حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
اعتصابات کارگران  پالایشگاه نفت و نان  یک هشدار  است

اعتصابات کارگران پالایشگاه نفت و نان یک هشدار است

از بعد انقلاب اسلامی نخستین بار است که کارگران پالایشگاه نفت دست به اعتراض زدند و پیش از این شاهد اعتصاب آنها در قبل از انقلاب بودیم و این در حالی که به گفته متخصصین حوزه اقتصاد هر گاه کارگران نفت و نان که دو مسئله استراتژیک کشور است ، دست به اعتصاب میزنند زنگ خطر و هشدار جدی  در کشور محسوب می‌‌‌شود.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، امسال با موج جدیدی از اعتصابات مواجهیم به گونه‌ای که طی  10 روز گذشته در اصفهان شاهد اعتصاب اصناف مختلف از جمله کشاورزان، دامداران، بازنشستگان و صنعتگران فولاد مبارکه، کشتارگاه‌های اصفهان، تجمع فعالان محیط زیست و کارگران سیمان سپاهان  بودیم که اعتصاب  کارگران نانوایی و همچنین پالایشگاه نفت  از اهمیت صد چندانی برخوردار است.

کارگران پالایشگاه نفت اصفهان که به گفته محمد صادق حاجیان که مدیر  روابط عمومی و  سخنگوی شرکت پالایش نفت اصفهان است، بیشتر جوشکار و طناب‌بند هستند، همزمان با سراسر کشور دست به اعتصاب زدند و خواهان احقاق حق خود از متولیان امر شدند.

اعتصاب 600 کارگر پالایشگاه نفت اصفهان

وی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش با اعلام اینکه از 4 تا5 هزار نفر کارگر پالایشگاه نفت بالغ بر 500 تا 600 نفر از آنها دست به اعتصاب زدند، بیان داشت: پالایشگاه نفت اصفهان یک شرکت خصوصی است که بیشتر بخش‌ها را به پیمانکاران واگذار کردیم و در بخش‌های درجه سوم و چهارم شاهد اعتصاب کارگران هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از کار زمین مانده است و  به منظور رفع اختلال در کار مرتبا با پیمانکاران جلسه گذاشته شده است، ادامه داد: سرعت کار پایین آمده و کارگران پالایشگاه نفت مطالبه افزایش حقوق پایه را دارند.

حاجیان با اشاره به اینکه بدنبال احقاق حقوق کارگران هستیم گفت: اعتصاب‌ کارگران پالایشگاه نفت را در بخش طراحی و مهندسی ساختمان انجام شده است  به این صورت که در این چند هفته برخی از کارگران بعد چند روز در خانه ماندن دوباره به کار برگشتند.

عملکرد ناپخته نمایندگان مجلس علت اصلی اعتصاب شرکت نفتی‌ها

حاجیان با اشاره به اینکه شاید در گذشته به خاطر اهمال کاری پیمانکاران، تاخیر در حقوق کارگران بود که به محض اطلاع از آن با خاطیان برخورد کردیم و حقوق تمام کارگران به‌موقع پرداخت می‌شود، اضافه کرد: علت اعتصاب کارگران تصمیم کارشناسی نشده  نمایندگان مجلس در حوزه حقوق کارگران نفت است که مطابق با فرمول حقوق پیش نرفتند.

وی گفت: این تفکر که شرکت نفتی‌ها از حقوق‌های آنچنانی برخوردارند کاملا غلط است و شاید در گذشته و قبل از انقلاب به این صورت بوده و از وجهه اجتماعی خاصی برخوردار بودند اما امروزه شرایط زندگی برای شرکت نفتی‌ها که در بدترین آب و هوا مشغول به کار هستند، با دیگر کارکنان دولتی در یک سطح است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان هم که چنین نظری را برای کارکنان شرکت نفتی‌ها در خصوص وضعیت معیشتی و دیسبرین کاری آنها در قبل و بعد از انقلاب داشت، گفت: زمانی کارکنان شرکت نفت دست به اعتراض زدند، شاهد وقوع انقلاب سال ۵۷ شدیم  و امروز بعد از 40 و اندی سال که از انقلاب می‌گذرد، شاهد اعتصاب کارگران شرکت نفتی هستیم که می تواند پیامد بزرگی برای مسئولان و متولیان باشد.

