب ذخیره سد زاینده رود صورت گرفته است که سهم کشاورزان از این مقدار مشخص و پس از آن زمان رهاسازی اب در بستر رودخانه تعیین شود.

نتیجه رزمایش بزرگ کشاورزان و مطالبه گران آب در اصفهان:

کاهش 25 درصد آب لوله یزد و توقف کامل پروژه بن بروجن

 بدنبال رزمایش بزرگ کشاورزان و مطالبه گران آب در اصفهان مصوب شد که  25 درصدی آب لوله یزد کم  و  پروژه بن بروجن متوقف شود همچنین زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان شرق و غرب باز و خسارت نکاشت به کشاورزان تخصیص یابد .

عضو کارگروه آب نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در خصوص نتایج رزمایش بزرگ کشاورزان اصفهان و مطالبه گران آب اظهار داشت: مصوباتی از سوی شورای تامین آب اعلام شد که طرح توقف کامل  پروژه بن بروجن در دستور کار قرار گرفت.

فتح الله دهقان اعلام کرد: برداشت های آبی صنایع از جمله یزد و کاهش مصرف به نسبت وضعیت آبی سد زاینده رود در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مطابق با پیش بینی بارش ها تا آخر سال آبی و حجم ۸۵۰میلیون متر مکعب ذخیره سد زاینده رود لازم است سهم کشاورزان از این مقدار مشخص و پس از آن زمان رهاسازی اب در بستر رودخانه تعیین شود.

 عضو کارگروه آب نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: تشکیل کارگروه متشکل از جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، نماینده دادستان، نماینده صنف کشاورزی وبرداشت های داخل استان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: جلوگیری از حرکت کشاورزان در محل سه راهی چادگان توافق مسئولین صنف نیروی انتظامی است و به جهت اینکه مسیر اطراف حجت آباد مسیری خیلی کم عرض و ورود این همه خودرو در ان مسیر ممکن نبود و  هدف اصلی کشاورزان یک اعتراض نمایشی بود ، از سه راهی جلوتر نرفتیم.

نایب رئیس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان نیز  در خصوص رزمایش بزرگ کشاورزان گفت: قانون توزیع عادلانه اب و  ماده 158 و 159 مدنی و مصوبات دهم و سیزدهم و 24 شورای عالی اب که به رسمیت شناخته شده بود چرا اجرایی نشد ایا رودخانه زاینده رود دیگر توان بارگذاری دارد، چرا باید همه در کشور دارای اشتعال باشند اما کسی به فکر کشاورز و دامدار نیست با وزارت نیرو و مسئولان استان صحبت شد اما به نتیجه نرسیدیم.

روز گذشته رزمایش بزرگ کشاورزان و مطالبه گران آب در حالی به سرانجام رسید که توقف پروژه بن بروجن و بازگشایی زاینده رود و پرداخت خسارت به کشاورزان از  اصلی ترین دلایل اعتراض آنها است .

زنان کشاورز که از دیگر معترضین به وضعیت فعلی زاینده رود و خشکسالی هستند با اعلام اینکه چیزی برای از دست دادن نداریم و به خاطر بی آبی جوانان ما مجبور به مهاجرت شده اند و در این مسیر چه بسا شاهد مرگ ومیر جوان هایمان هستیم، خواستار بازگشایی زاینده رود و رونق کشاورزی شدند. 

گفتنی است در  این رزمایش شعار" عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگی کشاورز روی هواست امروز" سرداده شد.

صورتی که مصوبات رزمایش روز گذشته کشاورزان عملیاتی نشود در 28 خرداد و روز انتخابات کشاورزان دست به اعتراض خواهند زد.

دیدگاه / پاسخ