حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
روش‌هایی برای حفاظت از پوست در سرما

روش‌هایی برای حفاظت از پوست در سرما

 به گزارش باخبرباش به نقل از برترین ها :  از هوای سرد بیرون از منزل گرفته تا هوای گرم و خشکِ داخل، زمستان مملوء از عواملی است که می‌تواند به پوست ما آسیب برساند. رسیدگی و نگهداری از پوست زمانی لزوم بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تقریبا ۷۴ درصد انسان‌ها با نوعی از مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زمستان و دردسر‌های پوستی

در این مقاله تعدادی از پرسش‌های مخاطبان مجله سان (The Sun) و البته پاسخ پزشکان متخصص پوست و همچنین کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی به این پرسش‌ها را برای شما انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم از این پرسش و پاسخ‌ها بهره لازم را ببرید.

وازلین لب‌های ترک خورده را درمان نمی‌کند

پرسش: قسمت بیرونی لب‌های من کبود، قرمز و پوسته پوسته است. مدتی است با وازلین چربش می‌کنم که باعث شده اندکی بهتر شود، اما برای بهبودی کامل چه باید بکنم؟ هلن از بدلینگتون

زمستان و دردسر‌های پوستی

پاسخ: لب‌ها و پوست ما در فصل زمستان به دلیل رطوبت کمترِ هوا نیاز به رسیدگی بیشتری پیدا می‌کنند و جالب است بدانید ۷۲ درصد انسان‌ها در فصل زمستان به خشکی لب‌ها مبتلا می‌شوند. نکته دیگری که لب‌ها را در برابر از دست دادن رطوبت آسیب پذیرتر هم می‌کند عدم برخورداری از غده‌های چرب کننده است.

استفاده از وازلین برای این مشکل هرچند که ممکن است حس خوبی به شما بدهد، اما راه حلی موقتی است چرا که وازلین نه توانایی آبرسانی به پوست را دارد و نه محتوی مواد مغذیِ مورد نیاز لب‌های شماست.

برای خلاصی از این مشکل به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مرطوب کننده، نرم کننده و مواد اوکلوسیو (به موادی گفته می‌شود که با ایجاد مانع روی پوست جلوی از دست رفتن آب را می‌گیرند) باشند. مواد اولیه مرطوب کننده مانند هیلورونیک اسید باعث جذب و نگه‌داری رطوبت می‌شوند، مواد اولیه نرم کننده مانند روغن جوجوبا سطح لب‌هایتان را نرم و صاف می‌کنند و در نهایت مواد اولیه اوکلوسیو مانند ژل پترولیوم لایه‌ای برای حفاظت از پوست شما و همچنین جلوگیری از تبخیر و از بین رفتن رطوبت ایجاد می‌کند.


دستگاه مرطوب کننده هوای خانگی

پرسش: پوست من عموما در زمستان پوسته پوسته و به شدت خشک می‌شود. در روز‌های اخیر حتی به همین دلیل، خطوط وچروک‌های عمیقی رو پوستم به وجود آمده است. چه راه حل اقتصادی و مقرون به صرفه‌ای برای این مشکل وجود دارد؟ لین از سوانزی

زمستان و دردسر‌های پوستی

پاسخ: دانشمندان ژاپنی اخیرا دریافته‌اند افرادی که در محیط‌های با ۱۰ درصد رطوبت هوا زندگی می‌کنند پوست‌های غیر منعطف‌تر با چروک‌های بیشتر و عمیق‌تری دارند و این تحقیقات تاثیر مستقیم رطوبت کم هوا و سرعت یافتن روند به وجود آمدن چین و چروک را اثبات می‌کند.

راه‌حل بسیار اقتصادی این مشکل قرار دادن کاسه یا ظرفی پر از مخلوط آب و روغن‌های لازم برای پوست، درون اتاق و ترجیحا نزدیک شوفاژ یا بخاری است. همین راه‌حل ساده تا حد تعجب‌آوری جلوی خشک شدن و در نتیجه پوسته پوسته شدن پوست شما را می‌گیرد. به محلول آب و روغن می‌توانید موادی با رایحه آرامش‌بخش مانند اسطوخودوس یا با رایحه شادی‌بخش مانند چوب دارچین یا جوز هندی یا یک قاچ پرتقال هم اضافه کنید.

