حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
راه اندازی نخستین آزمایشگاه نسل چهارم هوشمندسازی کشوردر دانشگاه صنعتی اصفهان

راه اندازی نخستین آزمایشگاه نسل چهارم هوشمندسازی کشوردر دانشگاه صنعتی اصفهان

آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی و تجهیز نخستین آزمایشگاه نسل 4 صنعت کشور، با موضوع هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی عصر روزگذشته با حضور هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان، معاون تکنولوژی و فناوری شرکت فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت ایریسا و مدیران بخش های مختلف فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این آزمایشگاه با هدف فراهم نمودن فضای پرورش استعدادها در حوزه صنعت دیجیتال، ارتقاء مهارت‌ های مهندسان و متخصصان صنعت، ایجاد زیرساخت پژوهش کاربردی برای تعریف پایان نامه های تحصیلات تکمیلی تقاضا محور، افزایش آگاهی عمومی از طریق بازدیدهای دانش آموزی و دانشجویی و نیز ایجاد فضای مناسب برای کارآموزی و برگزاری دوره های مشترک نظیر کوآپ، برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی می گردد.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از رویکرد نوآورانه صنعت فولاد برای توجه به انقلاب صنعتی چهارم و توسعه همکاری با دانشگاه، بیان داشت: مجتمع فولاد مبارکه از پیشگامان هوشمندسازی در فضای صنعتی کشور است و این توجه نسبت به آینده، ما را به هم نزدیک کرده است.

سيد مهدي ابطحي با اشاره به این که در دانشگاه صنعتی اصفهان یک واقع بینی نسبت به آینده علمی کشور وجود دارد افزود: توجه به روند توسعه جهانی مراکز آموزشی و تحقیقاتی در سال های اخیر، منجر به  جذب اعضای هيئت علمي جوان و نخبه در دانشکده ها شده است به ویژه درحوزه هوش مصنوعی که امروز موضوع همکاری مشترک ما با شرکت فولاد مبارکه است.

وی با بیان این که مشارکت با صنعت در ایجاد و تجهیز آزمایشگاه ها دستاورد ارزشمند دیگری است که این دانشگاه را با صنعت پیوند داده است تأکید کرد:  ایجاد آزمایشگاه های تخصصی با وزارت راه و شهرسازی، صنایع خصوصی در بخش نفت و پتروشیمی، درحرفه آموزی با مجموعه فنی و حرفه ای و امروز راه اندازی آزمایشگاه نسل 4 صنعت در دانشگاه، بخشی از تلاش های این دانشگاه برای ارتباط با صنعت و نقش آفرینی اجتماعی بوده است.

ایجاد قطب انقلاب چهارم صنعتی

در ادامه این مراسم، مهندس سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی و فناوری شرکت فولاد مبارکه با بیان این که مأموریت های صنعت فولاد و شرکت های تابعه آن یک بال و ارتباط با دانشگاه بال دیگر پیشرفت است، گفت: جایی که می توانیم اطمینان صد در صدی داشته باشیم برای تربیت متخصصان، دانشجویان و محققینی که در آینده بتوانند تحول دیجیتال را در کشور ایران جاری کنند، به عنوان هدف و قطب اصلی انقلاب چهارم صنعتی به نظر ما دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی با اشاره به این که اقدام امروز صنعت فولاد و دانشگاه صنعتی اصفهان برای ایجاد آزمایشگاه نسل چهارم می تواند در تمام موضوعات کشور مورد توجه قرار گیرد افزود: باید موضوع پژوهش و ایجاد خبرگی در نسل جدید به عنوان مأموریت دانشگاه ها مورد پیگیری قرار گیرد و ما هم باید به عنوان حامی صنعتی کنار محافل علمی باشیم تا کشور از نتایج آن بهره مند شود.

نقوی تأکید کرد: آزمایشگاه نسل چهارم دانشگاه صنعتی اصفهان می تواند الگویی برای بقیه دانشگاه های ایران باشد که نسبت به مسایل پیشرفت تکنولوژیک از قافله عقب نمانند.

