حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
بستنی هم لاکچری شد

بستنی هم لاکچری شد

به گزارش باخبرباش به نقل از همشهری  تا چند وقت پیش بستنی از خوراکی‌های ارزان بود و خرید آن برای خیلی از افراد راحت، و حتی جزو لیست خرید روزانه آن‌ها بود. اما اگر نگاهی به قیمت بستنی در چند سال اخیر بیندازید متوجه تغییرات قیمتی زیاد آن می‌شوید.

بستنی و فالوده از دسر‌های خوشمزه و محبوبی است که طرفداران زیادی دارد. هر چه هوا گرمتر می‌شود تقاضا هم برای این دسر‌های سرد شیرین بیشتر می‌شود، اما آنچه که کام علاقه‌مندان به بستنی و فالوده را تلخ می‌کند، گرانی است.

گرانی ۳۰ درصدی بستنی
تا چند وقت پیش بستنی از خوراکی‌های ارزان بود و خرید آن برای خیلی از افراد راحت، و حتی جزو لیست خرید روزانه آن‌ها بود. اما اگر نگاهی به قیمت بستنی در چند سال اخیر بیندازید متوجه تغییرات قیمتی بسیار زیاد آن می‌شوید. در این باره، فروشنده یکی از سوپرمارکت‌های مرکز شهر می‌گوید: قیمت بستنی در طول سال چند بار تغییر می‌کند و هر بار گران‌تر می‌شود. برای مثال، قیمت‌های الان نسبت به همین موقع از سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است، برای مثال بستنی دبل چاکلت دومینو ۱۰ هزار تومان بود که الان ۲۰ هزار تومان است.
وی در ادامه می‌افزاید: حتی بعد از عید ۱۴۰۲ هم نسبت به اسفندماه ۱۴۰۱ بستنی حدود ۳۰ درصد گران شده است، مثلا قیمت بستنی چوبی از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته؛ همچنین، بستنی ۱۵ هزار تومانی، ۲۰ هزار تومان و بستنی ۲۵ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شده، یا بستنی‌های پذیرایی ۳۰ هزار تومانی میهن ۵۰ هزار تومان و بستنی ۷۰ هزار تومانی همین برند ۱۰۰ هزار تومان شده است.

افزایش عجیب قیمت بستنی سنتی و فالوده

به تناسب افزایش قیمت بستنی صنعتی، بستنی سنتی و همچنین فالوده هم با افزایش قیمت همراه بوده و این موضوع سبب شده است دیگر خرید این دسر‌های خوش‌طعم برای خیلی‌ها به صرفه نباشد.
نکته قابل توجه، مقایسه تغییرات قیمت بستنی سنتی و فالوده در یک دهه اخیر است که بسیار عجیب است.
طبق نرخنامه اتحادیه صنف آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ تهران در سال ۹۲ (یعنی ۱۰ سال پیش)، قیمت هر کیلو بستنی سنتی مغزدار و خامه‌ای ۱۲ هزار تومان بوده است (این در حالی است که امروز با ۱۲ هزار تومان فقط می‌توان یک عدد بستنی چوبی شکلاتی ۷۵ گرمی خرید). همچنین، بستنی سنتی خامه‌دار زعفرانی کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بستنی سنتی ممتاز کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، بستنی میوه‌ای مغزدار کیلویی ۱۰ هزار تومان و بستنی میوه‌ای ممتاز کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است!

اما قیمت این روز‌های بستنی سنتی و فالوده طبق نرخنامه اتحادیه صنف آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ تهران که از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ در حال اجراست، به این صورت است: هر کیلو بستنی سوپر ویژه و مغزدار ۱۷۰ هزار تومان، هر کیلو بستنی ویژه خامه‌دار زعفرانی ۱۴۰ هزار تومان، هر کیلو بستنی سنتی ممتاز ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلو بستنی سنتی ساده ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین، هر کیلو بستنی میوه‌ای ویژه و مغزدار ۱۷۰ هزار تومان و هر کیلو بستنی میوه‌ای اعلاء و ممتاز ۱۴۰ هزار تومان است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم، پول یک کیلو بستنی میوه‌ای در سال ۱۴۰۲ معادل پول ۱۷ کیلو بستنی میوه‌ای ۱۰ سال پیش شده است، چون همانطور که اشاره شد یک کیلو بستنی میوه‌ای مغزدار در سال ۱۳۹۲ فقط ۱۰ هزار تومان بوده است.

فالوده هم که هر کیلوی ممتاز آن در سال ۹۲ فقط ۶ هزار تومان بوده امروز به ۱۰۰ هزار تومان رسیده اسست. همچنین، قیمت هر ظرف کوچک فالوده در آبمیوه و بستنی‌فروشی‌های مرکز شهر ۲۵ هزار تومان است. اگر هم اهل کافه رفتن باشید و هوس فالوده کنید هر ظرف فالوده در کافه‌های مرکز تهران حدود ۶۵ هزار تومان است.

جدول قیمت بستنی‌های تکی و لیتری
با وجود گرانی عجیب بستنی، برخی از علاقه‌مندان به آن به ویژه بچه‌ها را نمی‌توان از خوردن این دسر مفرح محروم کرد. ما در ادامه، قیمت برخی از برند‌های به نسبت ارزان بستنی (هم تکی و هم لیتری) را در فروشگاه‌های تهران آورده‌ایم.
لازم به ذکر است که اگر زمانی هوس بستنی قیفی تازه هم کردید، قیمت هر عدد از آن در بستنی‌فروشی‌های سطح شهر ۱۵ هزار تومان است.

دیدگاه / پاسخ