حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
به بهانه ساماندهی نانوایی‌ها یا حذف 20 درصدی یارانه دولتی

: بدهکاری دولت به تامین اجتماعی برای پرداخت یارانه نانواها، باعث شده است که زیر بار بیمه کارگران نانوا نروند.

اشکال تراشی‌های بیمه در حق خبازی‌ها

به بهانه ساماندهی نانوایی‌ها یا حذف 20 درصدی یارانه دولتی

 

تامین اجتماعی اصفهان گویا به منظور ساماندهی وضعیت نانوایی‌ها قصد دارد پرونده های بیمه خبازی ها که سالهای سال است در شعبه یک بیمه مستقر بوده است را در شعبات مختلف پخش کند و به بهانه نظارت، آمار خبازی‌های یارانه بگیر دولت را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد: دولت از اواخر سال گذشته یارانه دولتی که به 36 صنف پرداخت می کرده است را قطع کرده  که یکی از این اصناف خبازی ها( نانوایی‌ها جدید) هستند که مطابق با این دستورالعمل تامین اجتماعی اصفهان تصمیم گرفت که با بازرسی‌های مجدد تعدادی از خبازی‌های را از تحت پوشش 20 درصد یارانه دولتی بیمه خارج کند.

محسن ریاضی بیان داشت: توزیع پرونده‌های بیمه نانوایی ها بین شعب در راستای نظارت بیشتر و جلوگیری از منفعت طلبی خبازی‌ها است اما این اظهار نظر وی در حالی است که متولیان خبازی‌های اصفهان نظرات دیگری دارند.

اشتباهات سهوی بیمه تامین اجتماعی در حق نانواها

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهر اصفهان علت مخالفتش با توزیع پرونده نانوایان در شعب مختلف بیمه را اینگونه بیان می‌کند : با وجودی که تاکنون تمامی پرونده‌های بیمه نانوایان در شعبه یک اصفهان متمرکز بود اما با مشکلاتی روبروایم از جمله درج عنوان نامشخص برای مشاغلی مثل شاطر (کسی که نان به تنور می‌چسباند)، وابر(کسی که نان پهن میکند) و نان گیر( کسی که نان را در می‌آورد) که  جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب میشود و هنگامی که علت را جویا میشویم تنها می گویند یک خطا  است و اصلاح می‌کنیم که بیشتر یک اشتباهی سهوی تلقی می‌شود و حال اگر از حالت متمرکز به غیر متمرکز تغییر یابد قطعا مشکلات چندین برابر میشود.

غلامرضا کارگران گفت: در تمام دوران، کارگران شاغل در خبازی‌ها دارای عناوین شغلی بودند و درج "عنوان نامشخص" برای رسته های مختلف شغلی در نانوایی یک مشکل از سوی تامین اجتماعی است که تاکنون این دست مشکلات با همکاری آن سازمان و انجمن صنفی کارگران رفع می‌شد.

وی بیان داشت: چنانچه کارگران خبازی ها به طور چرخشی در سطح شهر مشغول به کارند با توزیع پرونده بیمه آنها در شعب مختلف بیمه، آن کارگر باید بر اساس آخرین لیست بیمه در هر شعبه که هست درخواست بازنشستگی کند و پس از جمع اوری سوابق شعبه جدید به شعبه یک درخواست سوابق داده شود و تا جواب درخواست مدت زمان زیادی هدر رفته (اگر بدون ایراد باشد)و لذا بسیاری از سوابق قبل از مکانیزه و عناوین شغلی آن اعلام نمی‌شود که باید آن کارگر اعتراض کند و مجددا مورد بررسی در شعبه یک قرار گیرد که ماه ها به طور می‌انجامد.

کارگران ادامه داد: پس از اینکه بررسی‌ها صورت پذیرفت آن کارگر جابه جا شده و لیست بیمه آن در شعبه دیگری ارسال شده و مجددا باید در شعبه دیگری درخواست بازنشستگی دهد که این عمل باعث سرگردانی هر روزه این قشر از این شعبه به شعبه دیگر می‌شود.

اعتراض کارگران نانوایی در اصفهان

هر چند سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی اصفهان معتقد است که نانوایی‌ها نگرانی از این بابت نداشته باشند و ما وعده حل این مشکلات را دادیم اما انجمن صنفی و اتحادیه نانوایان اصفهان می‌گویند امروزه کارگران نانوایی بر سر کار نمی‌آیند و ابراز می‌کنند مگر اختلافات با بیمه حل شده است یا تکلیف بیمه ما مشخص شده که بر سر کار بیایم و این در حالی که در اصفهان با کمبود جدی شاطر، وابر و نان‌گیر مواجهیم زیرا که یک شغل فنی است و هر کسی از عهده آن بر نمی آید.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهر اصفهان ادامه داد: بخشی از نانوایان که پروانه کسب به اسم پدر خانواده بوده و فوت کرده خانواده وی خبازی را در دست گرفته است و سالهاست یارانه آرد و دولتی را می‌گرفتند که در نظارت جدید چون پروانه به اسم همسر وی یا فرزندش نخورده است به همین لحاظ از لیست بیمه دولتی حذف میشوند که تاکنون تمام این موارد به صورت کدخدامنشی رفع رجوع میشده است.

