حالت شب
  • Monday, 22 April 2024
زاینده رود برای آبیاری بهاره هم باز نخواهد شد

انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان بیشتر یک سرکاری است

نتایج برگزاری هفته پیش کمیته سازگاری با کم آبی در اصفهان

زاینده رود برای آبیاری بهاره هم باز نخواهد شد

با وجودی که کمیته سازگاری با کم آبی درهفته گذشته برگزار شد اما زمان دقیق در خصوص بازگشایی زاینده رود مطرح نشد و بیشترین بحث و گفتمان به اینکه چه مقدار حجم آب تخصیص یابد اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، با وجودی که عباس رضایی هنگامی که بر مسند قدرت استان تکیه زد اعلام کرد در مدت ریاست بنده نمی گذارم زاینده رود خشک شود اگر چه پس از سالها خشکسالی در دو سال اخیر شاهد بازگشایی آن به هر نحوی بودیم و پس از اختصاص حقابه کشاورزان برای کشت پاییزه و بهار حتی برای اولین بار آب برای کشت تابستانه به کشاورزان تخصیص یافت و پس از آن زاینده جاری بود حتی به آب باریکه ای.

اما از پاییز سال گذشته تاکنون زاینده رود به خشکی کامل فرو رفته است و نه تنها آبی برای کشت پاییزه به کشاورزان شرق و غرب تخصیص نیافت ، منابع موثق می گویند میزان بارش ها در سرشاخه ها بسیار پایین است و آبی برای بازگشایی زاینده رود حتی در اواسط و آخر اردیبهشت نیست.

آمارها 760کیلومتر بارندگی از سرشاخه ها را نشان میدهد و با وجودی که تنها یکماه زمان برای بارندگی ها باقی مانده است  و وضعیت بارندگی ها خوب نیست احتمال عدم بازگشایی زاینده رود در اردیبهشت ماه هست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی صحبتی از عدم بازگشایی زاینده رود صورت نگرفت اما هنوز زمان دقیق بازگشایی مطرح نشده است، ادامه داد: صنف کشاورزی اصفهان خواستار اختصاص 450 میلیون متر مکعب آب برای کشت بهاره شد که دولت با 300 میلیون متر مکعب موافقت کرده است .

اسفندیار امینی گفت: در این نشست مقرر شد در ابتدا سهم دولت از میزان آب امسال جدا کنیم و سهم کشاورزان را جدا کرده و اگر کسری برای شرب باقی ماند سپس در خصوص آن صحبت شود و ما نمی گذاریم آبی برای کشاورزان یک استان دیگر اختصاص یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مصوبه جلسه سازگاری با  کم ابی که در هفته گذشته برگزار شد به وزارت نیرو تقدیم شد شد تا پس از ابلاغ نظر وزارت نیرو، در خصوص نحوه بازگشایی زاینده رود تصمیم گیری شود.

 

 

 

انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان بیشتر سرکاری است

امینی که انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان را بیشتر یک سرکاری تلقی کرد، بیان داشت: 23 سال پیش طرح تونل سوم کوهرنگ را مطرح کردند و هنوز این طرح به نتیجه نرساندند در اواخر دولت احمدی نژاد، بهشت آباد را مطرح کردند که با آمدن آقای روحانی این طرح تعطییل شد و امروز که نفس های اخر دولت روحانی است صحبت از انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان در حالی مطرح می شود که دو طرح قبلی به نتیجه نرسیده است که بیشتر سرگرم کردن مردم و یک امر سرکاری تلقی می شود.

وی گفت: صنعتی که پول ندارد تا آب را با متر مکعب 1000 تومان سرمایه گذاری کند چطور می تواند با هزینه 50 تا 100 هزار تومانی  آب را از خلیج فارس به اصفهان بیاورد .

مشخص نیست چه کسانی با چه اهدافی تصمیم گیری میکنند زیرا که بیشتر به دنبال ایجاد کار برای پیمانکاران و ایجاد بازار برای لوله سازی و ورق سازی و غیره هستند در صورتی که اگر با مسئولان چهارمحال و بختیاری و خوزستان وارد مذاکره شوند میتوانند با پرداخت هزینه ای به آنها بیشتر به نتیجه برسند.

 

تمام باغات چهار محال بختیاری  را بخرید و رها کنید

 عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان گفت:انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان  کاری عبث است و کمکی به رفع خشکسالی اصفهان نخواهد کرد و اگر هزینه ای که برای اجرایی کردن این طرح به منظور پایداری صنایع اصفهان تخصیص می یابد صرف خرید تمام باغات چهارمحال بختیاری بشود و این باغات رها گردد  تا به شکل مرتع در بیاید قطعا هم مشکل زاینده رود رفع خواهد شد هم از بیکاری بیش از چند هزار خانوار کشاورز در اصفهان جلوگیری می شود.

دیدگاه / پاسخ