حالت شب
  • Monday, 15 April 2024
برخورد با توده های پستان در افراد جوان زیر 40 سال

برخورد با توده های پستان در افراد جوان زیر 40 سال

خانم ها از سن 25 سالگی باید ماهیانه معاینه پستان خود را شخصا انجام دهند و سالی یکبار نیز توسط پزشکی که مسلط به معاینه کردن پستان میباشد معاینه شوند. در طی این بررسی ها اگردر معاینه خانم 25 تا 40 ساله توده یا سفتی در بافت پستان به دست خورد اقدام بعدی انجام سونوگرافی می باشد. در سونوگرافی پزشک رادیولوژیست ماهیت توده لمس شده را مشخص می کند.
این ناحیه می تواند کیست پستان، توده جامد و یا حتی خود بافت طبیعی پستان باشد که بدلیل تغییرات هورمونی بیمار در زمان هایی از سیکل ماهیانه وی سفت تر از اطراف شده است.
در مورد آخر معمولا پزشک به بیمار اطمینان می دهد که ناحیه مورد شک اهمیتی ندارد و معمولا خود به خود برطرف می شود.
در مورد کیست ها باید گفت که آنها ماهیت آبکی دارند و معمولا سایز و تعداد آنها اهمیتی ندارند.
در برخی مواد کیست ها بدلیل ملتهب شدن دردناک می شوند و یا به علت بزرگی برای بیمار ایجاد استرس می کنند که در این مواقع رادیولوژیست میتواند تحت هدایت سونوگرافی مایع درون کیست را با سرنگ جهت رفع علائم بیمار تخلیه کند وگرنه در سایر شرایط کیست ها نیاز به درمان اضافه، حتی درمان دارویی ندارند.
در مواردی که در سونوگرافی توده جامد یا اصطلاحا سالید (solid) رویت می شود، رادیولوژیست با توضیح درمورد شکل و سایر خصوصیات توده مثل حاشیه، میزان سفتی یا بی نظمی درون توده به پزشک معالج بیمار در تصمیم گیری بعدی کمک می کند.
آن دسته از توده ها که ظاهر منظم و بیضی شکلی دارند معمولا صرفا نیاز به پیگیری دوره ای دارند، به طوری که سایز و شکل آنها را طی 2 سال تحت نظر قرار می دهند به فواصل 6 ماهه سونوگرافی مجدد به عمل می آید.
در صورت عدم رشد یا تغییر شکل توده از نظر خوش خیم بودن آن اطمینان حاصل می شود و در غیر این صورت نیاز به نمونه برداری می باشد.
ازطرفی توده هایی که از ابتدا شکل نامنظم و غیر یکنواختی دارند از اول توسط رادیولوژیست توصیه به نمونه برداری یا به اصطلاح بیوپسی می گردد.
بیوپسی توسط سوزن مخصوص نمونه گیری و بعد از بی حسی موضعی در طی چند دقیقه تحت هدایت سونوگرافی براحتی قابل انجام است و معمولا پروسه بدون عارضه ای می باشد.
سپس نمونه بافت حاصل از بیوپسی جهت بررسی به پاتولوژی ارسال می شود و بر اساس جواب پاتولوژیست در مورد نیاز به خارج کردن توده از پستان و یا عدم نیاز به جراحی تصمیم گیری می شود.
لازم به ذکراست در بررسی افراد 40 سال به بالا که با لمس توده مراجعه میکنند درکنارسونوگرافی حتما باید ماموگرافی نیز انجام شود.

شما میتوانید جهت انجام خدمات رادیولوژی و ماموگرافی به آقای دکتر وحید باطنی پزشک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مرکز
جامع تشخیصی درمانی رسا واقع در اتوبان آقابابایی، بعد از روگذر حکیم شفایی، خیابان سپهر، شهرک سلامت، طبقهB2 مراجعه نمایید.

دیدگاه / پاسخ