حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
تکمیل پروژه مترو اولویت نخست مسائل شهری اصفهان

تکمیل پروژه مترو اولویت نخست مسائل شهری اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت نخست در مسائل شهری، تکمیل پروژه متروی این کلان‌شهر است، گفت: اگر بخواهیم آلودگی ناشی از حمل‌ونقل و ترافیک را کاهش دهیم و حمل‌ونقل ایمن داشته باشیم، تکمیل خط یک مترو، ادامه احداث خط دو و آغاز عملیات احداث خط سه مترو نیز باید انجام شود.

به گزارش باخبرباش به نقل از ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه امروز _شنبه، پانزدهم بهمن‌_ در نشست صمیمانه با شهروندان که در مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) برگزار شد، اظهار کرد: ۸۰ درصد جامعه امروز، انقلاب اسلامی را ندیده‌اند و برای آنها نقل شده است، به همین دلیل به‌طور طبیعی نگاه آن‌ها همچون افرادی که انقلاب اسلامی را دیده‌اند، نیست.

وی ادامه داد: کار مشکلی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از آن به عنوان «جهاد تبیین» یاد می‌کنند، انتقال این فرهنگ از زبان نسل پیشکسوت به نسل جوان است، که کاری بسیار دشوار است.

شهردار اصفهان افزود: با توجه به اینکه ادبیات افراد تغییر کرده است، ارتباط بین نسلی برای تبیین انقلاب لازم است، البته ویژگی مشترک جمع پیشکسوتان، دغدغه نسبت به انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه داشتن دغدغه خوب است و تفاوت آن با نگرانی‌های عادی، مربوط به آینده است، گفت: دغدغه، ذهن و عاطفه انسان را درگیر می‌کند و زمانی که نگران باشیم، احساسات و هیجانات نیز درگیر می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه کسی که بی‌دغدغه باشد، ممکن است مشکلی در احساسات و اعتقادات خود داشته باشد، تاکید کرد: چیزی که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نوع مواجهه با این دغدغه است؛ انسان‌ها را می‌توان با توجه به نوع مواجهه با دغدغه دسته‌بندی کرد، وقتی دغدغه‌ها را بروز ندهیم و درون خود بریزم، باعث افسردگی می‌شود.

وی با بیان اینکه نوعی از افراد، در مواجهه با دغدغه‌ها، گاهی صحبت می‌کنند و مقداری برون‌ریزی یا «غُرولٌند» دارند، گفت: کسانی که تحت فشار دغدغه‌ها، هیجانی شده و واکنش انفجاری نشان می‌دهند، در ادبیات روان‌شناسی شخصیت‌های «تکانشین» نام می‌گیرند؛ کسی که نگران فرزند خود است و با دیدن مدل موی آن، در عصبانیت او را تنبیه می‌کند، نگران آینده او است اما این دغدغه فرد را به‌سمت رفتار انفجاری می‌کشاند؛ در واقع اصل دغدغه در این نوع، مقدس است اما نوع واکنش، هیجانی و احساسی است و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز فرموده‌اند باید روی مسائلی همچون حجاب، به دور از هیجان و به‌صورت خردمندانه کار شود.

توانمندی نظام جمهوری اسلامی را باید به نسل امروز اثبات کنیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه گاهی اوقات در اثر دغدغه خود، واکنش، انفجاری، غیرمنطقی و حساب نشده است، گفت: نوع چهارم افراد در مواجهه با دغدغه‌ها، کسانی هستند که فرافکنی می‌کنند و مسئولیت را بر گردن افراد دیگر می‌اندازند.

وی اضافه کرد: گروه پنجم افراد، کسانی هستند که تحت تأثیر فشار روحی و روانی دغدغه، متوسل به خرافات می‌شوند که نوعی فرار از مسئولیت است و به سمت مخدرهای روحی و روانی می‌روند و میدان بازی را عوض می‌کنند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه نوعی دیگر نیز در مواجهه با دغدغه‌ها، خردمندانه برخورد می‌کنند، افزود: در ماه‌های اخیر، مقام معظم رهبری در ارتباط با رفع مسائل فرهنگی و اجتماعی چهار کد شامل تصمیم‌گیری‌های دوری از هیجان، خردمندانه، با «خشیت الهی» و تصمیم‌گیری با توجه به واقعیات اجتماعی را به مسئولان ارائه داده است.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از خط مشی‌های مقام معظم رهبری، در جمع‌های انقلابی، به‌جای حرص خوردن و «غُرولٌند» کردن باید وسط میدان بمانیم، مسائل را بفهمیم و حل کنیم، گفت: در حوزه‌های مختلف باید ماند و با استقامت و درایت مسائل را حل کرد.

