حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
تمرکز بر حوزه معماری و کودک رویکرد جدید سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان

تمرکز بر حوزه معماری و کودک رویکرد جدید سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا علی عطریان اظهار کرد: بر این اساس برای تابستان برنامه ویژه ای در حوزه کودک و معماری پیش بینی و اتاق فکر و مقدمات آن تشکیل شده است که بعد از هفته فرهنگی فراخوان آن زده می شود.

وی افزود: این رویکرد بر اساس شاخصه “ایکوم” در موزه «علیقلی آقا» در سال جدید در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) تنها سازمان تخصصی موزه‌ای و موزه‌داران در سطح جهانی است که به ارتقا و محافظت از میراث‌های طبیعی و فرهنگی کنونی و گذشته، محسوس و نامحسوس، می‌پردازد.

رییس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: موزه حمام علی قلی آقا یکی از آثار برجسته وقفی دوران صفوی است که مجموعه ارسن شهری شامل حمام، بازارچه، مدرسه و مسجد را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تخصصی معماری اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که در این فضا مستقر است و فعالیت هایی را در طول سال در حوزه معماری و فرهنگ و معماری دارد، سعی در اجرای برنامه هایی با نگاه به فرهنگ و معماری در این مجموعه دارد.

عطریان ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن نوروز، تصمیم گرفته شد تا بخشی از این نگاه بر روی معماری متمرکز شود و با توجه به اینکه اصفهان شهر دوستدار کودک است و بحث خانواده محور بودن شعار محوری در فضای شهری و مدیریت شهری است، اجرای برنامه های ویژه کودکان نیز در دستور کار قرار گرفت.

رییس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: امسال یکی از اتفاقات خاص را که در اداره هنری رقم زده شد تعریف خدماتی ویژه کودکان و خانواده ها در نوروز بود تا شهار زندگی و خانواده محور بودن با بهره مندی کودکان از این خدمات در اصفهان تحقق یابد.

وی اضافه کرد: در حمام علی قلی آقا که تزیینات وابسته به معماری شامل نقاشی ها، آهک بری ها، کاشی کاری ها، گره بندی ها و گره چینی ها بسیار شاخص است و یکی از تزیینات شاخص ارسن شهری علی قلی آقا محسوب می شود، برنامه ویژه ای برای کودکان اجرایی خواهد شد.

عطریان اظهار کرد: امسال با توجه به مباحث معماری و کودکان نقش مایه هایی را از جداره ها و تزیینات وابسته به معماری علی قلی آقا استخراج کردیم و روی کاشی های ۱۵ در ۱۵ مایه اولیه نقش اضافه شده است، بطور مثال اگر نقشی سرو است قسمتی از این سرو گرته برداری شده و مابقی آن را کودک باید قلم گیری کند و با رنگ هایی که در اختیارش قرار می گیرد، رنگ هایی را روی کاشی اضافه کند و در حمام بگردد تا ببیند این نقش در کجای حمام است.

وی تصریح کرد: کودک با شرکت در این برنامه علاوه بر اینکه در حمام می چرخد تا ببیند این نقش برای کجای حمام است، آموزش های اولیه قلم گیری و رنگ کردن کاشی را در شهر جهانی و خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی اصفهان نیز یاد می گیرد و در نهایت این یک برنامه نقاشی روی کاشی است که پارامتر هایی را در کنار خودش جمع می کند تا بتواند این اتفاق را رقم بزند.

رییس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کودک در این برنامه با جنس کاشی، نقاشی، قلم گیری و رنگ گذاشتن نقش دوره صفوی آشنا می شود و ساعات خوشی را توام با تفریح در حمام علی قلی آقا طی می کند و در نهایت کاشی که تولید می شود را می تواند به عنوان هدیه با خود ببرد.

وی گفت: در جریان آن بازی خانواده با کمک راهنمایانی که در موزه مستقر هستند از مسیرهای مختلف که در حمام علی قلی آقا تعریف شده گذر می کند و عناصر مختلف معماری اصیل ایرانی مانند سردینه کوچک و بزرگ و چال حوض را در حمام می شناسد.

عطریان افزود: در خلال فضاهای مختلف بخشی برای کودکان طراحی شده که از آن جمله می توان به اجرای نمایش خیمه شب بازی به عنوان آیین کهن ایرانی و آیین های نمایشی اشاره کرد که در ساعات مشخصی در این موزه اجرا می شود.

رییس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: حمام علی قلی آقا یک نمایشگاه دائمی “سفال زرین فام “ از آثار استاد “اسماعیل شیران”از بزرگان و فعالان حوزه سفالگری دارد که بصورت زنده در این مکان سفال را می سازد و به کودکان سفالگری یاد می دهد و بزرگترها هم می توانند از فضای کارگاه استفاده کنند و ظرف های سفالی که با لعاب زرین فام زده شده را خریداری کنند و به عنوان یکی از یادگاری های شهر اصفهان با خود ببرند.

وی تصریح کرد: در ساعاتی هم تک نوازی های موسیقی متناسب با فضای موسیقی با استفاده از موزیسین های جوان اصفهان که به مکتب موسیقی اصفهان تکیه دارند اجرا می شود که این کار باعث برقراری ارتباط با ریشه های غنی موسیقی اصفهان می شود.

عطریان خاطرنشان کرد: کودکان یکی از زیرساخت های اصلی نیروی انسانی شهر هستند که اگر با مسائل هویتی خود آشنا شوند آینده بهتری را برای شهر رقم می زنند و باید در اندیشه آنها جایگاه درست اصفهان نهادینه شود و بدانند این شهر جواهری است که باید از آن حفاظت کنند.
وی تاکید کرد: باید بهترین اندیشه را در اندیشه کودکان بصورت ثابت قرار دهیم تا آنها بتوانند شهر را به مثابه یک جواهر نگاه کنند نه به عنوان فضایی فقط برای زندگی کردن و روزمرگی کردن.

رییس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مخاطب سازی یکی از شاخصه های اصلی است که در دستور کار این اداره قرار دارد تا وقتی کودکی در اصفهان قرار می گیرد و خاطره ای را با خودش می برد، سفیر فرهنگی اصفهان در هر نقطه ای از جهان شود و آوای اصفهان را به هر شهر یا کشوری ببرد.

دیدگاه / پاسخ