کارگران و کارفرمایان خبازی های شهر اصفهان از سال 1340 تا به حال در شعبه یک تامین اجتماعی به لحاظ مسائل صنفی متمرکز است که اخیرا مدیرکل تامین اجتماعی بدون هماهنگی و بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات مربوط اقدام به پخش کردن آنها در سایر شعب خود نموده است که این عامل باعث نابودی سوابق بیمه کارگران و سرگردانی کارفرمایان مذکور می‌شود. این مطالب را محمود پهلوان زاده، رئیس اتحادیه کارفرمایان نانوایان شهر اصفهان اعلام کرد.

سو استفاده های احتمالی نانواها علت مخالفت است

اما سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان نظری دیگری دارد و علت مخالفت خبازی‌ها را به خطر افتادن سوءاستفاده‌های احتمالی می‌دانند و منفعت آنها به هم می‌خورد.

محسن ریاضی گفت: نانواها تمام تلاش خود را کردند که تامین اجتماعی این طرح را اجرایی نکند به استانداری ، وزارت اطلاعات فرمانداری و رسانه‌ها بردند و ما هر باری پاسخ دادیم.

این گفته وی در حالی است که نایب رئیس اول اتحادیه صنف نانوایان اصفهان به خبرنگار باخبرباش گفت: تاکنون سه جلسه با حضور مدیران استان، فرمانداری و استانداری برگزار کردیم که در جلسه اول معاونین بیمه تامین اجتماعی استان بودند، و دو جلسه بعدی سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی به همراه معاونین آنها بودند که در تمامی جلسات وعده دادند هیچ اقدامی بدون هماهنگی اتحادیه نانوایان انجام ندهند  و این در حالی بود که پس از آخرین جلسه با تامین اجتماعی که در تاریخ 28 اریبهشت ماه برگزار شد، از اول خردادماه از پذیرش هر گونه لیست بیمه خودداری کردند و کارگران نانوایی وقتی به شعبه یک مراجعه می‌کنند از پذیرش حق بیمه آنها خودداری کردند.

محمد حسینی گفت: وقتی در شعب دیگر هم مراجعه کردند چون هنوز پرونده بیمه آنها تکمیل نشده بود از بیمه کردن آنها سرباز زدند.

وی اضافه کرد: بدهکاری دولت به تامین اجتماعی برای پرداخت یارانه نانواها، باعث شده است که زیر بار بیمه کارگران نانوا نروند.

تامین اجتماعی زورش به دولت نمیرسد کم نانوا می گذارد

نایب رئیس اول اتحادیه صنف نانوایان اصفهان با اشاره به اینکه سازمان بیمه تامین اجتماعی زورش به دولت نمیرسد کم نانوا می‌گذارد و سوابق بیمه‌ای کارگران زحمتکش نانوایی که مطابق با قانون باید 24 ساعته کار کند و اگر اینگونه نباشد درب نانوایی پلمب میشود، از بین می‌برد، ادامه داد: تضییع حق و حقوق کارگران و کارفرمایان نانوایان اصفهان توسط اداره کل تامین اجتماعی اصفهان صورت گرفته است و هیچ یک از ارگان های دولتی مثل استانداری، فرمانداری پاسخگوی این امر و رسیدگی به کار نانوایان نیست.

محمد حسینی گفت: "تامین اجتماعی اصفهان عملا به ما رکب می‌زند و ما را فریب می دهند و در جلسات وعده می دهد که مشکل بیمه کارگران را حل و فصل می‌کنیم و پس از خروج از جلسه شعبات آنها از پذیرش کارگر نانوا پرهیز می‌کنند."

وی گفت: اقدام خودسرانه و سلیقه ای سرپرست تامین اجتماعی اصفهان قطعا آسیب های جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

پیگیری خبرنگار ما از سوی فرمانداری درحالی بود که روابط عمومی این سازمان هیچ گونه همکاری با این رسانه انجام نداد و سهیلا اثنی عشر، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان اصفهان حاضر به گفتگو  در این خصوص نشد با وجودی که به گفته مسئولان اتحادیه و انجمن صنفی نانوایان استان اصفهان در جریان کامل قرار دارد.

احتمال گرانی نان تا 40 درصد

بدنبال خارج کردن نانوایانی که تاکنون تحت پوشش دولت بودند به بهانه‌های مختلف و قرار دادن آن در بروکراسی‌های سخت اداری باعث شده کارگران از حدود دوماه پیش حاضر به کار در نانوایی ها نباشند.

آنچه محرز و مشخص است اینکه بدنبال حذف یارانه 20 درصدی دولت از سهم بیمه کارگران و 20 درصدی یارانه به آراد تنها دودش به چشم مصرف کننده می‌رود وعملا نان 40 درصد گرانتر میشود، از افزایش قیمت نان جلوگیری کنند، نانوا به خاطر اینکه دخل و خرجش با هم همخوانی داشته باشد، کم کیفیت نان می گذارد چون قادر به خرید آرد قوی یا خواب کامل آرد برای رسیدن به نان کامل نیست.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهر اصفهان ضمن اعلام مطلب فوق می گوید: این خروجی کاری است که تامین اجتماعی در حق نانواها در پیش گرفته است.

غلامرضا کارگران با اعلام اینکه نان یک کالای سیاسی و استراتژیک است و مستقیما با رزق و روزی مردم و سفره مردم در ارتباط است و یک تصمیم نادرست میتواند اثرات جبران ناپذیری بر زندگی مردم وارد سازد.

وی گفت: "سرپرست تامین اجتماعی استان اصفهان اذعان کرد که شماها(صنف نانواها) برای سازمان تامین اجتماعی سودی ندارند و دولت یارانه 20 درصدی تخصیصی به خبازها را به موقع پرداخت نمی‌کند."

 

دیدگاه / پاسخ