حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
سمیه ترابی:اصفهان می تواند شهر نمونه دوست دار کودک باشد

در شهر دوستدار کودک باید خواسته‌های کودکان و امکانات تخصصی آن‌ها در اولویت باشد و در شروع هر پروژه‌ای ابتدا این طرح بر اساس مطالبات و نیازهای کودکان توجیه و هدفمند می‌شود.

ترابی، کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، عنوان کرد:

سمیه ترابی:اصفهان می تواند شهر نمونه دوست دار کودک باشد

 

سمیه ترابی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی با برشمردن صفات و شرایط یک شهر دوست دار کودک، اصفهان را دارای شرایط مساعدی برای تبدیل‌شدن به شهری نمونه در جهان در خصوص دوستداری کودک برشمرد و گفت: درایت شورای شهر و شهرداری می‌تواند اصفهان را به جاذبه‌ای برای دنیا در این خصوص تبدیل کند.

به گزارش باخبر باش، یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به اینکه کودکان به‌عنوان رکن آینده‌ساز جامعه از اهمیت آموزشی، فرهنگی زیادی برخوردارند، گفت: اگر توجه کافی به تربیت صحیح و برآورده کردن نیازهای آن‌ها در کودکی نشود و درست استعدادیابی و هدایت نشوند، آینده جامعه با دشواری‌های زیادی روبرو خواهد بود.

سمیه ترابی تصریح کرد: امکانات، فضا و جلوه شهری باید طوری طراحی و برنامه‌ریزی شود که مکانی شاد، مفرح و دوست‌داشتنی برای این نوباوگان باشد تا زمینه رشد هوش، استعداد و بروز توانمندی‌های کودکان ایجاد شود.

اصفهان زیبا از دیرباز دوستدار کودکان

این کارشناس کودک و خانواده، اصفهان را در این خصوص دارای پتانسیل‌های خوبی برای کودکان دانست که حتی این شهر می‌تواند پایلوت شهر دوستدار کودک در جهان باشد.

وی، ایجاد پارک ترافیک کودکان، نقاشی‌های مفهومی بر دیوارها، ایجاد صندلی کودک در پارک‌ها و معابر، چراغ راهنمای کودک در چهارراه‌ها (چراغ پایین‌تر)، فضای سبز متنوع با اسباب‌بازی‌های کودکانه، سینمای کودک، شهربازی‌های تخصصی، مرکز بازی‌های فکری کودکان و ایجاد مراکز تخصصی قصه‌گویی از مظاهر شهر دوستدار کودک قلمداد کرد که البته بخش اعظم این وظایف در حوزه فعالیت مدیریت شهری و شورای اسلامی شهرها تعریف می‌شود.

ایران و همکاری برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک

ترابی با بیان اینکه، سازمان یونسکو و نمایندگی آن در کشورهای مختلف در جهت ایجاد شهرهای دوست دار کودک برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد، افزود: در ایران در جلسه خرداد 99 در وزارت کشور با مشورت نمایندگی یونیسف نیز 12 شهر به‌عنوان شهرهای مستعد در این زمینه معرفی شدند که عبارت‌اند از شهرهای اِوز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد.

فعال فرهنگی و اجتماعی، ادامه داد: اگرچه اصفهان در بین این شهرهای پایلوت نیست ولی ازنظر متد دوست داری کودک شرایط مهیایی دارد که می‌توان به حضور دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک در آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در شهر دوستدار کودک باید خواسته‌های کودکان و امکانات تخصصی آن‌ها در اولویت باشد و در شروع هر پروژه‌ای ابتدا این طرح بر اساس مطالبات و نیازهای کودکان توجیه و هدفمند می‌شود.

ترابی با بیان اینکه، هر طرح در شهر دوستدار کودک باید پیوست فرهنگی برای کودکان داشته و توسعه فرهنگی تربیتی کودکان را مدنظر داشته باشد، اذعان کرد: اواخر سال ۱۳۷۲، مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد؛ برابر بند یک ماده ۳۱ این عهدنامه، حکومت‌ها حق کودک را برای داشتن بازی، سرگرمی، وقت آسایش و استراحت به رسمیت می‌شناسند و کودک می‌تواند به‌طور فعال و آزادانه در امور فرهنگی و هنری درخور سنی خود، شرکت کند.

