حالت شب
  • Sunday, 05 May 2024
بارش‌ها در اصفهان از پانزدهم اسفند افزایش می‌یابد

بارش‌ها در اصفهان از پانزدهم اسفند افزایش می‌یابد

باخبرباش/ نوید حاج بابایی افزود: اظهار نظر در باره بارش‌های نوروز کمی زود است و نمی‌توان گفت که نوروز پُربارشی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بارش‌های فصل زمستان در مجموع نرمال خواهد بود و جبران سال زراعی گذشته را نمی‌کند، ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها، بارش‌های فصل بهار هم بصورت نرمال و عادی خواهد بود.

معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: حرکات جوی بسیار پیچیده و متنوع است و امکان تقویت یا از بین رفتن آنها در زمان کوتاه وجود دارد و بطورکلی نمی‌توان وضعیت جوی را با وضعیت ستارگان و بروز خُسوف و کُسوف مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌ها به منزله برطرف شدن خشکسالی نیست، مدیریت بر مصرف آب در تمام زمینه‌ها از جمله آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را ضروری دانست .

حاج بابایی با بیان اینکه بارش های نیمه بهمن تا نیمه اسفند جاری نسبت به دیماه کمتر از میزان نرمال بود، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر شرایط برای آبگیری  سد زاینده‌رود قدری زود است و این کار اواخر اسفند و فروردین و اردیبهشت همراه با افزایش دما و ذوب شدن پوشش برف در منطقه انجام خواهد شد.

وی گفت: بارش‌های منطقه کوهرنگ بعنوان سرچشمه سد زاینده‌رود بر وضعیت این رودخانه موثر است و برنامه ریزی برای بازگشایی دریچه های سد با توجه به وضعیت این منطقه انجام می‌شود.

معاون توسعه پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به وضعیت جوی استان در روزهای آینده افزود: با نفوذ سامانه بارشی از اواخر وقت روز دوشنبه هفته جاری، بارش در نیمه‌ غربی و شمال استان آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: وزش باد شدید برای روز دوشنبه در نیمه‌ جنوبی استان نیز پیش‌بینی می‌شود.

حاج بابایی اضافه کرد: کمینه دمای هوای بیشتر مناطق استان در ۲۴ ساعت آینده یک تا سه درجه سانتیگراد کاهش خواهد داشت.

به گفته وی، جو به نسبت ناپایداری، امروز و فردا بر روی استان پیش بینی می‌شود و وضعیت جوی در بیشتر نقاط استان بصورت کمی تا نیمه ابری گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در باره فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، برف(مناطق سردسیر و مرتفع) از اوایل روز دوشنبه تا اواخر روز یاد شده  در استان "هشدار زرد" صادر کرده است.

بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

هواشناسی اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای از بارش باران، برف(مناطق سردسیر و مرتفع) از اوایل روز دوشنبه تا اواخر روز یاد شده در بیشتر مناطق استان و با شدت بارش در نیمه شمالی استان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، احتمال اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، مسدود شدن راه‌های روستایی و آبگرفتگی معابر شهری وجود دارد.

در این اطلاعیه توصیه شده است تا ضمن احتیاط لازم هنگام تردد، دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برفروبی در مناطق مرتفع و گردنه‌ها و  اقدامات پیشگیرانه بویژه در رمبنه فعالیت‌های کشاورزی و برای دوری از خسارت احتمالی آماده باشند.

اداره کل هواشناسی استان همچنین در اطلاعیه دیگری در باره وزش باد شدید و وقوع طوفان لحظه ای از اوایل روز دوشنبه تا اواخر همان روز در بیشتر مناطق استان هشدار داده است.
بر اساس این اطلاعیه، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، در مناطق مُستعد خیزش گرد و خاک و کاهش دید وجود دارد و برای جلوگیری از خسارات احتمالی، محکم کردن سازه‌ها توصیه شده است.

دیدگاه / پاسخ