وی با بیان اینکه خط‌کش ۸۰ درصدی که انقلاب را درک نکردند، با کسانی که آن را دیده‌اند، متفاوت است، اضافه کرد: این افراد زمانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی نمره قبولی می‌دهند که توان حل مسائل را داشته باشند، من به‌عنوان شهردار اگر نتوانم مسائل شهر را حل کنم، نسبت به نظام خیانت کرده‌ام، زیرا نسل جوان را به این باور رساندم که این نظام کارایی حل مسائل را ندارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه با نسل امروز تنها نمی‌شود آرمانی صحبت کرد، تصریح کرد: باید با حفظ آرمان‌ها و ارزش‌ها، جامعه امروز کارآمدی نظام را تجربه کند؛ حل مسائل اقتصادی و اجتماعی را باید با استفاده از توان حل مسئله انجام دهیم و توانمندی نظام جمهوری اسلامی را به نسل امروز اثبات کنیم.

۷۰ درصد بودجه ۱۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری مربوط به حوزه عمرانی است

قاسم‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر بحث بودجه سال آینده در شهرداری مطرح است، ادامه داد: از حدود ۱۳ هزار میلیارد بودجه در سال جاری، به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای سال آینده رسیدیم که دلیل آن تورم بود.

وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری همراه با سازمان‌های وابسته برای سال آینده، ۲۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد این بودجه عمرانی و مابقی جاری است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از ۷۰ درصد بودجه عمرانی اصفهان در سال آینده، ۵۰ درصد آن مربوط به حوزه حمل‌ونقل است، تاکید کرد: بودجه‌ریزی سال آینده شهر اصفهان برای رفع مشکلات انجام شده است، لذا حدود ۲۰ درصد به صورت اختصاصی مربوط به مسائل زیست‌محیطی همچون حمل زباله و کاهش آلایندگی‌ها است.

وی با بیان اینکه امروزه مشکل اول اصفهان از نگاه شهرداری با توجه به شعار دوره ششم مدیریت شهری، مسائل زیست‌محیطی و حمل‌ونقل است، گفت: در روزهای اخیر به‌شدت آلودگی اصفهان را تجربه کردیم؛ آلاینده‌های زیست‌محیطی، خشکی زاینده‌رود، ترافیک معابر شهر از جمله مشکلات اصفهان است که اولویت شهرداری، کاهش عوارض حمل‌ونقل موجود است.

قاسم‌زاده با اشاره به پروژه‌های سنگین شهرداری، گفت: خط دو مترو و رینگ چهارم ابرپروژه‌های اصفهان است که چند سال است آغاز شده و این دوره مدیریت شهری نیز آن را ادامه می‌دهد؛ خط دو ۱۶ کیلومتر طول و ۱۶ ایستگاه دارد که احداث هر ایستگاه پروژه ویژه یا ابر پروژه است، به‌غیر از ایستگاه‌ها سه دستگاه حفار مکانیزه نیز در حال فعالیت است و حدود دو هزار نفر به صورت روزانه در این پروژه کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه من و تمام اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بر این باور هستیم که اولویت نخست در مسائل شهری، تکمیل پروژه متروی این کلان‌شهر است، افزود: اگر بخواهیم آلودگی ناشی از حمل‌ونقل و ترافیک را کاهش دهیم و حمل‌ونقل ایمن داشته باشیم، تکمیل خط یک مترو، ادامه احداث خط دو و آغاز عملیات احداث خط سه مترو نیز باید انجام شود.

