حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
اصفهان از اردیبهشت ماه وارد خشکسالی شدیدی شد/ محدودیت هایی را در تنظیم خروجی زاینده رود داریم

ذخیره برفی نداریم و بارشی دیگر نخواهیم داشت و آغاز خشکسالی شدید را از اواسط اردیبهشت برای اصفهان خواهیم داشت.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان:

اصفهان از اردیبهشت ماه وارد خشکسالی شدیدی شد/ محدودیت هایی را در تنظیم خروجی زاینده رود داریم

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با توجه به حجم زاینده رود باید به گونه ای ورودی و خروجی تنظیم شود که آخر سال به شرایط بحرانی مواجه نشویم که در شرایط فعلی محدودیت هایی را در تنظیم خروجی زاینده رود داریم .

چیتیان در گفتگو با خبرنگار باخبرباش با اشاره به اینکه پیش بینی های اداره کل هواشناسی برای فروردین و اردیبهشت درست از آب در نیامد و به علت گرمای زودرس دچار تنش آبی شدیم، ادامه داد: ذخیره برفی نداریم و بارشی دیگر نخواهیم داشت و آغاز خشکسالی شدید را از اواسط اردیبهشت برای اصفهان خواهیم داشت.

وی در حالی از سرکشی مداوم بر برداشت ها در بالا دست سخن گفت که متولیان آبفا اصفهان خواستار برخورد جدی آب منطقه ای با برداشت کنندگان آب در بالادست شدند و افزود: هر روز 8 اکیپ نظارتی از سد چم آسمان بر برداشت های نظارت می کنند.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: بیش از 40  کیلومتر از استان چهارمحال بختیاری به پایین در مسیر رودخانه رصد میشود و اینگونه نیست که دست روی دست بزاریم بلکه دست به کار شدیم.

تنش و بحران آب در اصفهان اجتناب ناپذیر است

وی که از تنش آبی در استان اصفهان خبر داد و از مردم خواست که در مصرف آب صرفه جویی کنند و خشکی زاینده را تمثیلی از خشکسالی در اصفهان مثال زد که سوء مدیریت آب منطقه ای در این سالها یکی از عوامل وجود خشکسالی و تنش آبی در سطح استان اصفهان است عدم برخورد به موقع با برداشت کنندگان و طرح های انتقال آب از اصفهان به دیگر نقاط و عدم حفاظت از زاینده رود در این سالها باعث شده مردم اصفهان با خشکسالی دست و پنجه نرم کنند.

آب نیست،هر سال وضعیت آب بدتر میشود

وی با بیان اینکه همواره شرایط زاینده رود در مهر و آبان خطرناکتر است، ادامه داد: وقتی آب نیست در مصرف ناگزیزیم محدودیت ایجاد شود و هر سال هم بدتر می شود و از مردم می خوایم همکاری کنند.

چیتیان اذعان داشت که قطعی آب 6 تا 7 ساعته مرتفع شده است و این در حالی است که در برخی از مناطق اصفهان با تانکر آب رسانی میکنند، ادامه داد:  گرمای زودرس هوا از دلایل دیگر محدودیت های آبی است وباید مردم خشکسالی را با خشکی زاینده رود لمس کنند.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اجرای فاز اضطراری سامانه دوم آب رسانی را دلیلی بر ورود آب جدیدی به ذخیره سد زاینده رود ندانست و گفت: سامانه اول آب رسانی از طریق تصفیه خانه بابا شیخ علی است و در سامانه دوم با تاسیس یک تصفیه خانه جدید صرفا میزان آبی که در این سالها از تصفیه خانه بابا شیخ علی ورود می یافت این میزان آب تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه بابا شیخ علی به تنهایی توان تولید اب را در پیک ساعتی ندارد، اضافه کرد: امسال ذخیره سد زاینده رود 50 درصد کاهش یافته است.

دیدگاه / پاسخ