حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
اقدامات خیرخواهانه باید در داستان های کوتاه مشخص باشد

اقدامات خیرخواهانه باید در داستان های کوتاه مشخص باشد

دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه کوتاه"ذکر خیر" گفت: انجام کار خیر و ترغیب مخاطبان به اقدامات خیرخواهانه، باید در داستان‌ها به نحوی بارز، مورد توجه نویسنده قرار گرفته باشد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، محمد حسن مردانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی داستان کوتاهِ کوتاه "ذکر خیر" با شعار "در کار خیر قلم بگذاریم" به همت مجمع خیران بهداشت و سلامت در اصفهان برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: در یک سال و نیم گذشته جهان و از جمله ایران با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات عدیده ای را برای افراد جامعه از جمله مبتلا شدن به این ویروس، تغییر در رفتارهای اجتماعی و دوری گزینی افراد از یکدیگر و محدود شدن زندگی مردم ایجاد کرد.

دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه کوتاه"ذکر خیر" افزود: اما این ویروس پیامدهای مثبتی مانند ایجاد عزم عمومی و اجماع برای پرداختن به حوزه بهداشت و درمان نیز داشت و حرکت‌های جهادی، رخدادهای مردمی و کمک‌های مردمی به بخش بهداشت و درمان صورت گرفت.

وی  تصریح کرد: در دوره شیوع کرونا بسیاری از مردم و خیران و موثران اجتماعی وارد فعالیت خیرخواهانه در بخش بهداشت شده‌اند.

دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه کوتاه "ذکر خیر" با اشاره به اینکه از اصحاب قلم، نویسندگان و همه افراد علاقه‌مند به نگارش آثار ادبی برای حضور در این جشنواره دعوت می‌شود بیان کرد: ما به دنبال استفاده از قالب‌های هنری و ادبی برای ثبت این حرکت‌های جاودانه و مثمر ثمر بودیم که به‌دلیل اثربخشی بیشتر داستان، قالب داستانک را برای برگزاری این جشنواره انتخاب کردیم.

وی مهلت شرکت در جشنواره را ۳۱ مردادماه امسال دانست و اظهارداشت: این داستانک‌ها در آینده به تولیدات رسانه‌ای مانند فیلم، پادکست و چندرسانه‌ای تبدیل و در قالب یک مجموعه چاپ می‌شود.

مردانی تصریح کرد: کمک‌های خیرخواهانه به بیماران نیازمند، تامین لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز واحدهای بهداشتی و درمانی، ساخت واحدهای بهداشتی درمانی جدید در مناطق کم برخوردار و نیازمند، اقدامات داوطلبانه برای کمک به بیماران و کادر درمانی و بحران کرونا  از موضوعاتی است که شرکت کنندگان در جشنواره می‌توانند درباره آن داستان بنویسند.

وی جان فشانی‌های کادر درمانی در بهبود بیماران، کمک‌های خیرخواهانه به گروه‌های آسیب‌پذیر همچون مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان، آسیب‌های اجتماعی مختلف و کمک‌های خیران و افراد خیرخواه برای پیشگیری و کاهش این آسیب ها را از دیگر موضوعات این جشنواره برشمرد.

وی درباره شرایط شرکت در جشنواره نیز گفت: داستان‌های ارسالی باید حداکثر ۵۰۰ کلمه است و پیش از این در فضای مجازی یا در کتاب، مجله و نظایر آن، منتشر نشده و برگزیده‌ی جشنواره دیگری نباشد.

مردانی با اشاره به اینکه نویسندگان باید آثار خود را به پست الکترونیکیzekrekheirfestival@gmail.com ارسال کنند اضافه کرد: محدودیتی برای سن شرکت‌کنندگان و تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره مخیّر است، آثار ارسالی را ویرایش کرده و با ذکر نام نویسنده، در قالب‌هایی همچون کتاب، مجموعه های صوتی و الکترونیکی، پادکست، فیلم کوتاه منتشر کند.

دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه کوتاه "ذکر خیر" جوایز نفرات اول تا سوم این جشنواره را به ترتیب چهار، سه و ۲ میلیون تومان عنوان و اشاره کرد: اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، دانشکده خبر فارس و انتشارات مشاهیر فردا نیز در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

وی بیان کرد: شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی  www.emhad.irمراجعه کنند.

دیدگاه / پاسخ