بررسی مدل های برترین دانشگاه های دنیا در ایجاد نخستین آزمایشگاه نسل چهارم کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

در این آیین،  مجری و همکار در راه اندازی این آزمایشگاه نیز ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری این ارتباط میان دانشگاه و صنعت بیان داشت: با راه اندازی این آزمایشگاه علاوه بر توسعه سرمایه نیروی انسانی متخصص برای صنعت فولاد، موضوعات و چالش های تحول دیجیتال در محیط آزمایشگاهی با حداقل هزینه، عملیاتی و نتایج آن به محیط صنعت منتقل می شود.

رسول سرائیان افزود: برای ایجاد این آزمایشگاه مدل های مختلفی از دانشگاه های مطرح دنیا بررسی شد و در نهایت با اشتراک گذاری مدل دانشگاه فرانسه با دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان زمینه این همکاری مشترک فراهم گردید. 

وی با  بیان این که آورده صنعت برای دانشگاه حل مسائل روز دنیا است تأکید کرد:  انتظار می رود دانشگاه با اتخاذ نظام های انگیزشی برای حمایت از نخبگان و اساتید همکار در این آزمایشگاه ، سیاست گذاری نماید.

سرائیان ادامه داد: دانشگاه می تواند با سوق دادن پایان نامه ها و رساله های دکتری با موضوعات مرتبط با مهندسی برق و کامپیوتر،صنایع ، متالورژی و غیره و همچنین با فراهم نمودن همکاری بین المللی با دانشگاه های برتر دنیا در تعریف پروژه های مشترک علمی، در این آزمایشگاه نقش مهم و کلیدی ایفا نماید.

عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی ایریسا با اشاره به این که ایجاد آزمایشگاه نسل 4 در کشور موجب تحول در نظام آموزشی دانشگاه نیز می شود  تصریح کرد: تعریف دروس تخصصی انقلاب صنعتی چهارم برای دانشگاه های کشور در مقاطع مختلف تحصیلی در تربیت نیروی انسانی مؤثر برای صنعت از اهمیت بسیار برخوردار است. همچنین دوره های مهارت افزایی برای نیروی انسانی صنعت از دستاوردهای این طرح مشترک خواهد بود .

در صنعت فولاد از مرحله استخراج تا بخش تولید و تحویل محصول نهایی، هوش مصنوعی می تواند موجب افزایش بازدهی، ایمنی محیط کار وکاهش هزینه‌های تولید گردد

رئیس دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری راه اندازی این آزمایشگاه  نیز در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی و تجهیز نخستین آزمایشگاه نسل 4 صنعت کشور با بیان اینکه موضوع صنعت 4.0 یا نسل چهارم اتوماسیون صنعتی، به ایجاد یک تحول دیجیتال در صنعت می پردازد گفت: انقلاب صنعتی چهارم، بیانگر درهم تنیدگی و ارتباط همه جانبه اجزای سخت افزاری و نرم افزاری هوشمند از طریق بستر اینترنت اشیاء در محیط صنعتی است.

احمد رضا تابش، افزود: به طور خاص در صنعت فولاد از مرحله استخراج گرفته تا بخش تولید و تحویل محصول نهایی، هوش مصنوعی می تواند در حوزه های مختلفی از جمله هوشمندسازی فرآیند تولید، ارتباط با مشتریان، تحلیل و مدیریت بازار، هوشمندسازی فرآیند تعمیر و نگهداری، نظارت بهینه بر محیط کار و بهبود ایمنی محیط کار مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه موجب بهبود بازده و ایمنی محیط کار در کنار کاهش هزینه‌های تولید گردد.

دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی در ادامه از تعامل این دانشکده با متخصصان شرکت ایریسا، مرکز فاوا و پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان،  برای راه اندازی این مرکز نام برد و خاطر نشان کرد: طراحی و توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم و تجهیزات شبیه سازی و نمونه سازی مرتبط با نخستین آزمایشگاه صنعت 4.0 کشور از بهمن ماه 99 شروع شده است و فعالیت رسمی آن از پاییز امسال با ارائه دوره های تخصصی و علمی آغاز خواهد شد.

وی افزود: برخی از پروژه های قابل اجرا در این آزمایشگاه شامل نمونه های مقیاس کوچک کارخانه و انبار هوشمند، شبیه سازی، مدلسازی و زوج دیجیتال فرآیندهای صنعتی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ربات های چند محوره، متحرک و پرنده، لجستیک و نیز حمل و نقل هوشمند است.

دیدگاه / پاسخ