حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
اخذ وجوه غیر قانونی  قبوض سنگین و بی‌ضابطه شهرداری باید ساماندهی شود/ رفتار سلبی مدیریت شهری سبب فرهنگ غلط شهروندی می‌شود

شورا برای ایجاد یک کمیسیون تسهیل یا شورای حل‌وفصل اقدام کند

عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان، مطرح کرد:

اخذ وجوه غیر قانونی قبوض سنگین و بی‌ضابطه شهرداری باید ساماندهی شود/ رفتار سلبی مدیریت شهری سبب فرهنگ غلط شهروندی می‌شود

 شاهرخ پوستی، کارشناس حقوق و عضو انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با بیان اینکه اخذ وجوه غیر قانونی و قبوض سنگین و بی‌ضابطه شهرداری در بسیاری موارد سبب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده که با اصلاح قوانین و برخوردها این دریافت‌ها باید ساماندهی شود، تأکید کرد: رفتار سلبی مدیریت شهری سبب فرهنگ غلط شهروندی و افزایش بی‌اعتمادی و ناامیدی می‌شود.

به گزارش باخبر باش، پوستی با بیان اینکه، گاهی ارگان‌های متولی عمران شهری لازم هم نیست به مردم و سرمایه‌گذاران کمک کنند، گفت:  زمان بر بودن اخذ مجوزها عمده چالش پیش روی شهروندان و به ویِژه مراجعه کنندگان به شهرداری است که باید در جهت تکریم ارباب رجوع تدابیر لازم اندیشیده شود.

عمل شهرداری بر مبنای کمک به قشر ضعیف باشد

وی تصریح کرد: در مواردی یک فرد مستضعف می‌خواهد پسرش را سروسامان دهد و برای دو جوان اسباب ازدواج تهیه کند. وقتی به شهرداری برای ساخت یک آلونک در طبقه دوم یا اضافه کردن یک اتاق، با چنان بگیروببند و قوانین بی‌ضابطه‌ای روبرو می‌شود که تا گلو در بوروکراسی سنگین اداری فرو می‌رود و وقتی نمی‌تواند چندین قبض برای شهرداری واریز کند، ناامید و گریان به خانه بازمی‌گردد.

این مهندس عمران افزود: ماحصل این سنگ‌اندازی‌ها  ناامیدی مردم و بی‌نشاطی جوانان میشود که باید چرخ‌های پیشرفت این مملکت را به حرکت درآورند. نتیجه این رفتارها درنهایت به بزهکاری جوانان، کاهش نشاط اجتماعی و بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی مردم نسبت به مدیریت شهری منجر می‌شود.

شورا برای ایجاد یک کمیسیون تسهیل یا شورای حل‌وفصل اقدام کند

وی اختلافات زیاد مالکین با شهرداری را ناشی از یک سیستم اداری ناکارآمد و قوانین کهنه و تاریخ گذشته‌ای دانست که اکثرا مربوط به سال 1334 یعنی بیش از 60 سال پیش است که شدیداً به روان‌سازی، بازنگری و به‌روز شدن نیاز دارد.

پوستی، عوارض تفکیک فیزیکی، مطالبه رقم‌های مازاد بر مصوبات قانونی شهرداری، مصوبات غیرقانونی شهرداری و کمیسیون‌ها و سازمان‌های مرتبط، توافقات مازاد بر جریمه‌های  ماده 100، تراکم فروشی، شکایت از کمیسیون‌های ماده 100 و ماده 77، از عمده شکایاتی قلمداد کرد که شهرداری را به‌جای یک سازمان شهری، رفاهی، فرهنگی و عمرانی به طبقات دادسرا شبیه کرده است و هرروزه مردم را برای احقاق حقشان روانه دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور  می‌کند.

این فعال حقوقی تأکید کرد:  موارد  فوق به‌راحتی قابل بازبینی و تسریع و تغییر و ترمیم قوانین یا ایجاد یک ستاد حل‌وفصل در مدیریت شهری هستند و نباید این‌چنین مردم و شهرداری را گرفتار دعاوی موجود کنند.

جریمه‌ها و قبوض سنگین و بی‌ضابطه شهرداری باید ساماندهی شود

وی که علاوه بر کارشناسی حقوق دارای تحصیلات مهندسی عمران میباشد، ادامه داد: اکثر افرادی که با شهرداری مشکلات حقوقی دارند از طبقه ضعیف جامعه هستند که به علت عدم آگاهی به حقوق شهروندی و مواد قانونی غالبا در دام شهرداری گرفتار میشوند مثلاً موردی داشتیم که صاحب یک منزل کوچک در محله زینبیه اصفهان  با درخواست 40 میلیون تومانی کسری فضای سبز مواجه شده است این در حالی که احداث باغچه با توجه به عدم وجود آب نه تنها غیر عاقلانه بلکه آسیب زننده به منابع آب نیز می باشد ولی شهرداری با این مصوبه در پی اخذ وجوه غیرقانونی برای خود است.

وی همچنین ادامه داد: یا در موردی شهرداری برای تبدیل یک واحد مکمل به مسکونی که یک فرد مستمند برای زندگی‌اش و داشتن سقف بالای سر در حد 60 متر ایجاد کرده بود، درخواست مبلغ 150 میلیون تومان به عنوان توافق با شهرداری علاوه بر جریمه ماده 100 اعلام کرده بود که پس از شکایت و پیگیری و صرف زمان چند ماه این مبلغ به 17 میلیون تومان کاهش یافت.

پوستی، تأکید کرد: چرا باید صورتی به وجود آید که مردم از مراجعه به شهرداری بابت این مسائل هراس پیدا کنند و وجهه مدیریت شهری تا حد یک سازمانی که جریمه‌های سنگین تحمیل می‌کند یا مأمورینش دست‌فروش‌ها را قلع‌وقمع می‌کنند، پایین بیاید؟

رفتار سلبی مدیریت شهری سبب فرهنگ غلط شهروندی می‌شود

این فعال حقوقی و عمرانی، با اشاره به اینکه، همه این‌ها ناشی از یک فرهنگ‌سازی غلط و طرز تعامل غلط شهرداری با مردم است، اظهار کرد: این موارد سبب می‌شود مشارکت عمومی و مسئولیت‌پذیری مردم در انجام وظایف اجتماعی پایین بیاید و به‌جایی برسیم که برخی به‌اشتباه مثلاً بگویند؛ من زباله می‌ریزم و وظیفه شهرداری است جمع کند چون من مالیات می‌دهم. این طرز تفکر برای جامعه خطرناک است.

پوستی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما قدردان زحمات مدیریت شهری هستیم ولی هدف اصلاح امور برای پیشرفت شهر است و وظیفه شورا همین نظارت و اصلاح رفتار و قوانین و مصوبات شورای شهر  خلاف قانون برای بهتر شدن وجهه عمومی خدمات شهری و حل مشکلات مردم است.

اخذ وجوه غیر قانونی  قبوض سنگین و بی‌ضابطه شهرداری باید ساماندهی شود/ رفتار سلبی مدیریت شهری سبب فرهنگ غلط شهروندی می‌شود

دیدگاه / پاسخ