حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
ایمان شفیعی : شهرستان شدن نیک‌آباد پیشران تکمیل زیرساخت‌های شهر است

ایمان شفیعی، مهندس شهرسازی و کارشناس ارشد عمران با تشریح نیازهای مدنی نیک‌آباد از قبیل جانمایی ادارات و ارگان‌های جدید، مهمانسرا، بازارچه و اماکن تجاری و تفریحی به توسعه آرامستان و ایجاد پایانه کامیون داران اشاره کرد و گفت: تحقق شهرستان شدن زیرساخت‌های نیک‌آباد را کامل می‌کند و پیشران توسعه این شهر باستانی خواهد بود.

ایمان شفیعی، کارشناس ارشد عمران و مهندس‌ شهرسازی:

ایمان شفیعی : شهرستان شدن نیک‌آباد پیشران تکمیل زیرساخت‌های شهر است

 ایمان شفیعی، مهندس شهرسازی و کارشناس ارشد عمران گفت: شهر نیک‌آباد می‌تواند به نگین گردشگری شرق اصفهان تبدیل شود.

به گزارش باخبرباش ، یک کارشناس ارشد عمران، با اشاره به اینکه شهر گفت: برای رفع مشکلات و توسعه این شهر باستانی به یک شورای شهر و شهردار قوی نیاز داریم تا با ارتباطات و پیگیری وسیع و داشتن یک برنامه هدفمند، نیک‌آباد را در 4 سال آینده به جاذبه اول گردشگری شرق اصفهان تبدیل کنند.

ایمان شفیعی، در گفتگو با خبرنگار باخبر باش، تصریح کرد: زیرساخت‌های شهری نیک‌آباد متأسفانه علی‌رغم گذشت سال‌ها از تأسیس شهرداری و فعالیت چند دوره شورای اسلامی، هنوز با کمبودهای اساسی روبروست.

زیرساخت‌های گردشگری نیک‌آباد کامل شود

وی افزود: ایجاد مهمانسرا، هتل و اقامتگاه سنتی یکی از این زیرساخت‌هاست که باوجود پتانسیل خانه‌های تاریخی، برای شروع می‌توان این خانه‌ها را با اندکی هزینه به اقامتگاه سنتی تبدیل کرد و در صورت اختصاص زمین از جانب شورا و شهرداری، قطعاً سرمایه‌گذارانی برای ایجاد مهمانسرا نیز وجود دارد، همچنین این مهمانسرا با مساعدت فعالان ساخت‌وساز می‌تواند به‌صورت شراکتی و سهامی ساخته شود.

این فعال شهرسازی، ادامه داد: توسعه و پیش‌بینی ساخت مکان‌های تجاری، بازارچه‌ها، نمایشگاه و موزه ازجمله فعالیت‌هایی است که هزینه‌اش ظرف چند سال به شهرداری برمی‌گردد و فعالیت سال‌های بعد این مراکز نیز سودآوری سرشاری برای شهرداری دارد، چراکه ساخت این مراکز ثروت آفرین بوده و فروش بلیت و اجاره‌های دریافتی برای مدیریت شهری تولید بودجه جدید می‌کند.

استقرار و جانمایی و توسعه زیرساخت‌های اداری شهر

شفیعی با تأکید بر استقرار، توسعه و نوسازی امکانات و سازمان‌های شهری، اظهار کرد: اورژانس، هلال‌احمر، دادگاه، کلانتری و بیمه تأمین اجتماعی، اداره دارائی نیک‌آباد نیاز به اختصاص زمین، جانمایی و احداث و توسعه دارند که این زیرساخت‌ها پیش‌نیاز مدنیت شهر است. همچنین سایر ارگان‌های لازم باید در طرح جامع نیک‌آباد پیش‌بینی و در طرح تفصیلی این شهر، آینده‌نگری شوند.

این عضو سازمان نظام‌مهندسی عمران کشور، با اشاره به جلوه‌های بصری در معماری شهری، یادآور شد: همسان‌سازی و پیروی از یک الگو در تابلوهای تجاری و اماکن شهر، تزئینات شهری، ترمیم روشنایی معابر، ساماندهی دفع آب‌های سطحی و پیش‌بینی برای ذخیره آب باران در استخرها و چاه‌های مخصوص، زیباسازی دیوارها و معابر کناری خیابان‌های اصلی نیز از ملزومات کنونی زیباسازی شهر نیک‌آباد است.

تحقق فرمانداری و توسعه نمادها و زیباسازی منظر شهری

وی بابیان اینکه ورودی و خروجی شهر باید دارای سیما و منظری مدنی و جذاب باشد، عنوان کرد: ساماندهی ورودی و خروجی شهر و ایجاد یادبودها و طرح‌های میدانی که مبین گردشگری و باستانی بودن شهر باشد نیز باید در دستور کار شورا و شهرداری قرار گیرد و یک نماد یا سردیس و یادمانی از یکی از مشاهیر شهر با تصویب شورا می‌بایست در ورودی شهر به‌عنوان نماد معرفی شهر ساخته شود.

عضو ادوار شورای اسلامی دانشگاه اردکان یزد، تأکید کرد: با توجه به دوری نیک‌آباد از شهرهای بزرگ استان و فاصله تا مرکز استان و عطف به تعداد روستاهای اطراف و جمعیت رو به رشد نیک‌آباد، باید به‌طورجدی برنامه شهرستان شدن نیک‌آباد در دستور کار شورا و شهرداری، دیگر مسئولین و عموم دلسوزان و نخبگان نیک‌آبادی قرار گیرد و با اختصاص فرمانداری به این شهر، قطعاً با رشد بودجه و سرعت بخشی به توسعه، عمران و آبادی نیک‌آباد روبرو خواهیم شد.

ایجاد پایانه کامیون داران و توسعه آرام ستان نیک‌آباد

شفیعی متذکر شد: با توجه به اینکه تعداد زیادی کامیون در نیک‌آباد و شهرها و روستاهای اطراف وجود دارد و شغل شریف بسیاری از جوانان و مردان این شهر رانندگی وسایل نقلیه سنگین است، اختصاص ترمینال کامیون داران به نیک‌آباد ضروری به نظر می‌رسد و با توجه به وجود این شهر بر مسیر اصفهان به شرق کشور، این پایانه حمل‌ونقل باعث ایجاد اشتغال، رونق کسب‌وکار و قطع تردد کامیون‌ها به داخل شهر شده و می‌تواند نیک‌آباد را به یک بازار و پایانه بزرگ حمل بار به شرق کشور تبدیل کند.

 این مهندس شهرسازی و کارشناس ارشد عمران در پایان با اشاره به نیاز نیک‌آباد به ساماندهی آرامستان موجود، خاطرنشان کرد: ایجاد تجهیزات و ساختمان جدید جهت مجالس ترحیم و به‌روز شدن سیستم تغسیل، دفن، ایجاد سردخانه و نیز زیباسازی و بنای یک یادمان یا حسینیه برای شهدای نیک‌آباد از نیازهای مهم شهر نیک‌آباد است که باکمی همت مدیران شهری با کمک مردم و خیرین قابل تحقق خواهد بود.

دیدگاه / پاسخ