حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
سکوت معنادار مسئولان در مقابل خودسوزی یک شهروند در اصفهان

سکوت معنادار مسئولان در مقابل خودسوزی یک شهروند در اصفهان

بدنبال خودسوزی یک شهروند اصفهانی در مقابل دادگستری ، نهادهای مرتبط و حتی ارگان های امدادگر مثل اورژانس و آتش نشانی  از دادن اطلاعات اولیه در خصوص حادثه پرهیز کردند و به نظر می رسد از این حادثه چشم پوشیدن.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، عاطفه قلع ریز، خودسوزی و خودکشی که امروزه به یک حرکت اعتراضی اجتماعی مبدل شده است و عمدتا بدنبال بحران های اقتصادی و فشارهای روانی ناشی از مشکلات اجتماعی و فردی، در  ملا عام شاهد آن هستیم که نه تنها عامل حساس سازی متولیان برای پیگیری و رشد این  موارد در سطح اجتماع نشده است بلکه به نوعی در سکوت کامل خبری رفع و  رجوع می شود.

در آخرین حادثه مرگبار خودسوزی ، یک معلم اصفهانی  به نشانه اعتراض به رای دادگاه در مقابل ساختمان دادگستری خود را را به آتش کشید و به زندگی خود پایان داد ، این خودسوزی در حالی انجام گرفته است که بدنبال پیگیری خبرنگار ما از روابط عمومی  اورژانس جهت اطلاعات تکمیلی، اعلام شد اطلاعی در خصوص حادثه مذکور  ندارند و احتمالا جزو حوادث ویژه ثبت نشده است و اطلاعات آن نیازی به درج و خبر سازی ندارد و این گفته سخنگوی اورژانس اصفهان در حالی است که انتقال جسد فرد حادثه دیده الزاما به اطلاع اورژانس باید رسیده باشد .

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان  نیز جهت دادن اطلاعات بیشتر از این حادثه امتناع کرد و افزود : زمانی که ماموران آتش نشانی بر سرصحنه حادثه رسیدند آتش خاموش شده بود و باید از سوی نیروی انتظامی و اورژانس پیگیر شوید و بیش از این اطلاعاتی در این خصوص نمی توان داد.

سرهنگ درستکار سخنگوی نیروی انتظامی استان اصفهان نیز در خصوص این حادثه گفت : خودسوزی جرم محسوب نمی شود و  وقتی جرمی اتفاق نیفتاده  نیروی انتظامی اطلاعاتی برای ارائه ندارد ، این  حرکت یک آسیب به خویشتن است و  در پی آسیب های روانی فرد به مرحله ای می رسد که ممکن است تصمیم به خودکشی داشته باشد و  باید بدنبال این بود که چه عواملی فردی یا اجتماعی عامل این آسیب شده است و جستجوی این عوامل را از سوی بهزیستی باید دنبال کرد.

اما آنچه در شبکه مجازی آمده است

امین کیانپور، دبیر ریاضی و ساکن اصفهان در اعتراض به رای دادگاه مبنی بر خلع ید و تخلیه خانه‌ای که با پس‌انداز ٢۵ سال اشتغال خود خریداری کرده ، خود را به آتش کشید و متاسفانه درگذشت است. در تصاویر منتشر شده این حادثه نحوه برخورد با فرد آتش گرفته نیز حائز اهمیت است و خاموش کردن با  کپسول آتش نشانی و ضربات متوالی پتو به نوعی ممکن است در خاموش کردن اصولی این گونه  آتش سوزی زیر سوال باشد و حتی به فوت سریع تر این شخص انجامیده باشد ، از طرفی دیر رسیدن خودروهای امدادی به دلیل ترافیک مسیر نیز اتفاق افتاده است .  

این قصه پرغصه در حالی است که با پیگیری خبرنگار ما از سوی آتش نشانی و اورژانس اصفهان که همواره حوادث روز را گزارش می دهند هیچ خط و نشانی از حادثه خودسوزی آورده نشده است .

آنچه مشخص است به هنگام وقوع خودسوزی ها و خودکشی ها ، معمولا نهادهای مربوطه پاسخگویی و گزارش صحیحی ارائه نمی کنند و این در حالی که مطابق با قانون اساسی اگر فردی بخواهد در انظار عمومی دست به خودکشی بزند، قطعا اقدام او باعث وقوع بی‌نظمی در محل و برهم خوردن آسایش و آرامش می‎ شود. در این مورد، ماده ۶۱۸قانون مجازات اسلامی می‎گوید: «هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد، موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب وکار بازدارد، به حبس از ۳ماه تا یک سال و تا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد». از سوی دیگر، خودکشی و آسیب‎رسانی به خود، در دین مبین اسلام یک فعل «حرام» است. ماده ۶۳۸قانون مذکور بیان می‎کند: «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰روز تا ۲ماه یا تا ۷۴ضربه شلاق محکوم می‎شود»، لذا اگر کسی در مرئی و منظر عموم دست به خودکشی بزند و نمیرد، از باب انجام فعل حرام در انظار و اماکن عمومی، قابل مجازات است.

خودسوزی و خودکشی در زمانی اتفاق خواهد افتاد که فرد در تصمیم گیری برای ادامه زندگی خود به بن بست رسیده و آنچنان تحت فشار روانی و روحی بوده که در نهایت به زندگی خود پایان می دهد ، درد این خودکشی نه تنها فرد آسیب دیده و خانواده و اطرافیانش را می سوزاند بلکه بر عموم جامعه نیز تاثیر گذار است و هر کدام از ما بعنوان یک انسان باید تلاش کنیم دنیا جای بهتری برای زندگی باشد و هیچ منفعت مالی بر زندگی یک انسان ارجح نیست و به امید این که در جامعه شاهدی این گونه حوادث تلخ نباشیم .

 

دیدگاه / پاسخ