حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
سریال برف بی صدا می‌بارد محبوب این روز‌های تلویزیون

سریال برف بی صدا می‌بارد محبوب این روز‌های تلویزیون

سریال «برف بی صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی هر شب از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود در قالب قصه‌های متفاوت نگاهی به سال‌های ۶۶ تا ۶۹ دارد. طبق آخرین نظرسنجی تلویزیون، شبکه سه در نیمه اول بهمن‌ماه با مجموعه «برف بی‌صدا می‌بارد» که تنها ۲۶ درصد بیننده داشته، صدرنشین پربیننده‌ترین‌های تلویزیون در این بازه زمانی شده است.

برف بی صدا می بارد

در خلاصه داستان این سریال که در دهه های ۶۰،۷۰ و ۹۰ روایت می شود آمده است: اگر بمانی، غزل غزل ترانه لبخند به پایت می ریزم. پرده حسرت از دلت برمی کنم. برف بی صدا می بارد، دردانه من. بمان تا رسم پذیرایی از تقدیر را بجا آوریم...

یکی از ویژگی های کارهای او طولانی بودن قصه ها بود. از جمله سریال «نرگس» که به نوعی آغازگر سریال های بلند تلویزیونی بود و در این زمینه تبحر بسیاری هم داشت و با وجود طولانی بودن سریال باز هم می توانست مخاطب را همراه خود نگه دارد. توانایی ای که از عهده هر نویسنده ای بر نمی آید.

بهبهانی نیا این اواخر سخت مشغول نگارش فیلمنامه این سریال ۲۵۰ قسمتی بود که خرداد سال جاری بر اثر ایست قلبی درگذشت و با فوت او می توان گفت به نوعی پرونده سریال های طولانی خانوادگی در تلویزیون بسته شد. طبق گفته های عوامل این سریال، بهبهانی نیا بخش اعظمی از فیلمنامه این سریال را به نگارش درآورده بود و می توان گفت آخرین اثر ماندگار این نویسنده توانمند سریال «برف بی صدا می بارد» خواهد بود.

برف بی صدا می بارد

جبار آذین درباره سریال نوشت: پوریا آذربایجانی، بازیگر سابق فیلم های زنده یاد رسول ملا قلی پور و برادر نگار آذربایجانی، ازسینماگران جوان و مستعدکشور است و ساخته هایش او را هنرمندی دارای دانش سینمایی و تجربه های هنری مثبت نشان می دهد. گرچه درمیان فیلم هایش، همچنان روایت های ناتمام در صدر است و سریال تلویزیونی متفاوت نوار زرد او، چندان با ویژگی های فرهنگی و پلیس های ایرانی، سنخیتی نداشت، اما نمایشگر توانایی آذربایجانی در استفاده از ابزارسینما، ساختار شناسی تصویری و تسلط برقصه گویی است.

دومین مجموعه تلویزیونی او که این روزها مخاطبان خسته و دلزده تلویزیون از سریال های سطحی سیما را با خود همراه کرده است، درامی است که کوشیده در حد لزوم، وفادارانه، برهه ای از تاریخ کشور را ورق بزند و حرف های سه دهه و انسانها و زندگیهای جاری در آن مقاطع را هنرمندانه بازگو کند.

برف بی صدا می بارد

مهمترین امتیاز تولید برف بی صدا می بارد، از آن فیلمنامه پر مضمون و محتوا و حرفه ای سریال و یادگار زنده یاد مسعود بهبهانی نیا، فیلمنامه نویس خوب سیما است که توسط زهرا پارسافر و طیبه شجری به سرانجام رسیده است.

پردازش باور پذیر اغلب شخصیت های اصلی مجموعه و رخدادها و حوادث آشنای اجتماعی و خانوادگی و رویدادهای دفاع مقدس، استفاده از بازیگران توانایی مانند فرهاد آییش، آتیلاپسیانی، مائده طهماسبی، الیکاعبدالرزاقی، پوریاپورسرخ و فریبا متخصص و بازی های خوب آنها و کارگردانی قوی آذربایجانی از سریال خوب برف بی صدا می بارد، اثری دیدنی، باورپذیر و وفادار به واقعیت های تاریخی و مولفه های آثار خانوادگی، اجتماعی و تاریخی با چاشنی های عشق و امید ساخته است.

اگر از غیبت آگاهانه دهه هشتاد در این سریال بگذریم، برف بی صدا می بارد از معدود آثارخوش ساخت، با محتوا و تاریخی و اجتماعی موفق تلویزیون است که درسه فصل مناسب با کمترین حاشیه سازی های زائد و درازگویی های نامناسب تولیدشده و در کنار آثارخوب و کم تعداد و به یادماندنی تلویزیون و کارنامه خوب هنری پوریا آذربایجانی و برخی هنرمندان توانای آن نشسته است. برف بی صدا می بارد، صدا و تصویر عاشقانه بارش سپیدی ها بر سیاهی های زندگی در دوره ای از تاریخ اجتماعی ایران است.

برف بی صدا می بارد

کاربری در این باره نوشت: می دونستید این دوتا خواهری که تو سریال "برف بی صدا می بارد " نقش دخترای بیست ساله رو بازی می کنند، ۴۲ و ۴۵ ساله شونه؟  حالا فهمیدین چرا اغلب مردم رغبتی به تماشای سریالاتون ندارن؟

دیگری نوشت: دیگه این سریال برف بی صدا می بارد داره خیلی کش داره میشه دیگه داره خیلی حوصله سربرمیشه واقعا

کاربر دیگر نوشت: برخلاف رویه همیشگی تلویزیون در ساخت سریال‌های بی‌محتوا و ضعیف، سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» یک کار خوش ساخت، با کیفیت و تاثیرگذار است…

 

دیدگاه / پاسخ