حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
مواد غذایی که به سوئد صادر می شود و افزایش فقر غذایی در کشور

محصولات ایرانی بویژه برنج ایرانی در سوئد به کیفیت بالا شهره است

اصفهان در بسیاری از این اقلام دارای مزیت رقابتی بوده و باید از این پتانسیل استفاده بهینه کرد.

مواد غذایی که به سوئد صادر می شود و افزایش فقر غذایی در کشور

صادرات مواد غذایی در سوئد رشد 15 درصد داشته است  و برنج ایرانی در سوئد از معروفیت و محبوبیت زیادی برخوردار است البته این میزان صادرات مواد غذایی در حالی است که به علت عرضه مواد غذایی بی کیفیت در داخل و برنج های خارجی کم کیفیت عامل افزایش فقر غذایی و سو تغذیه شده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش،  در 11 ماهه سالجاری صادرات مواد غذایی به سوئد حدود 15 درصد رشد داشته است و در این مدت حدود 16.5  میلیارد یورو در حوزه موادغذایی واردات داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد با بیان اینکه 25 درصد جمعیت این کشور مهاجر هستند، وجود مهاجرین عمدتا از کشورهای غرب آسیا که دارای قرابت فرهنگی و ذائقه مصرفی با ایران هستند را از ویژگی های مهم بازار این کشور بیان کرد.

مواد غذایی عرضه شده به بازارهای سوئد به کیفیت بالا شهره هستند و این در صورتی است که در سطح کشور مواد غذایی به جهت کیفیت پایین خود عامل بیماریهای غیرواگیردار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت تبیین فرصت های تجارت جهانی با توجه به تغییرات احتمالی در روابط سیاسی کشور و تعمیق مراودات ایران با شرکای تجاری در اروپا، به ویژه در استان های صنعتی و اقتصادی کشور از طریق تجزیه و تحلیل بازارهای این کشورها تاکید کرد.

گلشیرازی با اشاره به عمده اقلام صادراتی ایران به سوئد، گفت: اصفهان در بسیاری از این اقلام دارای مزیت رقابتی بوده و باید از این پتانسیل استفاده بهینه کرد.

وی  توصیه ها و آگاهی از آخرین شرایط سیاسی و مراودات اقتصادی ایران و سوئد و تشکیل میزهای مشترک را در زمان رفع تحریم ها و تسهیل ارتباطات تجاری طرفین، مهم دانست. 

 

روش های سنتی در کشورهای اروپایی پاسخگو نیست

احمد معصومی فر، سفیر ایران در سوئد با بیان اینکه امسال یکصدمین سال تاسیس سفارت ایران در استکهلم می باشد، تاکید کرد: خوشبختانه روابط ایران با سوئد در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی، فنی، تکنولوژی و.. در طول سالیان گذشته دارای روند رو به رشدی بوده است.

وی افزود: علیرغم موانع موجود بر سر راه تجارت خارجی، در 11 ماهه سالجاری صادرات به این کشور بویژه در حوزه موادغذایی حدود 15 درصد رشد داشته است.

وی لازمه حضور مستمر و پایدار در بازار این کشور را نیازمند نگاه حرفه ای و تخصصی دانست و تصریح کرد: روش های سنتی در حوزه کشورهای اروپایی موثر نیست.

معصومی فر با اشاره به آغاز مطالعات دقیق و کارشناسی شده بر بازار این کشور از سوی سفارت، حوزه موادغذایی را دارای ظرفیت بسیار مطلوبی دانست.


بیشتر بخوانید؛

 نامه کروناییِ رئیس اتاق بازرگانی به روحانی


 سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد با بیان اینکه 25 درصد جمعیت این کشور مهاجر هستند، وجود مهاجرین عمدتا از کشورهای غرب آسیا که دارای قرابت فرهنگی و ذائقه مصرفی با ایران هستند را از ویژگی های مهم بازار این کشور بیان کرد.

معصومی فر واردات سالانه حدود 15 میلیارد دلار موادغذایی وحضور پررنگ محصولات غذایی وارداتی در مراکز فروش این کشور، محسوب شدن به عنوان هاب منطقه اسکاندیناوی  و عدم نیاز به مجوز خاص و تعرفه وارداتی بسیار پایین در حوزه موادغذایی را از جذابیت های بازار سوئد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای کالای ایرانی در این کشور درحال افزایش است، گفت: محصولات ایرانی بویژه برنج ایرانی در این کشور به کیفیت بالا شهره هستند.

 

سوئد در اقتصاد دیجیتال رشد بالایی دارد

هادی نمازی، رایزن اقتصادی سفارت ایران در سوئد نیز دسترسی به بازار سوئد را فرصتی برای تعامل با کشورهای همسایه آن و فرصتی صادراتی برای ایران دانست.

وی با بیان اینکه این کشور در بسیاری از شاخص ها از جمله سهولت کسب و کار دارای رتبه مطلوبی است، افزود: سوئد در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز رشد بسیار خوبی داشته است.

نمازی میزان صادرات سوئد در 11 ماهه سال 2020 را در حدود 130میلیارد یورو و واردات آن را 125 میلیارد یورو در حالی بیان کرد که به ترتیب این مقادیر نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش منفی 7 و منفی10 درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه تجهیزات صنعتی، وسایل حمل و نقل زمینی ، تجهیزات الکترونیکی و... از مهم ترین اقلام صادراتی این کشورهستند افزود: آلمان، نروژ، آمریکا، دانمارک، فنلاند، چین و هلند مهم ترین شرکای صادراتی این کشور در سال 2020 بوده اند و 72 درصد صادرات این کشور در داخل اروپا  و مقصد بعدی صادرات آنها منطقه آسیاست.

 نمازی گفت: بیشترین واردات سوئد نیز از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بوده و در 11 ماهه امسال حدود 16.5  میلیارد یورو در حوزه موادغذایی واردات داشته است.

رایزن اقتصادی سفارت ایران در سوئد تاکید کرد: بیشترین حجم صادرات ایران به سوئد را موادغذایی تشکیل می دهد.

نمازی قهوه، چای، کاکائو، میوه و سبزیجات، ماهی، محصولات دریایی، روغن و خانواده چربی ها، نوشیدنی ها و آبمیوه ها، ادویه جات و انواع سس، غذاهای کنسروی، یخ زده، خشک و خشکبار را مهم ترین محصولات وارداتی موادغذایی از کشورهای درحال توسعه به سوئد ذکر کرد.

دیدگاه / پاسخ