حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
راه حل دانش بنیان برای حفظ گلهای آپارتمانی و جلوگیری از بیماریهای ریشه

گلهای آپارتمانی معمولا برای نگهداری و رشد و پایداری به سه عامل نیاز دارند ، آب مناسب ، هوای مناسب و خاک مناسب ، اما بیشترین آسیب به این گیاهان ناشی از استفاده خاکهای نامناسب و مضر است ، اما پالیز کشت نقش جهان مدعی شده به ترکیبی دست یافته که می تواند ضمن تامین نیازهای غذایی گیاه ، بیماریهای گل های آپارتمانی را کنترل کند .

بستر کشت گیاهی پالیز کنترل کننده بیماریهای گیاهان آپارتمانی

راه حل دانش بنیان برای حفظ گلهای آپارتمانی و جلوگیری از بیماریهای ریشه

خاک یکی از عناصر اصلی و مهم در پرورش و رشد هر گیاهی به حساب می آید و ترکیب و مواد مغذی موجود در خاک برای رشد گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار هست. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه خاکی برای گیاه تان مناسب است؟ تمام افرادی که به گیاهان علاقه دارند و حتی گلخانه دار ها نیز این سوال را برایشان ایجاد می‌شود که خاک مناسب برای رشد گیاه و گلهای آپارتمانی چیست؟ اگر در انتخاب خاک مناسب گیاه خود دقت نکنید امکان دارد که شرایط گیاه تامین نشود و باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه گیاه شود. اما نگران نباشید در این مقاله نحوه تهیه خاک گلدان ها را به شما آموزش خواهیم داد تا برای همیشه این مشکل را خودتان حل کنید. با ما در "نازبو" همراه باشید. جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی به شرح زیر است:

1- گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

2- زهکشی خوب داشته باشد یعنی آب به راحتی درون آن حرکت کند ولی به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کند و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

خاک گلدانی مناسب

3- با توجه به نوع گیاه مواد مغذی به اندازه کافی در آن وجود داشته باشد. همچنین از میکروارگانیسم ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت ماس یا ورمی کمپوست استفاده می کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می کنند. جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم چه خاکی مناسب است و چه خاکی نامناسب؟

با یک آزمایش ساده می توانید متوجه مناسب بودن خاک برای گیاهان آپارتمانی بشوید. مقداری از خاک را کمی مرطوب کنید طوری که تمام قسمت مرطوب شود سپس خاک را در یکی از دستان خود بریزید و دست خود را ببندید بعد از ۲ ثانیه دست خود را باز کنید یا باید خاک مچاله شده باشد یا اینکه به محض باز کردن دست خاک نیز از هم پاشیده شود و مچاله نشود . اگر خاک مچاله شد و به هم چسبید پس این یک خاک سنگین است و درصد رس آن بالاست درست است که مواد غذایی خوبی ممکن است داشته باشد اما چون زهکشی مناسبی ندارد و چسبندگی آن بالاست ریشه گیاه را خفه کرده و باعث مرگ گیاه می شود هرچقدر درصد این چسبندگی کمتر باشد می توان گفت ترکیب مناسبی از خاک گیاهان آپارتمانی می باشد. اما اگر خاک مچاله نشود و دوباره روی کف دستتان پهن شود این خاک بهترین و عالی ترین خاک برای گیاه آپارتمانی شما است.

خرید خاک و بستر کشت

خاک یکی از مهمترین عناصر برای رشد و نمو گیاهان است. بدون خاک مناسب گیاهان دچار خشکی و در نهایت مرگ می شوند. با خرید خاک و بستر کشت مرغوب باردهی، گلدهی و عملکرد گیاه شما تضمین می گردد. خرید خاک

خرید خاک و بستر کشت

خاک یکی از مهمترین عناصر برای رشد و نمو گیاهان است. بدون خاک مناسب گیاهان دچار خشکی و در نهایت مرگ می شوند. با خرید خاک و بستر کشت مرغوب باردهی، گلدهی و عملکرد گیاه شما تضمین می گردد. خرید خاک

مناسب ترین ترکیبات خاک گلدان :

• دو قسمت برگ پوسیده
• نیم  قسمت ماسه
• نیم قسمت کود حیوانی کاملا پوسیده یا ورمی
• یک قسمت خاک باغچه
• نیم قسمت سبوس برنج

همچنین بخوانید: هوموس و آشنایی با آن

خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به چه عواملی بستگی دارد؟

خاک گیاهان آپارتمانی  مورد استفاده در گلدان به نوع گیاه، اندازه گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، بر اثر آبیاری پی در پی مواد غذایی سریعاً شسته شده، گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی از آن در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه گیاه به علت کمبود هوا به خوبی رشد نمی‌کند، و یا رطوبت بالا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در نتیجه رشد و نمو گیاه متوقف می‌شود یا گیاه از بین می‌رود.

بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به خاک سبک‌تری نیاز دارند زیرا در برابر رطوبت حساس می‌باشد. به طور کلی مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید دارای ساختمانی باشد، که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل  خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود و از طرفی بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.

مثلث بافت خاک

یکی از ویژگی های فیزیکی خاک بافت آن است. اندازه نسبی ذرات خاک را اصطلاحاً بافت خاک گویند که حاکی از ریزی و درشتی خاک می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید. مثلث بافت خاک چیست؟

مثلث بافت خاک

یکی از ویژگی های فیزیکی خاک بافت آن است. اندازه نسبی ذرات خاک را اصطلاحاً بافت خاک گویند که حاکی از ریزی و درشتی خاک می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید. مثلث بافت خاک چیست؟

معرفی ترکیبات خاک مناسب گلدان

1- پیت ماس: پیت ماس یا همان تورب در بسیاری از نقاط دنیا همه گیر و محبوب شده است. پیت ماس تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است و می تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد. خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می رود. پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد باعث رشد بیشتر گیاهان خانگی و در نتیجه فتوسنتز بهتر در آنها می شود و چرخه طبیعی بهتری به وجود می آورد. جهت اطلاعات بیشتر مقاله پیت ماس چیست؟ رو مطالعه کنید.