اصلاح ترافیکی بزرگراه چمران انجام خواهد شد

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر قطار شهری حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: چندین شرکت بزرگ برای احداث ایستگاه‌های خط دو مترو فعال هستند که امیدواریم در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ مسیر این خط حدفاصل دارک تا میدان قدس را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین قرارداد شهرداری‌ها، با شرکت «مپنا بین‌الملل» توسط شهرداری اصفهان منعقد شد که ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، افزود: بلافاصله پس از تکمیل حفاری تونل خط دو باید نصب تأسیسات الکترونیکی، مکانیکی و ریل‌گذاری انجام شود و برای اینکه وقفه‌ای بین این عملیات‌ها ایجاد نشود، این قرارداد منعقد شده و مراحل قانونی را طی کرده است که به‌زودی این شرکت پس از حفاری تونل، ریل‌گذاری و اقدامات بعدی را آغاز خواهد کرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه احداث پروژه رینگ چهارم اصفهان نیز در دستور کار شهرداری است، تاکید کرد: اگر بخواهیم ترافیک را به بیرون از رینگ سوم منتقل کنیم، این پروژه باید به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، در احداث رینگ چهارم وقفه‌ای ایجاد نشده است، افزود: احداث بخشی از این بزرگراه مربوط به اصفهان و بخشی مربوط به شهرهای خمینی‌شهر، دولت‌آباد و درچه عبور است که بخش مربوط به اصفهان به‌صورت متمرکز در حال اجرا است و امیدواریم دیگر بخش‌ها نیز احداث شود تا بتوانیم بار ترافیکی شهر اصفهان را به حاشیه منتقل کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر کجای شهر که برای کاهش ترافیک نیاز به احداث زیرگذر، روگذر و تقاطع بوده است، به تشخیص کارشناسان مربوطه عملیات اجرایی آن آغاز شده است، اضافه کرد: عملیات عمرانی پل زیرگذر شهدای ورزشکار در مرحله اتمام است و نوروز ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین پل روگذر آیت‌الله غفاری در ادامه این مسیر و پل اندیشه در بزرگراه ذوب‌آهن در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اصلاح ترافیکی بزرگراه چمران انجام خواهد شد، افزود: در صورت طی مراحل قانونی، محور ورودی بزرگراه فرودگاه شهید بهشتی به اصفهان نیز با اجرای پروژه‌ای ساماندهی خواهد شد.

نظافت پاک‌ترین شهر دنیا مرهون دستان پاکبانان است

قاسم‌زاده افزود: رویکرد شهرداری اصفهان در حوزه خدمات شهری و نگهداری وضع موجود شهر، مکانیزه شدن فرایندهای شهری است؛ یکی از اتفاق‌های ناراحت کننده ابتدای فعالیت دوره ششم، تصادف و فوت پاکبانان در بزرگراه‌ها بود که قرار شد در بزرگراه‌ها پاکبان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم نظافت معابر اصفهان را به صورت مکانیزه انجام دهیم، در حال حاضر اصفهان جزو پاک‌ترین و تمیزترین شهرهای دنیا است که این موضوع را مرهون دستان پاکبانان هستیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در یکی دو سال آینده، برای حفظ شخصیت پاکبانان و افزایش کیفیت نظافت، تعداد پاکبانان جارو به‌دست کاهش می‌یابد، گفت: در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، شیرابه‌های پسماندها و پسماندها در حال تبدیل به مواد دیگر است و نخاله‌های ساختمانی نیز بازیافت می‌شود که در آینده این پسماندها به عنوان مواد زائد شهر محسوب نخواهد شد و به چرخه طبیعت باز می‌گردد.

قاسم‌زاده در خصوص رویکرد شهرداری در رابطه با مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی رویکرد شهرداری، واگذاری امور به شهروندان بوده است و تا حد امکان شهرداری عرصه ایجاد کند و شهروندان نیز اقدامات فرهنگی شهر را انجام دهند.

وی با بیان اینکه هرچه شهرداری به مسائل فرهنگی ورود کند، شهروندان عقب‌نشینی می‌کنند، افزود: فرهنگ باید از دل مساجد، مراکز فرهنگی و هیئت‌های مذهبی بجوشد و شهر را تحت تأثیر قرار دهد؛ در این دوره مدیریت شهری هر مجموعه‌ای که بخواهد اقدام فرهنگی انجام دهد، مورد حمایت شهرداری قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مرکز فرهنگی و مسجد در ایام دهه فجر درخواست حمایت ارائه دادند و ۷۰ مسجد نیز برای اعتکاف مورد حمایت شهرداری قرار گرفته است اما نامی از شهرداری در حمایت‌ها نیست، اظهار کرد: اگر بتوانیم چشمه‌های فرهنگی همچون مساجد و مراکز فرهنگی را فعال کنیم، برکت آن برای انقلاب بیشتر خواهد بود.

دیدگاه / پاسخ