به این ترتیب نه تنها نگران خشکی پوستتان در زمستان نیستید بلکه با کمترین هزینه یک دستگاه مرطوب کننده هوای خانگی در دسترس دارید. در نهایت به این نکته توجه کنید که این موضوع برای زنان باردار یا زنانی که در حال شیر دادن به نوزادشان هستند توصیه نمی‌شود.


دست‌هایتان را دور از عطر‌های شیمیایی نگه دارید

پرسش: دست‌های من به خاطر شغلم پر از ترک و پینه است و در زمستان‌ها که خشک‌تر می‌شود گاهی خونریزی هم می‌کند. چه باید بکنم؟ جرج از لندن

زمستان و دردسر‌های پوستی

پاسخ: نکته اول اینکه دست‌هایتان را دور از هرگونه خوشبو کننده‌های شیمیایی نگه دارید. برای شستن دست‌ها از صابون‌ها یا مایع‌های بدون عطر و بسیار ملایم استفاده کنید و پس از هر بار شستشو آن‌ها را با کرم‌های نرم‌کننده چرب کنید.

توجه داشته باشید که محصولات آرایشی بهداشتیِ حاوی عطر‌های شیمیایی نه تنها باعث تحریک پوست‌های آسیب دیده می‌شود بلکه این آسیب را به سطح بحرانی‌تری می‌رساند. در صورت بهتر نشدن پوستتان می‌توانید با استفاده از دستکش‌های جراحی یا پلاستیکی بویژه در عصر‌ها همچنان پوست دستتان را مرطوب نگه‌دارید.

شما همچنین می‌توانید با تغذیه مناسب به روند بهبودی پوستتان کمک کنید. با این هدف از چربی‌های مفید مانند امگا سه و امگا نه، از اسید‌های چرب مانند روغن زیتون و بذر کتان و ماهی‌های چرب مانند سالمون به وفور در رژیم غذاییتان استفاده کنید.


بهبود خارش با آب ولرم بدون صابون

پرسش: من معمولا در فصول سرد به خشکی پوست مبتلا می‌شوم، اما اخیرا پوستم به طرز عجیبی دچار خارش می‌شود و این موضوع به شدت برایم ناراحت کننده و دردناک است. آیا من مبتلا به اگزما هستم؟ پائولا از چِلمزفورد

زمستان و دردسر‌های پوستی

پاسخ: خارش شدید پوست در بسیاری از اوقات به دلیل اگزما است، اما دلایل دیگری هم وجود دارد. همچنین انواع متفاوت و متنوعی از اگزما وجود دارد که شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها آتوپیک دِرماتیتیز می‌باشد. این نوع از اگزما با نشانه‌هایی مانند خارش ناراحت کننده و خشکی و التهاب زیاد پوست شناخته می‌شود.

همچنین اگزما در بسیاری از مواقع تاول‌هایی پر از مایع روی پوست ایجاد می‌کند که خاراندن این تاول‌ها منجر به آزاد شدن مایع و ایجاد عفونت می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به اگزما از تحریک و التهاب بیشتر پوستشان در فصول سرد گلایه دارند که این موضوع ناشی از خشکی و کمبود آب درون سلول‌های پوستی و همچنین هدر رفتن بیشتر رطوبت پوست در این وقت از سال است.

بیماری‌های دیگری که در کنار اگزما ممکن است باعث خشکی، خارش و حساسیتِ پوستتان شود شامل پسوریاسیس (Psoriasis) و رزاسیا یا آکنه روزاسه (Rosacea) می‌باشد.

برای بهبود نسبی در کنار مراجعه به متخصص از شستن بدن و صورتتان با آب ولرم دریغ نکنید و بهتر است این شستشو‌ها بدون مواد شوینده انجام شود. در نهایت در خاطر داشته باشید که در صورت ایجاد عفونت به دلیل خارش زیاد حتما لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه / پاسخ