حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
شوکه شدن کاندیدای رد صلاحیت از دلایل مطرح شده / یک هزار شکایت کاندیداها به استانداری اصفهان

اگر التزام به اسلام و ولایت فقیه نداشتم در ایران زندگی نمی کردم،

گزارشی بر رد صلاحیت شدگان

شوکه شدن کاندیدای رد صلاحیت از دلایل مطرح شده / یک هزار شکایت کاندیداها به استانداری اصفهان

بالغ بر یک هزار و 97 نفر از  کاندیداهای شورای شهر و روستای استان اصفهان درحالی از سوی هیئت اجرایی و نظارت رد صلاحیت گرفتند که عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه بیشترین دلیل مطرح شده بوده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، در حال حاضر بالغ بر یک هزار نفر از کاندیدای رد صلاحیت شده اصفهان در استانداری اصفهان به رد صلاحیت خود شکایت کردند.

عضو شورای عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر وروستای استان اصفهان مطرح کرد: برخی از داوطلبان به دلایل سوابق کیفری، اخلاقی و تخلف در زمینه ‎های مختلف رد صلاحیت شده بودند که البته به شکایت هر یک از رد صلاحیت شدگان با دقت در هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان رسیدگی می شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

پس از ارسال پیامکی از سوی فرمانداری اصفهان به کاندیداهای رد صلاحیت شده، وقتی در بین رد صلاحیت شدگان حضور می یافتی آنچه مشهود بود چهره های پر از سوال و تعجبی بود که همواره پچ پچ کنان با یکدیگر بدنبال این بودند آیا همان بند"ج"ماده 30 قانون انتخابات شوراهای اسلامی برای آنها نیز آمده است.

بیشترین علامت سوال آنها بر این بود که چگونه و بر چه اساس و معیاری مهر عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه بر آنها زده شده است؟

یکی از منابع خبری اعلام کرد: اینگونه نیست که بازرسین در محل زندگی یا کار آنها حضور پیدا کنند و در خصوص فرد تحقیقات میدانی صورت بگیرد بلکه با استفاده از کانال های که دارند مثلا از طریق حراست محل کار بخشی از اطلاعات جمع آوری میشود .

وی گفت: مثلا شرکت در نماز جماعات و نوع پوشش و غیره همه نشان و نمادی از التزام به اسلام یک فرد خواهد بود.

 

در ایران زندگی میکنم پس التزام به اسلام و ولایت فقیه دارم

غرة الحمید یکی از کاندیداهای رد صلاحیت شده که خود را وابسته بله یکی از شرکت های استانداری معرفی کرد  با اشاره به اینکه اگر التزام به اسلام و ولایت فقیه نداشتم در ایران زندگی نمی کردم، ادامه داد: آنچه قابل تامل است در میان رد صلاحیت شدگان و تنظیم شکایت در استانداری روحانیونی را شاهد بودیم که با همین بند"ج" ماده 30 قانون انتخابات شوراهای اسلامی رد شدند.

وی که کارمند استانداری است، با بیان اینکه برای بررسی عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه هیچ خط کشی وجود ندارد بلکه تنها یک تشخیص از سوی هیئت اجرایی و نظارت است، ادامه داد: هیچ پرونده قضایی نداریم و گرایش سیاسی به هیچ گروه و حزبی ندارم.

غرة الحمید با اظهار اینکه شورای شهر یک ngo مشورتی غیر سیاسی  است و نگاه سیاسی نباید به آن داشت، تصریح کرد: برای بار اول کاندید شورای شهر شدم .

وی با خنده گفت البته نماز هم میخوانم و در نماز جماعات اداره هم شرکت می کنم.

 

یک کارمند دولت قطعا التزام به اسلام و ولایت فقیه دارد

 خرسندی، دیگر کاندیدای شورای اسلامی شهر اصفهان که به علت بند"ج" قانون انتخابات شوراهای اسلامی رد صلاحیت شده بود نامه به دست دنبال چرایی این برچسب، گفت: معلمم و چگونه امکان داره یک معلم که بچه های مردم را آموزش می دهد التزام به اسلام و ولایت فقیه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه یکبار کاندیدای مجلس بودم و در آن زمان هم با عنوان"عدم احراز هویت" ردم کردند و برای اولین بار کاندیدای شورای شهر شدم، اعلام کرد: تنها سوالم این است که معیارهای سنجش التزام به اسلام و ولایت فقیه در افراد چیست؟

این کاندید شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آیا شما می دانید که چگونه تحقیق می کنند آیا میدانی است، بیان داشت: من حتی نمی دانم در محله حضور یافتند یا از همکاران پرسیدند فقط می دانم که بر اساس استنادهای خودشان رد صلاحیت شدم.

خرسندی که از دلیل رد صلاحیت خود متعجب شده بود، گفت:  اگر شرکت در راهپیمایی ها یک شاخص است در طول دوران کرونا که اصلا راهپیمایی نبوده است و قبل از آن هم نمی توان یک زن با توجه به شرایطی که دارد در تمام راهپیمایی ها شرکت کند.

 

 جزو اولین افرادی هستم که در دانشگاه نماز جماعت می خوانم

صادقی دیگر کاندیدای رد صلاحیت شده به خاطر بند"ج"قانون انتخابات  شوراهای اسلامی  با اعلام اینکه جزو اولین افرادی هستم که در دانشگاه نماز جماعت می خوانم، ادامه داد: استاد دانشگاهم و هنگامی که نامه رد صلاحیتم را به دستم دادند شوکه شدم.

وی تصریح کرد: زمانی که بدنبال پیامک فرمانداری به آنجا مراجعه کردم از هر کسی سوال می پرسیدم تماما بند ج قانون انتخابات شوراهای اسلامی  بود.

صادقی گفت: ادم سیاسی نیستم

یکی دیگر از کاندیداهای شورای شهر اصفهان که نخواست نامش فاش شود ، شغل آزاد داشت و از عموی وی تحقیق کرده بودند، ادامه داد: به علت بند ج ماده 30 قانون انتخابات شوراهای اسلامی رد صلاحیت شدم و شکایتی نکردم زیرا معتقدم شکایتم راه به جایی نمی برد.

یکی از اعضای هیئت نظارت ستاد انتخابات شورای اسلامی شهر  استان اصفهان نیز در پاسخ به این سوال که بر اساس چه معیارها و ملاک هایی عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه در افراد تشخیص داده می شود، گفت: در هیئت اجرایی 4 مرجع اداره اطلاعات، دادگستری، ثبت احوال و نیروی انتظامی احراز صلاحیت کاندیداها را انجام می دادند و دو دستگاه در هیئت نظارت این وظیفه را بر عهده دارند.

وی بیان داشت: در احراز صلاحیت ها هیچ دخل و تصرفی وجود ندارد و فقط میتوانم بگویم که هیئت نظارت انقباضی ،سلیقه ای و جناحی عمل نکرده است و اگر کسی را به خاطر عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه رد کردیم از استعلامات بوده است وهیچ گاه  در هیئت نظارت با تصمیمات شخصی و جناحی و فکری رد صلاحیتی صورت نگرفته است.

بدنبال رد صلاحیت ها در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ، شاهد اعتراضات گسترده جناحی اصلاح طلب ها در کل کشور به نتایج احراز صلاحیت ها بودیم و این در حالی است رد صلاحیت به خاطر بند ج ماده 30 قانون شوراها یک علامت سوال بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که معیارهای تشخیص عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه چه بوده است؟

دیدگاه / پاسخ