شهر دوستدار کودک چه امکاناتی دارد؟

پژوهشگر خانواده و سبک زندگی، عنوان کرد: از منظر جهانی شهر دوستدار کودک باید دارای پارک‌های تخصصی و امکانات بهداشتی پزشکی تخصصی برای کودکان باشد. ایجاد مؤسسات آموزشی و تفریحی و شهربازی‌های تخصصی هم از ویژگی‌های این‌گونه شهرها خوانده‌شده است.

وی ادامه داد: در این شهرها باید شهرداری‌ها و والدین امکانات بهداشتی از قبیل آب سالم و سرپناه مناسب برای زندگی کودکان فراهم کنند. محافظت کودکان از خشونت و سوءاستفاده از دیگر ویژگی‌های این طرح به شمار می‌آید،‌ باید به کودکان برای دیدار و بازی با دوستانشان اجازه داده شود و آن‌ها در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شهر مشارکت داشته باشند.

 ترابی در ادامه، گفت: در ایران همچنین در سال 89 با استناد به وظایف قانونی شورای اسلامی شهر به‌خصوص ماده ۷۱ قانون تشکیلات، شورای عالی استان‌ها به شوراهای اسلامی شهرها پیشنهاد شد تا شهرداری‌ها را درزمینه تحقق شهر دوستدار کودک موظف به انجام اقدامات لازم با لحاظ شرایط مقرر در مصوبه کنند.

 موانعی بر سر راه کودکان در شهرنشینی شاد

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، ابراز کرد: موانعی که برای تحقق شهرهای دوستدار کودک وجود دارد ازجمله؛ رفتارهای خشونت‌بار و بزهکاری، محیط‌های خشن و آسیب‌زا، نبود موانع ایمنی در محل‌های تردد و بازی، رفع مواردی که سبب ترس کودکان می‌شود باید برچیده شود و ایجاد اسباب تردد و بازی ایمن بچه‌ها در محیطی امن و مفرح ایجاد شود.

وی افزود: در اصفهان علی‌رغم فعالیت‌های مثبت انجام‌شده در مناطق محروم و محلات حاشیه‌ای متأسفانه امکانات خاص و تخصصی برای کودکان کمتر ایجادشده است، شهرداری و مصوبات شورای شهر با کمک بخش خصوصی می‌تواند اقدام به ایجاد خانه‌های بازی کودکان و محافل امنی برای نگهداری بچه‌های مادران شاغل ایجاد کند.

ترابی، ایجاد اتاق‌های مادر و کودک در محافل عمومی و پارک‌ها، پایانه‌ها و. دیگر نیاز شهر اصفهان که باید گسترش یابد، دانست و تربیت مربیان بازی و مربیان نگهداری کودک و تخصصی کردن مهدکودک‌ها و نظارت بیشتر از این اماکن نیز در اصفهان را ضروری خواند.

نیازهای اصفهان برای شهر دوستدار کودک

وی، ایجاد و توسعه مبلمان شهری کودک و کیوسک‌های تلفن کوتاه، چراغ راهنمایی کودک در میدان‌ها و چهارراه‌ها، افزودن امکانات ورزشی و بازی بیشتر به مدارس، تولید کتاب‌های آموزشی و مهارت زندگی به‌صورت تخصصی برای کودکان و توسعه این امکانات در هسته مرکزی محلات را نیز از نیازهایی قلمداد کرد که باید شورای شهر و شهرداری بر آن تمرکز بیشتری داشته باشند.

ترابی در پایان خاطرنشان کرد: اصفهان باکمی برنامه‌ریزی جزئی‌تر و با ایجاد طرح‌های جدید و بکری نظیر پارک دوچرخه‌سواری کودکان، مراکز تخصصی بازی فکری، برگزاری فستیوال‌ها و مسابقات کودکان می‌تواند شهر نمونه‌ای برای دوستداری کودک در ایران و جهان باشد که در این راه همکاری مدیریت شهری و شورا، در کنار مساعدت مسئولین استانی این مسیر را هموار می‌کند.

دیدگاه / پاسخ