حالت شب
  • Sunday, 05 May 2024
برخی از ایستگاه های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است

برخی از ایستگاه های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: برخی از ایستگاه های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است و ایستگاه های خط دو در مسیر فرونشست است.

به گزارش باخبرباش، علیرضا صادقیان در خصوص فرونشست زمین اظهار داشت: جانمایی رینگ یک تا چهار شهر اصفهان را بررسی کردیم و متوجه شدیم دقیقا رینگ چهارم در محدوده فرونشست زمین است.

وی میزان فرونشست مناطق درگیر در شهر اصفهان، یعنی کل محدوده قانونی و حریم شهر در نظر گرفته شده است و دو هزار و ۷۵۰ نقطه در شهر اصفهان داریم که می توانیم اطلاعات آن را بررسی کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان همچنین به انعقاد تفاهم نامه دو جانبه با سازمان زمین شناسی کشور اشاره و اظهار کرد: قرار است از تجهیزات و سخت افزارهای سازمان زمین شناسی کشور استفاده کنیم و شهرداری اصفهان مطالعات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه در مادی ها و انهار اصفهان آب جاری نبوده، شاهد تغییر ارتفاع آنها هستیم و سطح مادی ها سطح آنها از رودخانه بالاتر رفته است، گفت: مطالعه ای در این زمینه انجام شده که ۴۰ درصد پیشرفت داشته تا ارتفاع تمام مادی ها را بررسی کنیم.

صادقیان خاطرنشان کرد: اگر به معضل فرونشست زمین در سطح ملی نپردازیم در آینده امکان حل بسیاری از معضلات اصفهان وجود نخواهد داشت و آینده اصفهان روشن نیست، بنابراین نباید اجازه دهیم شرایط از این که هست بدتر شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: بحران فرونشست زمین در همه مناطق اصفهان اتفاق افتاده، اما وضعیت مناطق شمالی اصفهان مساعد نیست و اگر در سطح ملی به این معضل نپردازیم، در آینده امکان حل بسیاری از معضلات اصفهان وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه از سه سال پیش مطالعاتی در زمینه فرونشست زمین در اصفهان آغاز و منجر به عقد تفاهم نامه ای با سازمان زمین شناسی شد، اظهار کرد: فرونشست زمین یکی از معضلات جدی در اصفهان است که قابل جبران نیست و اگر امروز که خیلی هم دیر شده، فکری برای این معضل نشود، در آینده بسیاری از مشکلات لاینحل خواهد ماند.

وی با اشاره به پایش و بررسی فرونشست در شهر اصفهان، گفت: در اصفهان عمق چاه ها به ۲۷۰ متر رسیده است و متوسط عمق هر چاه به ۱۵۰ متر رسیده است. طبق تعاریف، فرونشست زمین، پایین رفتن یا نشست زمین رو به پایین است که مهمترین علت آن عوامل طبیعی و یا انسانی است، اما مهمترین علت فرونشست زمین در اصفهان برداشت بیش از حد مجاز از آب های زیرزمینی و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: تفاوت عمده ای بین فرونشست و سایر بلایای طبیعی داریم و آن این است که فرونشست زمین غیر قابل جبران است. فرونشست زمین آثار فرهنگی و باستانی را از بین می برد، کشاورزی را نابود می کند، مناطق شهری و روستایی را درگیر و جاده ها و سیستم های حمل و نقل را خراب می کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه به فرونشست زمین جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، توضیح داد: اواخر سال ۹۷ برنامه ای برای سازمان زمین شناسی انجام دادیم که از جمله تهیه مدلی برای فرونشست زمین برای شهر اصفهان بود. سازمان زمین شناسی کشور هر سال اطلس فرونشست زمین را تهیه می کند اما به شهرداری ارسال نمی شد که طی جلسات و رایزنی های مختلف درخواست این اطلس ها را کردیم و توانستیم اطلاعات را تحلیل و بررسی کنیم.

صادقیان خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه فرونشست زمین در اصفهان در مناطق جنوبی شامل مناطق ۱۳، ۵، ۶ و ۴ به دلیل نوع خاک بین صفر تا یک سانتیمتر فرونشست زمین داریم و در مناطق شمالی شامل ۱۱، ۸، ۷ و ۱۵ حدود ۱۷ میلیمتر فرونشست داریم.

وی با بیان اینکه این بحران در همه مناطق اصفهان اتفاق افتاده، اما وضعیت مناطق شمالی مساعد نیست، گفت: سال های قبل چهار ایستگاه ثابت آر تی کی (RTK)  در شهر اصفهان راه اندازی کردیم که هدف تسهیل کارهای نقشه برداری در سطح شهر بود، اما در مطالعات فرونشست هم استفاده شد و دو سال است داده های این ایستگاه ها را بررسی کرده ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه منطقه ۲ فقط ۱۶۶ میلیمتر فرونشست کرده که خطر بزرگی است و ایستگاه منطقه ۱۴ حدود ۱۶۸ میلیمتر، ایستگاه سالن اجلاس سران ۲ میلیمتر و منطقه ۱۳ ثابت بوده و فرونشست نداشته است که نقشه های هوایی نیز این داده ها را تایید می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین بارگذاری بر روی مناطق شمال شهر اصفهان با بیشترین فرونشست زمین انجام شده، تاکید کرد: باید نگاهی به ارتفاعات بخشی از مناطق شهر داشته باشیم و ارتفاع را با میزان فرونشست متناسب کنیم.

دیدگاه / پاسخ