حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
مریم جواهریان:سهم زنان نباید یک صندلی از شورا و 5 درصد مشاغل مدیریتی باشد+فیلم

اگر نتوانیم برای زنان تفریح و حس رضایت‌مندی ایجاد کنیم، کل جامعه و کانون خانواده را گرفتار رخوت و افسردگی ساختیم، چراکه بنیان جامعه، از خانواده ریشه می‌یابد و زنان عمود خیمه خانواده و مهم‌ترین رکن ثبات این نهاد مهم هستند که باتربیت فرزندان و پشتیبانی از مردان نقش کلیدی در توسعه کشور دارند.

نامزد ششمین دوره شورای اسلامی اصفهان، عنوان کرد:

مریم جواهریان:سهم زنان نباید یک صندلی از شورا و 5 درصد مشاغل مدیریتی باشد+فیلم

 

مریم جواهریان، نامزد ششمین دوره شورای اسلامی اصفهان، با تأکید بر نقش محوری زنان در خانواده و اینکه زنان اصفهانی در جنگ فداکارانه نزدیک به 200 شهید تقدیم انقلاب کردند، گفت: باید نقش مشارکت زنان در جامعه و فرصت‌های شغلی افزایش یابد و موجبات تفریح و نشاط اجتماعی زنان ایجاد و موانع دوچرخه‌سواری و ورزش بانوان رفع شود و سهم زنان نباید یک صندلی از شورا و 5 درصد مشاغل مدیریتی باشد.

به گزارش باخبر باش، معلم و نامزد انتخابات شورای شهر اصفهان، با بیان اینکه نقش زنان در جامعه و حضور ایشان در عرصه‌های مختلف، کمرنگ و در حد شعار بوده است، گفت: باید استفاده ابزاری از زنان خاتمه یابد و به زن فرای نگاه جنسیتی به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه در تصمیم‌گیری‌ها و فرصت‌ها نگاه شود.

مریم جواهریان، در گفتگو با خبرنگار باخبر باش، تصریح کرد: در اصفهان شاهد حضور ظرفیت‌های نخبگی فوق‌العاده‌ای در بین بانوان هستیم که متأسفانه به‌اندازه کافی مجال و میدانی برای فعالیتشان باز نشده است.

وی افزود: برای پیشرفت و اعتلای میهن اگر نصف جمعیت را نادیده بگیریم، زیان کرده‌ایم و 50 درصد پتانسیل و استعدادها را در نیل به توسعه ازدست‌داده‌ایم.

زنان اصفهانی علاوه بر پشتیبانی جنگ حدود 200 شهید تقدیم انقلاب کردند

این چهره فرهنگی، اضافه کرد: اصفهان به‌عنوان شهر علم و ایثار، دارای هزاران بانوی فداکار، متعهد، متخصص و بااستعداد است که در عرصه‌های هنری، علمی، ورزشی و حتی اقتصادی خود را به اثبات رساندند و ما در بین مهندسین (که بسیاری این شغل را مردانه می‌دانند) بانوان مهندسی داریم که ازنظر تجربی و فنی از همکاران مرد خود پیشی گرفتند و یا در دانشگاه‌ها اساتید خبره زن توانستند در مقالات علمی جهانی، زن دانشمند ایرانی را به جهان معرفی کنند.

جواهریان با اشاره به حضور زنان در بزنگاه‌های تاریخی ایران، عنوان کرد: بانوان در همه عرصه‌های خطیر انقلاب اسلامی پابه‌پای مردان حضور داشتند و در جنگ تحمیلی علاوه بر پشتیبانی جبهه، خانواده‌ها را اداره کردند تا مردان روبروی دشمن متخاصم بدون دغدغه بایستند و جامعه بانوان اصفهان نزدیک به 200 شهید زن هم تقدیم انقلاب کردند.

