حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
خارج شدن یک شرکت تولید کننده سرم از مدار تولید

خارج شدن یک شرکت تولید کننده سرم از مدار تولید

 

معاون غذا و داروی اصفهان دلیل کمبود سرم در بازار را خروج یک شرکت تولید کننده از مدار تولید خواند و گفت: هفت شرکت سرم سازی در کشور داریم که یکی از آنها در تبریز تولید بالایی دارد اما از اول اردیبهشت از مدار تولید خارج شده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، ابوالفضل اصلانی اظهار داشت: در ۲ هفته گذشته مشکلاتی درباره سرم تزریقی بوجود آمده است.

وی بیان داشت: این واحد از این هفته به مدار تولید برمی گردد که  محصولات آن پس از کنترل کیفی تا حدود دهم شهریور وارد بازار شود.

معاون غذا و داروی اصفهان ادامه داد: تجویز داروی رمدسیویر برای درمان کرونا نیز مصرف سرم را افزایش داده است زیرا هر رمدسیویر باید با یک سرم تزریق شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ بطور میانگین حدود ۷۵ قلم کمبود دارویی داشتیم افزود: این کمبود امروز به ۱۵ قلم کاهش یافته که عمده آنها داروهای وارداتی است.

 اصلانی با بیان اینکه تک تک ویال های واکسن های کرونا در سامانه " تیتک " سازمان غذا و دارو ثبت می شود، اظهار داشت:  تامین و تزریق این واکسن بر اساس مصوبه های ستاد ملی کرونا و برنامه ملی آن انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان ها واکسیناسیون کرونا عملکرد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در بویین میاندشت بالای ۸۰ درصد افراد بالای ۵۱ سال واکسن دریافت کردند اما در برخی شهرستان ها مانند خور و بیابانک پایین بود و در مجموع استان حدود ۵۵ درصد است.

معاون غذا و داروی اصفهان با بیان اینکه قبل از پیک پنجم کرونا در بیشتر موارد سالمندان فوت می کردند، تصریح کرد: در سه هفته اخیر در پیک پنجم کرونا ، فوتی بالای ۶۱ سال نداشتیم که نشان می دهد واکسیناسیون موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ سه شرکت تولیدکننده ماسک با تولید ۶۰ هزار قطعه در روز در استان اصفهان داشتیم، خاطرنشان کرد: این شرکت ها در ۲ سال گذشته و در دوران کرونا به ۷۰ واحد با تولید ۱۲ میلیون قطعه ماسک سه لایه با کیفیت در روز رسید که نیاز این استان و تعداد دیگری از استان‌ها را تامین می‌کند.

اصلانی، ظرفیت تولید ماسک "اِن ۹۵" در استان اصفهان را ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار قطعه در روز اعلام و اضافه کرد: مجوز صادرات برای برخی از شرکت های تولید کننده ماسک اخذ شده است.

وی وضعیت استان اصفهان در زمینه اقلام حفاظتی و منسوجات پزشکی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: ۸۲۴ کارخانه تولید مواد غذایی با حدود ۶۰ هزار نیروی کار زیر نظارت این معاونت قرار دارد و صادرات آنها در وضعیت خوبی بسر می برد زیرا روزانه یکصد تا ۱۲۰ پروانه بهداشتی صادراتی برای محموله های آنها صادر می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه محصولات دارویی این استان به ۵۲ کشور صادر می شود، افزود: محصولات غذایی و دارویی تقلبی و قاچاق در استان اصفهان تقریبا صفر است اما در محصولات آرایشی با مشکل قاچاق و اقلام تقلبی مواجهیم.

وی با تاکید بر نقش سامانه تیتک سازمان غذا و دارو بر نظارت بهتر بر عرضه داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی با توجه به لزوم نصب برچسب اصالت، خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه داروخانه های متخلف در عرضه قلم انسولین را پیدا کردیم که سهمیه آنها قطع شد و از همین سامانه برای عرضه داروهای کرونا هم استفاده می شود.

وی ظرفیت تولید محلول های ضد عفونی کننده در استان را یکصد تُن در روز اعلام و اضافه کرد: در زمان حاضر میزان نیاز روزانه ۵۰ تا ۵۲ تن است.

 

تذکر به پزشکانی که سرم و آنتی بیوتیک بیش از اندازه تجویز میکنند

اصلانی به بررسی نسخه های پزشکان توسط معاونت غذا و داروی اصفهان اشاره و بیان کرد: چگونگی تجویز و زیاد بودن تجویز برخی داروها مانند آنتی بیوتیک و سرم بررسی و به پزشکانی که دستورالعملها را رعایت نکنند، تذکر داده می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: نظارت بر مباحث دارویی و تجهیزات پزشکی ۵۹ بیمارستان ( شامل ۳۸ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه و ۲۱ بیمارستان خصوصی یا وابسته به نهادها) و حدود یکهزار و ۵۰۰ کلینیک و درمانگاه نیز بر عهده این معاونت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به اینکه داروی  "فاویپیراویر" به مقدار فراوان در داروخانه های منتخب استان موجود است و مشکلی برای تامین آن نداریم، تصریح کرد: سهمیه داروی دیگر درمان کرونا یعنی "تمزیوا " محدود و در بیمارستان‌ها و داروخانه امام سجاد اصفهان به قیمت ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان موجود است و در حال تامین مقادیر بیشتر آن هستیم.

اصلانی بیان کرد: اکنون نمونه خارجی داروی تمزیوا به نام " اکتمرا" و همچنین رمدسیویر امریکایی در بازار اصفهان نداریم و هرکس که در این زمینه ادعا کرد، تقلبی است.

وی ادامه داد: چندی پیش ادعایی درباره وجود داروی اکتمرا در یکی از بیمارستان های اصفهان مطرح شد که با آن برخورد بعمل آمد.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان مصرف رمدسیویر در استان را در سه ماه نخست امسال حدود ۱۰۵ هزار ویال اعلام و اضافه کرد: ما از نحوه رعایت گاید لاین ها (راهنمای پزشکی) رضایت چندانی نداریم اما وضعیت ما نسبت به بسیاری از استان ها بهتر بود.

وی گفت: اگر گایدلاین ها و دستورالعمل های مربوطه به درستی اجرا می شد این مشکلات بوجود نمی آمد و لازم است بار دیگر این موارد به پزشکان ابلاغ شود.

دیدگاه / پاسخ