اعتصاب کارگران نفت از منظر اقتصادی و سیاسی خوب نیست

مجید صامتی با اشاره به مطالب فوق،  اعتصاب کارگران نفت را از منظر اقتصادی و سیاسی مناسب ارزیابی نکرد و معتقد است که وقتی کارگران دو مسئله استراتژیک کشور از جمله نان و نفت دست به اعتصاب بزنند قطعا باید منتظر اتفاقات بسیاری در سطح جامعه باشیم اما این نگاه صامتی در حالی که اعتصاب کارگران شرکت نفتی برای برخی از مسئولان و متولیان حوزه اقتصاد غیرعادی نیست و حتی آنقدر معمولی که از این اعتصاب بی‌خبر بودند و اگر هم خبر داشتند از ریز جزئیات آن بی‌اطلاع بودند به این صورت که به هنگام تماس با معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان از این ماجرا بی‌خبر بود و گفت: اجازه بدهید اطلاعاتی در این خصوص کسب کنم و سپس با شما مصاحبه کنم و این در حالی که  بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای ششم شهر اصفهان اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت اصفهان آغاز شد.

در همین راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه شاهد اعتصاب اصناف مختلفی هستیم که نان و نفت هم از این موارد است و چندان با اعتصاب گروه‌های دیگر تفاوتی ندارد، اضافه کرد: وضعیت معیشتی مردم خوب نیست چه بازنشستگان ذوب آهن یا فولاد مبارکه باشند یا معلمین و غیره  . اقشار مختلف مردمی از وضع موجود ناراضی هستند و تورم موجود و افزایش قیمت‌ها  به ویژه در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مردم را ناراحت کرده است و  این خواسته صنفی افزایش حقوق در اقشار مختلف وجود دارد .

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه افزایش حقوق‌ها باید با منابع موجود و امکانات فعلی کشور سنجیده شود ، گفت: افزایش حقوق تا 22 برابر از مطالبات کارگران شرکت نفتی بوده است.اینکه امکان حل و فصل آن هست یا خیر نمی‌دانم اما برای  تغییر قانون شرکت نفتی‌ها فرایندی باید طی شود.

وی ادامه داد: از اعتصاب شرکت نفتی‌ها تنها در این حد میدانم که به جای افزایش 22 برابری حقوق با حداقل افزایش  آن یعنی 15 برابری موافقت شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای  اسلامی  با اشاره به اینکه بودجه به شکل قانون در آمده است و تغییر آن مستلزم طرح در کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه و بودجه است که تغییر قانون به این راحتی نیست و  مسیر خودش را دارد و اگر دنبال تغییر قانون هستند باید از سوی سران قوا بررسی  کنند.

استاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در 24 ماه گذشته با افزایش صد درصد قیمت مواد غذایی مواجه شدیم و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و اوج نارضایتی در بین تمام لایه‌های جامعه و اصناف مختلف مردمی بالا گرفته است، ادامه داد: لازم است که مسئولان بیش از پیش به فکر تامین معیشت اقشار ضعیف جامعه باشند و گلایه‌های آنها را مورد توجه قرار دهند.

اعتصاب کارگران ناشی از نارضایتی مردم از وضع موجود است

وی با بیان اینکه امروز کشور در معرض خطر بزرگی قرار گرفته است و باید کسانی که دلسوز کشور هستند تغییر جهت و روش بدهند،  اضافه کرد: اعتصاب کارگران نفت  با اعتصاب فرهنگیان و کامیون‌دارها و غیره متفاوت است و یک حرکت پیام آور است.

صامتی با اشاره به اینکه کارکنان شرکت نفت روی منابع عظیم نفتی در آن گرما  مشغول به کار هستند و حاصل دسترنج آنها نصیب سودجویان میشود و کسی هم توجه نمی‌کنند‌، افزود: قطع به یقین باید منتظر این گونه از مسائل باشیم و باید یک فکر اساسی کرد.

وی که اعتصاب کارگران را ناشی از نارضایتی مردم از وضع موجود خواند و گفت: باید راجع به این اعتصاب‌ها فکر کرد و چاره‌ای اندیشید.

مدیر شرکت پیمانکار odcc  (طراحی و ساختمان نفت ) که بیشترین اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت از این شرکت است در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران این شرکت اعتصاب کردند اما ریز جزئیات به حراست و مسئولان پالایشگاه مطرح کردیم و نمیتوانم بیش از این با شما در این‌خصوص صحبت کنم.

جعفری در این ارتباط که رسانه‌ها میتوانند منعکس کننده مشکلات شما باشند، ترجیح داد سکوت کند.

حتی درخصوص چالش‌ها ومشکلات پالایشگاه نفت اصفهان که چند سالی است خصوصی‌سازی شده است، سخنگوی این شرکت حاضر به گفتگو نشد و ارائه هر نوع گزارش در این زمینه را منوط به کسب اجازه دانست و در نهایت در سکوت خبری پیش برد.

دیدگاه / پاسخ