حالت شب
  • Wednesday, 17 July 2024
با چه تکنیک‌هایی اضطراب و استرس را کمتر کنیم

با چه تکنیک‌هایی اضطراب و استرس را کمتر کنیم

یک نوروفیزیولوژیست تنفس عمیق، تصویرسازی و کیود استراحت را از تکنیک‌های کاهش اضطراب و استرس دانست و گفت: این تمرین‌ها تحت عنوان ریلکسیشن کمک می‌کند تا میزان تامسیون یا تنش عضلانی که در بدن وجود دارد و بر اثر استرس و اضطراب ایجاد شده است، کاهش یابد.

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایمنا میرشهرام صفری  درباره تکنیک‌های کاهش اضطراب و استرس، اظهار کرد: یکی از تکنیک‌های کاهش استرس تنفس عمیق است، قبل از اینکه تنفس عمیق را شروع کنید، باید در محیط آرام قرار گرفته، لباس راحت پوشیده و فشاری روی بدن وجود نداشته باشد یا در حالت درازکش یا نشسته بوده و پاها روی یکدیگر نباشند.

وی افزود: در تکنیک تنفس عمیق باید یکی از دست‌ها روی سینه و دیگری روی معده قرار گیرد و تنفس‌های آهسته و عمیق انجام شود، حداقل ۱۰ مرتبه و روزانه سه وعده تنفس‌های آهسته و عمیق را تکرار کنید؛ همچنین باید میزان حرکتی که روی شکم و معده احساس می‌شود از میزان حرکتی که روی قفسه سینه احساس می‌شود بیشتر باشد.

این نوروفیزیولوژیست گفت: در طول تمرین و قبل از آن تا حد ممکن باید ذهن را از افکار منفی و استرس خالی کرد، هرچقدر این تمرین بیشتر انجام شود، مؤثرتر است.

وی با اشاره به تکنیک شل‌کردن عضلات، تصریح کرد: در این تکنیک نیز باید در محیط مناسب قرار گرفته و بر تک‌تک عضلات دست و ساعد تا شانه و از کف پا تا ساق و عضلات پشت کمر تمرکز کرده و تا جایی که امکان دارد عضلات را شل کرد.

صفری گفت: این تمرین‌ها تحت عنوان ریلکسیشن کمک می‌کند تا میزان تامسیون یا تنش عضلانی که در بدن وجود دارد و بر اثر استرس و اضطراب ایجاد شده است کاهش یابد و اثر مطلوبی روی بدن داشته باشد.

وی با اشاره به تکنیک تصویرسازی، اضافه کرد: در این تکنیک می‌توان جسم زیبایی را در ذهن تجسم و با نفس کشیدن‌های آهسته بر جزئیات آن تمرکز کرد، همچنین می‌توان شیء دیگری مانند گل و گلدان را نگاه کرد و ذهن را از تمام مسائل خالی کرد و بر جزئیات آن شیء تمرکز کرد، از این رو در حالتی که بدن در حالت استراحت قرار دارد و چنین تمرکزی انجام شود ذهن به صورت ناخودآگاه از افکار منفی خالی می‌شود و می‌تواند به آرام‌تر شدن فرد و کاهش استرس کمک کند.

این نوروفیزیولوژیست "کیود ریلکسیشن" را تکنیک دیگری جهت کاهش استرس و اضطراب دانست و خاطرنشان کرد: این تکنیک با یک نشانه و علامت، ذهن را به سمت فضای آرام‌تر سوق می‌دهد، اگر در اتاق فرد علامت و وسیله‌ای وجود داشته باشد که به صورت دائم حین ریلکس کردن و تمرینات آرامش به آن نگاه کرده و آن شیء همیشه در بازگرداندن آن حس به فرد کمک کند، زمانی که به آن شیء نگاه می‌کند دوباره همان حس و حال در ذهن وی زنده می‌شود.

دیدگاه / پاسخ