حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
شیرخوارگاه ها از سطح استان اصفهان جمع میشود

شیرخوارگاه ها از سطح استان اصفهان جمع میشود

 

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: رویکرد دولت بر حذف شیرخوارگاه ها هست که درحال حاضر بالغ بر 40 شیرخوارگاه داریم که تماما حذف خواهد شد .

به گزارش خبرنگار باخبرباش، ولی الله نصر اصفهانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: افرادی که فاقد سرپرست هستند اگر توسط بستگان خود نگهداری شوند و آنها را به عنوان فرزندخواندگی بپذیرند ماهانه بالغ بر یک میلیون تومان به حساب سرپرست آن خانواده واریز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 110 کودک بی سرپرست را به خانواده های خواهان واگذار کردیم، ادامه داد: بدنبال خصوصی سازی شیرخوارگاه ها هستیم و معتقدیم هر کجا که از زیر نظر دولت خارج شد، نتایج بهتری دیده شد.

وی بیان داشت: امار خشونت های خانگی علیه همسران و کودکان رشد داشته است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در ارتباط با اینکه چرا تلفن های اورژانس اجتماعی زمان بندی شده است و پس از هر بار تماسی مشاورین تغییر می کنند، گفت: تلفن های اورژانس اجتماعی بیشتر به منظور راهنمایی است اما اگر کسی مشاوره بخواهد باید حضوری در مرکز مراجعه کنند.

وی افزود: یک دلار هزینه در حوزه پیشگیری برابر با 65 دلار صرفه جویی به نفع به اقتصاد کشور کمک میکند.

وی با بیان اینکه معتادین به دو دسته بیمار و متجاهر تقسیم بندی میشوند که معتاد بیمار به کسانی گفته میشود که به مراکز درمانی برای ترک اعتیاد مراجعه می کنند و معتاد متجاهر به افرادی گفته میشود که زیر پل ها در سطح شهر از کشیدن مواد مخدر ابایی ندارند، ادامه داد: مطابق با ماده 16 که به مراکز نگهداری معتادین متجاهر گفته میشود، دو مرکز در اصفهان داریم .

نصر اصفهانی تصریح کرد: بالغ بر 10 درصد از جمعیت معتادین در مراکز ماده 16 مستقر هستند.

وی اظهار کرد: شعار امسال هفته بهزیستی، "بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده" نامگذاری شده است که گویای فعالیت‌های این سازمان است.

وی در مورد حمایت از مددجویان بهزیستی، توضیح داد: بهزیستی مثل سازمان تأمین اجتماعی نیست که زیر مجموعه خود حقوق دهد، هرچند مستمری پرداخت می کنیم و در یکی دو ماه اول سال مستمری بهزیستی و کمیته امداد رشد خوبی داشته است،اما به هیچ عنوان جوابگوی نیاز خانواده ها نیست و بخش کوچکی از معیشت آنها در بر می گیرد.

نصراصفهانی  افزود: امسال که مستمری مددجویان بهزیستی رشد داشت از ۳۵۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که قطعا نمی تواند جوابگوی زندگی یک خانواده باشد، البته ما مجری هستیم و میزان مستمری در مجلس و دولت تصویب می شود، اما امیدواریم به حدی برسد که جوابگوی نیاز خانواده ها باشد که درحال حاضر نیست.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد هم پوشانی فعالیت نهادهای حمایتی، گفت: در حال حاضر بهزیستی و کمیته امداد از هم استعلام می کنند و هم پوشانی نداریم، ولی ناهماهنگی در خیریه ها در کشور و به تبع اصفهان مشهود است که دستگاه های متعدد مجوز خیریه صادر می کنند و نظارت خاصی بر روی آن نیست. این موضوع همیشه از دغدغه های ما است که مددجویان و خانواده های آسیب پذیر لینک شوند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ناهماهنگی در کشور و استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه منابع خیریه ها جوابگوی نیاز خانواده ها نیست، اما امیدواریم خیریه ها هماهنگی بهتری داشته باشند و یک سازمان برنامه ریزی کند تا این ناهماهنگی اتفاق نیفتد، ولی بخش زیادی از نیاز مددجویان توسط خیریه ها تأمین می‌شود و بدون مشارکت خیران و موسسات خیریه بسیاری از کارها زمین می‌ماند، به طوری که هم اکنون خیلی از مراکز سالمندان، اعصاب و روان، کودکان، جسمی و حرکتی به موسسات خیریه واگذار شده و به به کمک ما آمده اند، اما همچنان امیدواریم مراجع صدور مجوزهای خیریه کمتر و نظارت بیشتر شود.

نصر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ هزار نفر دارای معلولیت در استان شناسایی و تحت پوشش هستند، گفت: ۱۰ هزار نفر خانواده های تحت پوشش امور اجتماعی هستند که خدمات مستمری دریافت می‌کنند، ‌ این در حالی است که سالانه ۲۰ درصد افراد تحت پوشش را باید توانمند و ۲۰ درصد جایگزین کنیم، اما شاید در اجرای این برنامه خیلی موفق نباشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد سهمیه استخدام معلولان، گفت: این موضوع مطالبه و پیگیری ما در بهزیستی است، اما اشکالی که وجود دارد این است که اجرای همه قوانین معلولان را از چشم‌ بهزیستی می بینند، در حالی که بهزیستی ناظر اقدامات و مطالبه گر این موضوع است که قانونی که برای حمایت از معلولان نوشه شده اجرا شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همسر آزاری، کوک آزای و اعتیاد را از بیشترین آسیب های اجتماعی در استان برشمرد و گفت: براساس آمار اورژانس اجتماعی بیکاری به مشکلات دامن می زند و متاسفانه در این شرایط اقتصادی بر آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید.

 

 

 

 

دیدگاه / پاسخ