حالت شب
  • Thursday, 02 May 2024
با یک خداحافظی خوشحال‌مون کن

با یک خداحافظی خوشحال‌مون کن

به گزارش باخبرباش  بعد از جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران گزینه‌های متعدد خارجی برای جایگزینی وی مطرح شدنداز برانکوی کروات گرفته تا رنار فرانسوی اما درنهایت کسی که ظاهرا جزء گزینه‌های نهایی نبود به‌عنوان سرمربی انتخاب شد و سکان هدایت تیم ملی به ویلموتس رسید. این مربی بلژیکی اما به‌قدری بد کار کرد که برای نخستین‌بار تیم ملی در مرحله اول مقدماتی درمعرض حذف‌شدن قرار گرفت و اخراج شد تا این‌بار یک مربی عجیب‌تر سرمربی ایران شود. دراگان اسکوچیچ که در تیم‌های متوسط باشگاهی ایران مربیگری کرده بود و تلاش‌هایش برای رسیدن به نیمکت یک تیم باشگاهی مدعی نتیجه نداشت سرمربی تیم ملی شد! مربی کروات توانست تیم ملی را مانند دوره‌های قبلی از مرحله اول به مرحله نهایی مقدماتی برساند و انصافا نتایج خوبی هم در این مرحله کسب کرد و ایران با او خیلی زودتر از موعد به جام‌جهانی رسید، با این حال منتقدانش می‌گویند خوش‌شانس بود که در گروه ساده‌ای قرار گرفت که تنها رقیب جدی‌اش کره‌جنوبی بود که در دو بازی رفت و برگشت مقابل این تیم هم تنها یک امتیاز گرفت و عملکرد تاکتیکی تیمش مقابل چشم‌بادامی‌ها نیز کاملا ناامید‌کننده بود.

حالا این گروه از اهالی فوتبال که کم هم نیستند می‌گویند اگرچه اسکوچیچ کارنامه بدی نداشته اما در دو مسابقه مهم دوران حضورش در تیم ملی عملکرد خوبی نداشت و نشان داد که برای هدایت تیم ملی در مسابقات مهم جام‌جهانی گزینه قابل‌اعتمادی نیست. ضمن اینکه نزدیکان به تیم ملی هم گواهی می‌دهند سرمربی کروات رابطه احساسی و نزدیکی با شاگردانش ندارد و ماجرای طارمی هم گواه این ادعاست.

تیم ملی اگرچه در جام‌جهانی قطر با قرعه نسبتا ایده‌آل (درمقایسه با سایر تیم‌های آسیایی) مواجه شده اما برای صعود از گروه به‌عنوان تیم دوم هرگز کار ساده‌ای ندارد؛ چراکه باید با آمریکا که بازیکنانش در تیم‌های مطرحی مثل منچسترسیتی، بارسلونا، چلسی، یوونتوس، دورتموند و... توپ می‌زنند رقابت کند و رقیب سوم هم یکی از سه تیم اروپایی ولز، اسکاتلند و اوکراین خواهد بود که با توجه به تاریخ تقابل ما با تیم‌های اروپایی می‌توان گفت این نسل خوب از فوتبالیست‌های ما در همین گروه هم کار بسیار سختی برای صعود دارند.

با این حال عملکرد نسبتا خوب تیم ملی در دوره قبلی جام‌جهانی این باور را ایجاد کرده که ایران توان صعود به مرحله بعدی جام‌جهانی را دارد و با توجه به سابقه پیروزی مقابل آمریکا می‌توان امیدوار بود که دوباره این اتفاق تاریخی تکرار و این‌بار با صعود به مرحله بعدی همراه شود اما نگاهی به بازی اخیر تیم ملی مقابل کره‌جنوبی و ضعف‌های شدید دفاعی نگرانی‌ها را افزایش داده و این سوال مطرح شده که آیا با اسکوچیچ می‌توانیم صعود از گروه دوم جام جهانی قطر را جست‌وجو کنیم؟ اگر نگاه فنی به ماجرا داشته باشیم جواب قطعا خیر خواهد بود.

دیدگاه / پاسخ