مشاغل خانگی را دریابید/ چرا صنعت خانگی فرش دستبافت را نابود کردند؟

یک فعال فرهنگی و چهره علمی  با انتقاد از عدم کارآفرینی کافی برای بانوان، اظهار کرد: در شرایط بد اقتصادی اکنون، زنان در صورت وجود شرایط و زیرساخت می‌توانند با مشاغل خانگی و کارگاهی، اقتصاد کشور را متحول ساخته و نجات دهند و بازوی توانمند اقتصادی خانواده باشند.

وی اضافه کرد: متأسفانه بی‌تدبیری مسئولین و اقتصاد نابسامان، واردات بی‌رویه و عدم توجه به میراث فرهنگی کشور، سبب شد تا زنان زیادی که در بخش صنایع‌دستی و فرش دستبافت شاغل بودند در دهه گذشته بیکار شده یا بازیان روبرو شوند.

جواهریان با انتقاد از بی‌توجهی به صنعت فرش دستبافت، یادآور شد: زمانی استان اصفهان و شهرهای نائین، نجف‌آباد، فریدن و بسیاری محلات اصفهان مهد بافت فرش دستبافت بودند و در اکثر خانه‌ها، دار قالی برپا بود و کمک زیادی به اقتصاد خانوار می‌شد ولی در دهه گذشته این صنعت خانگی نابودشده و هیچ اقدام مثبتی هم از سوی دولت‌ها ندیده‌ایم.

بانوان عمود خیمه خانواده هستند

وی، با اشاره به اینکه ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه مستلزم داشتن بانوان شاد و سرزنده است، تأکید کرد: اگر نتوانیم برای زنان تفریح و حس رضایت‌مندی ایجاد کنیم، کل جامعه و کانون خانواده را گرفتار رخوت و افسردگی ساختیم، چراکه بنیان جامعه، از خانواده ریشه می‌یابد و زنان عمود خیمه خانواده و مهم‌ترین رکن ثبات این نهاد مهم هستند که باتربیت فرزندان و پشتیبانی از مردان نقش کلیدی در توسعه کشور دارند.

دوچرخه‌سواری و ورزش بانوان تسهیل شود

این فرهنگی باسابقه با انتقاد از تندروی‌ها و تنگ‌نظری‌ها نسبت به ورزش زنان، ابراز کرد: باید از دیدگاه متحجرانه نسبت به زنان فاصله گرفت و با تأکید بر نقش مادری موجبات تفریح و ورزش بانوان را فراهم کرد، چراکه اگر مادران جامعه سالک نباشند، کل سلامت و تکاپوی جامعه به خطر می‌افتد.

وی با تأکید بر رفع موانع دوچرخه‌سواری بانوان در اصفهان و کشور گفت: ما هم به ایمان و شرافت مردان اصفهانی معتقدیم و هم به نجابت و تعهد زنان اصفهانی، پس نباید برای ورزش بانوان محدودیت ایجاد کرد و قطعاً دختران ما و مادران اصفهانی خود درک چنین فرصتی رادارند و شئون لازم را رعایت می‌کنند تا شهری پرتپش، شاد و مؤمنانه داشته باشیم.

زنان به‌عنوان نصف جمعیت نباید 5 درصد صندلی‌های شورا را داشته باشند

جواهریان خاطرنشان کرد: متأسفانه در ادوار مختلف شورای شهر اصفهان و نیز در ساختار مدیریت شهری، تنها زنان 5 تا 10 درصد مناصب و مشاغل را در اختیار داشتند که این ظلم بزرگی به بانوان ایثارگر، مو من و فداکار اصفهان است که در تحصیلات دانشگاهی در کشور نمونه بوده‌اند.

وی در پایان گفت: مردم در انتخابات پیش رو باید با رأی به بانوان متخصص نشان دهند که زنان سهم مهمی در جامعه دارند و باید در صندلی‌های شورا به نمایندگی از نصف جمعیت شهر حضورداشته باشند و برای همنوعان خود با اشراف بر چالش‌های زنان تصمیم بگیرند./

دیدگاه / پاسخ