حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
مریم جواهریان:فرهنگ شهروندی یک سرمایه‌گذاری پرسود برای مدیریت شهری است

فرهنگ شهروندی وظیفه‌ای مفید است نه قوانینی دست و پاگیر

فعال اجتماعی و مدیر فرهنگی اعلام کرد:

مریم جواهریان:فرهنگ شهروندی یک سرمایه‌گذاری پرسود برای مدیریت شهری است

 مریم جواهریان که یک مدیر فرهنگی و  فعال اجتماعی است با بیان اینکه گسترش فرهنگ شهروندی نه‌تنها هزینه‌ای برای شهرداری  در بر ندارد بلکه یک سرمایه‌گذاری پرسود است که در طولانی‌مدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و مشارکت شهروندان باعث کاهش مخارج شهر می‌شود.

به گزارش باخبر باش، جواهریان که کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت است، ترویج فرهنگ شهروندی را از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد و  گفت: فرهنگ‌سازی و بیان مزیت‌های همکاری و تعامل در جهت رفع مشکلات شهر و کمک به بهتر برقرار شدن نظم شهری و رفاه مدنی نه‌تنها در ایجاد نشاط و بهبود منظر شهر کمک می‌کند بلکه در طولانی‌مدت سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت شهری خواهد شد.

سیستم پاداش سبب تسریع فرهنگ‌سازی شهری می‌شود

مریم جواهریان تصریح کرد: به‌طور مثال وقتی در تفکیک زباله و پسماند و یا آسیب نرساندن به پارک‌ها فرهنگ‌سازی شود و مردم در آن مشارکت کنند، سبب میلیون‌ها تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت شهری برای بازسازی پارک‌ها و فضای سبز و تفکیک پسماند می‌شود.

وی افزود: ترویج فرهنگ شهروندی از طریق ایجاد سیستم پاداش و تخفیف دادن به شهروندان در عوارض و هزینه خدمات شهری، حمل‌ونقل و یا اعطای جوایز یکی از روش‌های ترغیب شهروندان به رعایت اصول شهروندی و افزایش مشارکت در کمک به مدیریت شهری است.

این فعال اجتماعی و مدیر فرهنگی تأکید کرد: طراحی و انتشار کاتالوگ، شعارهای تبلیغاتی، نقاشی، گرافیک، کتاب و ساخت تیزرها، کلیپ‌ها و کارتون‌ها نیز یک روش فرهنگی مناسب برای آموزش فرهنگ شهروندی است.

فضایل انسانی پایه فرهنگ شهروندی است

جواهریان با اشاره به فرهنگ‌سازی سجاياي انسانی مانند صداقت، راستي، حسن تفاهم، سلامتي نفس، همدردي، دوستي، دلسوزي، اعتماد، همبستگي، وفاداري، امانت‌داری و وجدان كاري، ادامه داد: این فضایل از مصاديقی هستند که پایه فرهنگ‌سازی عمومی و شهروندی را تشکیل می‌دهند و سرمایه‌ای اجتماعي هستند که سبب مسئولیت‌پذیری و انجام وظایف شهروندی در جامعه می‌شوند، تقویت این موارد در افزایش فرهنگ شهروندی نقش اساسی دارد.

پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تبلیغ درست مصرف کردن و صرفه‌جویی و عدم اتلاف سرمایه‌ها و منابع شهر و کشور را از دیگر موارد مهم فرهنگ‌سازی شهری دانست و عنوان کرد: صرفه‌جویی به معناي مصرف نكردن نيست؛ بلکه صرفه‌جویی به معناي درست مصرف كردن و ضايع نكردن و مصرف ثمربخش است. الگوي مصرف پایدار، اهميت بخشيدن به مقولۀ درست مصرف كردن است.

جواهریان که سابقه دبیر  اجرایی چندین جشنواره فرهنگی هنری استان را دارد، افزود: نهادینه‌سازی روش استفاده درست از منابع موجب ارتقاي شاخص‌های زندگي و كاهش هزینه‌ها شده و زمينه مناسبي براي گسترش عدالت اجتماعی است.

اصفهان| بازتاب یک خلاقیت در حوزه فرهنگ شهروندی؛ جان ما و جان درختان شهر-  اخبار استانها تسنیم | Tasnim

فرهنگ شهروندی وظیفه‌ای مفید است نه قوانینی دست و پاگیر

وی با اشاره به تثبیت و تبیین فرهنگ نظم و انضباط اجتماعي و قانون‌گرایی، اظهار کرد: شهروندان رعایت قانون را سبب پیشرفت شهر و حفظ شخصیت خود و ایجاد سهولت در پیشرفت کارها بدانند، نه عاملی بازدارنده و دست و پاگیر و این روحیه سبب رشد و توسعه شهر، قانون مداری و موجب تقويت همبستگي اجتماعي و وفاق شهروندي است

جواهریان اضافه کرد: رعایت فرهنگ و آيين همسايگي و آپارتمان‌نشینی نیز سبب افزایش آرامش و ثبات خانواده و نظم شهری و درنتیجه كيفيت اين ارتباط بر بهداشت رواني و درنهایت پیشرفت فردی و اجتماعی تأثیر به سزايي خواهد گذارد.

این مسیول اجرایی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین فرهنگ‌سازی، نظافت و بهداشت عمومي با تأکید بر كاهش توليد و تفكيك زباله و نیز فرهنگ‌سازی رفتار صحيح ترافيكي برای كاهش آلودگي هوا و ترافيك و توسعه فرهنگ گل‌کاری و باغچه سازی و ایجاد فضاي سبز و حراست از آن در زندگي شهري از اصول مهم ارتقاي فرهنگی و سلامت شهروندي است.

مریم جواهریان:فرهنگ شهروندی یک سرمایه‌گذاری پرسود برای مدیریت شهری است

دیدگاه / پاسخ