حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
تعطیلی دومین هایپرمارکت بزرگ مواد غذایی اصفهان

تعطیلی دومین هایپرمارکت بزرگ مواد غذایی اصفهان

متأسفانه بـا عــدم همـکاری شرکت فـولاد مــبارکه بــرای تمدید قرارداد اجــاره هــایپرمارکت مرکزی «نشان» در مجمـوعه نگین سپاهان شهر، این فروشگاه بومی اصفهان با چندین شعبه فعال در نقاط مختلف شهر و بعنوان دومین فــروشگاه بــزرگ مواد غذایی اصفهان در حــال تعطیلی و تخلیه بوده و بیش از 200 مورد اشتغال آفرینی در این مجموعه به مخاطره می‌افتد.
محمدرضا حسنی -باخبرباش

حسین زمانی بروجنی، بنیان‌گذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» از کارآفرینان موفق و خوشنام استان اصفهان است که در دو دهه اخیر توانسته در صنعت مواد غذایی و خدمات بسته‌بندی و توزیع، با ایجاد برندی زنجیره‌ای و موفق، سهم بسزایی بر بازار فروش مواد غذایی و تأمین مایحتاج سفره مردم به‌صورت پس پرداخت و اقساطی داشته باشد که چنین خدماتی در بخش خصوصی بسیار نادر بوده است.
ایشان از سال 1376 در زمینه تجارت و رشته مواد غذایی فعالیت شغلی خود را آغاز کرد و از سال 1385 با بنیاد نهادن شرکت «گلبرگ زرین کلار» فعالیت گسترده‌ای را در زمینه بسته‌بندی چای، شروع کرد و سپس این عملکرد را با بسته‌بندی حبوبات، ادویه‌جات، رشته آش، برنج و عسل تا سال 92 گسترش داد.
از سال 92 با یکی از دوستان شفیقش به نام آقای قادری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» را بنیان‌گذاری کرد. امروزه پس از 9 سال
هایپرمارکت «نشان» در سپاهان شهر، اولین و بزرگ‌ترین شعبه این مجموعه بود که در محل فروشگاه «حامی» تأسیس شد. مکان این فروشگاه بزرگ در مجموعه نگین سپاهان شهر و روبروی هایپراستار سیتی‌سنتر در مجموعه تحت مالکیت شرکت تعاونی مصرف مجتمع فولاد مبارکه قرار داشت. تأسیس این فروشگاه عظیم در نزدیکی هایپرمارکت بزرگ سیتی‌سنتر، ریسک بالایی بود کمااینکه فروشگاه «حامی» نیز نتوانسته بود در این رقابت میدان‌داری کند و فروشگاه زنجیره‌ای کوثر 2، نیز در جوار آن قرار داشت.
علی‌رغم نظر اکثر کارشناسان که این کار را صلاح نمی‌دانستند. این فروشگاه بزرگ توانست موفقیت‌های زیادی کسب کند و به‌عنوان دومین فروشگاه زنجیره‌ای عظیم اصفهان در رقابت با دیگر همکاران موفق و سربلند باشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» توانستند سهم خوبی از بازار را در دست داشته و باعرضه اقساطی و فروش اعتباری کالاهای مواد غذایی بدون دریافت سود، با شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها و ادارات اصفهان قراردادهای خوبی داشته باشند و بسیاران از کارکنان شرکت‌های بزرگ از این خدمات بهره‌مند شوند. این فروشگاه‌ها دارای بیشترین سهم فروش اعتباری در میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخش خصوصی در اصفهان است.
متأسفانه پس از سال‌ها موفقیت و خدمت‌رسانی به مردم و عرضه مواد غذایی به‌صورت اعتباری و اقساطی بدون سود و خدمت بزرگی که به تعادل بازار در این فروشگاه عظیم صورت‌گرفته، در ماه‌های اخیر با اتمام قرارداد اجاره ساختمان هایپرمارکت بزرگ نشان در مجموعه نگین سپاهان شهر، پس از فراز و نشیب‌های زیاد و مذاکرات فراوان با مالک که تعاونی مصرف کارکنان شرکت فولاد مبارکه بوده است. شوربختانه اکنون این ساختمان به مجتمع فولاد واگذار و فروخته شده و شرکت مذکور هم که با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، به ناگهان تصمیم گرفته که قرارداد فروشگاه زنجیره‌ای نشان را تمدید نکرده و از ساختمان برای کاربری اداری و آموزشی استفاده کند!
تصمیم عجیبی که این سؤال را برمی‌انگیزد که اگر کاربری این واحد آموزشی بوده چرا بیش از 9 سال به بخش خصوصی و کاربری دیگری واگذار شده و اکنون که بخش خصوصی میلیاردها تومان برای اعتلای خدمت‌رسانی و ایجاد این فروشگاه هزینه کرده، چرا باید ناگهان بدون توجه به زیان سرمایه‌گذار این بخش ناگهان تصمیم دیگری گرفته شود، کمااینکه نه‌تنها این فضای بزرگ و باز چندان کاربری اداری و آموزشی هم ندارد، بلکه بافاصله بیش از 20 کیلومتر از مرکز شهر قطعاً برای کاربری اداری و آموزشی شرکت فولاد هم مناسب نیست.