2- ورمی کمپوست: اگر به دنبال یک کود ارگانیک تمام عیار می گردید در استفاده از ورمی کمپوست شک نکنید. ورمی کمپوست را می توان یکی از بهترین تقویت کننده های گل و گیاهان آپارتمانی و حتی فضای بیرون دانست. ورمی کمپوست، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه هایی از کرم های خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می شود. این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامین ها و آنزیم ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می گردد.

3- کوکوپیت: کوکوپیت از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می آید. از کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی استفاده می شود. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود. جهت خرید کوکوپیت به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.
ترکیب خاک کوکوپیت رطوبت خوبی دارد و برای کاشت انواع بونسای و کاکتوس می شود از این نوع خاک استفاده کرد. برای قلمه زنی و کاشت بذر هم ترکیب این خاک رو پیشنهاد می شود. مقاله کوکوپیت بستری مناسب برای نهال را از دست ندهید.

4- پرلیت: پرلیت از سنگهای آتشفشانی تشکیل می شود، پرلیت قابلیت این رو دارد که رطوبت زیادی در خودش ذخیره کند و به مرور زمان به خاک گلدان تزریق کند. در خیلی از مواقع از پرلیت به عنوان یک بستر بسیار عالی برای ریشه زایی استفاده می شود. جهت خرید پرلیت به این لینک مراجعه کنید.

5- خاک برگ: خاک ‌برگ از پوسیده شدن قسمت‌های مختلف برگ تهیه می‌شود. برای تهیه خاک برگ معمولاً از برگ درختان مانند چنار، افرا، نارون، و درختان میوه که رگبرگ های ضخیمی ندارند استفاده می‌شود. خاک برگ به تنهایی دارای مواد غذایی نیست و یا بسیار ناچیز است و بیشتر برای سبک کردن خاک و بهبود بافت خاک استفاده می‌شود.  برای خرید خاک برگ به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

خرید انواع کود

یکی از مهمترین کارها و ابزارهای لازم برای باغبانی و پرورش گیاهان خرید کود است. برای داشتن گیاهان سالم و محصولات پربار باید بطور مرتب کوددهی صورت پذیرد. برای خرید کود مناسب کلیک کنید. خرید کود

خرید انواع کود

یکی از مهمترین کارها و ابزارهای لازم برای باغبانی و پرورش گیاهان خرید کود است. برای داشتن گیاهان سالم و محصولات پربار باید بطور مرتب کوددهی صورت پذیرد. برای خرید کود مناسب کلیک کنید. خرید کود

ترکیب خاک گیاهان گوشتی

خاک مناسب گلدان های گیاهان گوشتی باید دارای زهکشی بسیار خوبی باشد و به گونه ای باشد که به هیچ وجه آب مازاد را در خود نگه ندارد. گیاهان گوشتی معمولا آب فراوانی را در برگ ها و ساقه خود ذخیره می کنند و این خاصیت بوته هایی است که جزء خانواده ای از گیاهان سرزمین های خشک و بیابانی می باشد.

بیشتر بخوانید: پرلیت کشاورزی و آشنایی با آن

ترکیب خاک گلدان های معمولی آپارتمانی

اگر امکان استفاده از ترکیباتی که در بالا ذکر شد را ندارید بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی در حالت معمولی استفاده از ترکیب چهار عنصر طبیعی به نسبت های درست است. این چهار عنصر ترکیب یک به چهار ماسه، خاک برگ، خاک باغچه الک شده و کود حیوانی کاملا پوسیده می باشد. این ترکیب بهترین حالت نگهدارندگی آب، بهترین زهکشی آب و منبع تغذیه گیاه و همچنین شرایطی درست برای تنفس ریشه گیاه را دارا می باشد.

*سوالات خود را از طریق فرم نظرات بپرسید تا توسط کارشناسان ما بررسی و پاسخ داده شود.

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

نحوه ضد عفونی کردن خاک

از آنجا که خاک‌های ترکیبی ممکن است ناقل بیماری‌ها، آفت‌ها و بذرهای علف هرز باشند،‌ لذا باید قبل از مصرف ضد عفونی شوند. در مواردی که عمل ضد عفونی کردن خاک صورت نگیرد معمولا مشکلات زیادی به وجود آمده و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می‌آورد.

نحوه زهکشی کردن گلدان

زهکشی یعنی خارج کردن آب اضافی از خاک به عبارتی دیگر شرایطی را برای خاک گیاه فراهم آورید که آب اضافی درون خاک باقی نماند. هرچقدر زهکشی خاک بهتر انجام شود آب اضافه سریعتر از زیر گلدان خارج می شود. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

اسیدیته یا PH خاک چیست؟

PH خاک بطور مستقیم یا غیرمستقیم رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین نقش PH خاک کنترل حلالیت عناصر غذایی در خاک می‌باشد. به عبارتی قابلیت جذب عناصر غذایی وابستگی زیادی به PH خاک دارد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

رازهایی برای داشتن خاک خوب

وقتی به باغبان بودن فکر می کنیم معمولا ذهن ما به سمت گیاهانی که دوست داریم می رود مثل گل ها، میوه ها، شاخ و برگ هایی که باعث خوشحالی ما می شوند. اما گیاهان نیمی از داستان هستند. خاک یکی از عناصر اصلی در پرورش هر گیاهی به حساب می آید

دیدگاه / پاسخ