حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
بهره‌برداری از ۱۷۳ طرح کشاورزی در اصفهان آغاز شد

بهره‌برداری از ۱۷۳ طرح کشاورزی در اصفهان آغاز شد

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا مهرداد مُرادمند، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در سالن اجتماعات این نهاد افزود: این طرح‌ها در زمینه تولیدات گیاهی، آب و خاک و فنی مهندسی، دام و طیور و آبزیان، منابع طبیعی، تعاون روستایی، تحقیقات کشاورزی، دامپزشکی، صنایع کشاورزی و امور عشایر است.

وی اضافه کرد: ۸۴ درصد از جمع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها معادل ۹۰۸ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، ۷۳.۷ میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی و ۹۸.۹ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی (بلاعوض) تامین می شود که بیشتر در زیرساخت‌های بخش کشاورزی از جمله آبیاری تحت فشار و مرمت و بازسازی قنوات هزینه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: شهرستان تیران و کَرون با ۶۲ طرح دارای بیشترین تعداد و گلپایگان با ۲۷۵ میلیارد تومان واجد بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات گیاهی با ۸۸ طرح، آب و خاک و امور فنی مهندسی با ۳۵ طرح، امور عشایر با ۲۰ طرح و تولیدات دام، طیور و آبزیان با ۱۴ طرح، بیشترین آمار طرح‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

مُرادمند بیان کرد: چهار هزار و ۱۶۱ خانوار در زُمره بهره‌برداران این طرح‌ها هستند که با افتتاح آنها برای ۶۴۹ نفر اشتغال پایدار و برای ۳۰۴ نفر نیز تثبیت اشتغال ایجاد شد.

به گفته وی، تولیدات گیاهی با ۸۸ طرح بیشترین تعداد طرح های جهاد کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که بیشتر آنها در زمینه تغییر الگوی کشت و بهره‌برداری بهینه از آب و شامل احداث گُلخانه‌هاست.

مُرادمند افزود: بارش‌های پاییز و زمستان امسال نوید دهنده سال زراعی خوب برای کشاورزی استان اصفهان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته قوانین زیادی در باره زمین و اختلاف‌های بسیاری بین مردم و دولت در این باره وجود داشت که همین امر مسائلی را در زمینه تداخل اراضی ملی و شخصی ایجاد کرده بود.

مُرادمند تصریح کرد: قانون رفع موانع تولید و رفع تداخلات قوانین موازی در بخش زمین‌های کشاورزی استان بخوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی استان مشمول قانون رفع تداخلات است که بیشتر از ۱۱۲ هزار هکتار از آنها تاکنون رفع تداخل و به وضعیت آنها رسیدگی شده است.

مرادمند بیان کرد: اقدامات خوبی برای سنددار شدن اراضی کشاورزی استان انجام شده است و جلسه رفع تداخلات هر هفته برگزار و به وضعیت آنها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از رفع تداخل، کاداستر اراضی و در نهایت صدور اسناد کشاورزی انجام خواهد شد، اظهار داشت: تداخل اراضی و مشکلاتی که در این زمینه بین مردم و دولت وجود دارد تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع خواهد شد و از سال گذشته تاکنون مشکل نزدیک به ۲۵ درصد از اراضی مشمول این قانون برطرف شده است.

هیأت دولت با با اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص موافقت کرد و با توجه به ضرورت رفع تداخل ناشی از اجرای قوانین موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات و با توجه به اتمام مهلت دوساله مقرر در تبصره(۲) ماده (۳) آیین نامه اجرایی مربوط و همچنین به منظور شناسایی کامل و هرچه سریعر پلاک های دارای تداخل و تعیین تلکیف و رفع تداخلات شناسایی شده پس از انقضای مهلت مذکور، با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اصلاح آیین نامه اجرایی یاد شده موافقت کرد.

جلوگیری از تضییع حقوق زارعین و بهره‌برداران، تسریع در اجرای عملیات حدنگاری(کاداستر) اراضی ملی و کشاورزی، تمرکززُدایی و سرعت بخشی امور محوله به کمیسیون های مربوط و رفع مشکلات اجرایی ناشی از حذف مهلت زمانی مقرر در آیین نامه فوق، از جمله دلایل اصلاح آیین اجرایی یاد شده است.

استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این خطه با برخورداری از شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، بگونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و مُعتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)،گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رُتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال(رُتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رُتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رُتبه نُخست) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رُتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رُتبه نُخست)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن(رُتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن(رُتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالانه ۵۲۸ هزار تُن (رُتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن(رُتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن(رُتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

همه ساله از ۱۲ بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن در سال ۱۳۵۷ تا ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، دهه فجر نامیده می‌شود.

دیدگاه / پاسخ