همچنین پرسنل تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه نیز از این فروشگاه بهره‌مند می‌شدند و به‌صورت اعتباری و اقساطی بدون سود خرید می‌کردند و امتیازهای دیگری هم برای فروش ویژه و تکریم پرسنل فولاد در این فروشگاه بزرگ در نظر گرفته شده بود.
اکنون که با فشار سهام‌داران، تعاونی مصرف فولاد اقدام به فروش ساختمان به شرکت مادر (فولاد مبارکه) نموده این شرکت نیز قرارداد فروشگاه نشان را تمدید نکرده و می‌بایست شعبه اصلی و مرکزی این فروشگاه خدمت‌رسان تعطیل شود.
علی‌رغم اینکه این فضا یک فضای فروشگاهی بوده و کارکنان فولاد مبارکه نیز به خدمات و تسهیلات این فروشگاه 6 هزار مترمربعی عادت کرده بودند اکنون این مرکز خرید بزرگ در حال تعطیلی و تخلیه است و ناگزیر شده بسیاری از اجناس را در فروش ویژه باقیمت‌های پائین‌تر به حراج بگذارد.
تصمیم شرکت فولاد مبارکه برای تغییر کاربری به فضای آموزشی بسیار هزینه بر است و عجیب است که بعد از ده سال خدمات فروشگاهی در این مرکز، تصمیم گرفته شده که برای کاربری آموزشی استفاده شود.
متأسفانه اکنون این مرکز فروش که برای حدود 200 نفر اشتغال ایجاد کرده است باید تعطیل شود و این کارآفرینی با مخاطره روبرو شود و ارتزاق بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم از این کارآفرینی این مرکز قطع شود، همچنین هزاران مشتری و مردمی که به‌سهولت و با تسهیلات و خرید اعتباری بدون پرداخت سود، مایحتاج خود را از این فروشگاه می‌خریدند اکنون از این نعمت محروم می‌شوند.
متأسفانه ماه‌ها مذاکره با شرکت فولاد، توان انتقال یا پیداکردن مکان جدید را از مدیران شرکت «نشان» گرفته است. فروشگاه‌های «نشان» خدمات شایسته‌ای را در قالب تأمین کالاها و ملزومات با فروش اعتباری و اقساطی بدون سود به کارکنان آموزش‌وپرورش، فولاد مبارکه، پالایشگاه، پلی‌اکریل و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها در این سال‌ها ارائه کرده است.
مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان در گفتگو با نگاه کویر در این باره می‌گوید: ما در این اوضاع نابسامان اقتصادی با اخذ تمام مجوزهای لازم و پرداخت همه عوارض و مالیات‌ها به شکل کاملاً قانونی و خداپسندانه و مطابق مقررات به کارآفرینی برای صدها نفر از جوانان و سرپرستان خانوار پرداختیم و تا حد ممکن تلاش کردیم تسهیلات مناسبی برای خرید آسان مردم به وجود آوریم. حسین زمانی بروجنی، می‌افزاید: مجموعه «نشان» بسیار شفاف و صادقانه عمل کرده است و ایجاد اشتغال بسیار کار سختی است و ما از مسئولین انتظار داریم که اشتغال آفرینی می‌کنند، حمایت شود تا این‌گونه دچار معضل بیکاری نباشیم.
ایشان تأکید می‌کند: متأسفانه مسئولین ما تنها شعار داده‌اند و در عمل از بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و کارآفرین حمایت شایانی نکردیم، حداقل حمایت این است که نگذاریم فعالیت آنها متوقف شود و این اشتغال آفرینی از بین نرود، اکنون با تعطیلی فروشگاه مرکزی «نشان» بیش از 200 خانواده با مشکل مالی روبرو می‌شوند و این منصفانه نیست.
زمانی بروجنی، با بیان اینکه تنها غصه ما از تعطیلی این هایپرمارکت بزرگ، بیکاری پرسنل است نه کاهش سود و درآمد، ادامه داد: ما تنها برای مکان مشکل داشتیم و از نظر سرمایه‌گذاری و پرداخت حقوق و مزایای این پرسنل هیچ مشکلی نداشتیم.
بنیان‌گذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که کارآفرینان و خدمت‌رسانان اجتماعی و اقتصادی به مردم از جانب دولت با حمایت بیشتری روبرو شوند و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی هم همواره تعامل بهتری با بخش خصوصی داشته باشند تا توسعه و تحول با سرعت بیشتری تداوم یابد.

 
 
 

دیدگاه / پاسخ